afwennen deken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

afwennen deken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 11:11

Sinds afgelopen weekend heb ik een draversmerrie, die op de vorige stal met deken op stond. Veel deken... eentje voor de regen, eentje voor wind, eentje voor koud, eentje voor de nacht etc... De betreffende stal heeft veel paarden en alles heeft een heel assortiment aan dekens. Zelfs koudbloedjes en shetpony stonden onder een deken.

Nu komt het voorjaar eraan en ik wil zo snel mogelijk van die dekens af. Hier loopt nooit iets met deken en ik ben er geen voorstander van (behalve als het gewoon nodig is)
De tijd is nu natuurlijk prima, al is het hier wel nog wat frisser dan in nederland.

Ik wil natuurlijk ook niet dat ze het koud krijgt, gezien ze dekens is gewend en vraag me af hoe ik het afbouwen momenteel het beste kan doen. Vandaag en gisteren heeft ze overdag zonder deken gelopen (het was gisteren heerlijk weer met zonnetje... vandaag iets koeler en meer bewolkt) en snachts wel de deken op gehad omdat het dan nog koud is en ik haar nog niet snachts op stal wil zetten. We hebben nl tijdelijke stallen omdat we pas zijn verhuisd en tussen de stal van onze andere merrie en haar zit alleen een balk. Gezien de paarden nog niet echt aan elkaar zijn gewend, riskeer ik het niet om ze nu zo dicht bij elkaar te zetten gedurende de nacht. (eerst stond daar mijn haflinger als het snachts slecht weer was, maar die was dus dik maatje met de merrie)
Als ze naar elkaar gaan schoppen, ligt een ongeluk in een klein hoekje.

Gezien het droog is en redelijk weer, lijkt het mij verder ook geen probleem dat ze snachts buiten blijft.

De vraag is natuurlijk: Wanneer is het te koud voor haar om zonder deken te lopen? Met regenweer kan ik mij voorstellen dat ze de deken absoluut nog nodig heeft. Al helemaal als het dan ook nog waait. Maar dat is momenteel niet aan de orde. Het is droog, al staat er wel nog een fris briesje.

Adviezen van mensen met ervaring op dit gebied zijn zeer welkom.

_rosita_

Re: afwennen deken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:42

IK zou als ik jou was nu sowieso op de dag de deken aflaten als het lekker weer is... Dit een weekje of 2-3 doen, daarna als het lekker weer blijft de deken aflaten.
Zo heb ik het met Jazz ook gedaan... 18 jaar en altijd dekentje zus en zo gehad én op stal en eigenlijk heeft hij het zó goed gedaan!
Afgelopen dagen heeft ie 's nachts zn regendeken opgehad omdat het wat slechter weer was, nu blijft vannacht zijn deken voor het eerst weer echt af. Tegen de frisse temperaturen kan hij zich wel weren.
Moet wel zeggen dat ik heel laat in het jaar ben begonnen met een deken en hij dus wel behoorlijk een vacht heeft kunnen kweken.
Lastig he? Ellendige dingen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 11:57

Ik vind het echte ondingen.. :o . Ze zitten prima met erop liggen, maar smorgens zit ie her en der wat strak en volgens mij toch niet zo makkelijk.

Dit paard liep overigens wel al elke dag tussen 7 u smorgens en 7 u savonds buiten en de stal was een buitenstal. Geen echt stalpaard dus, dat scheelt. En hij stond noordelijker, waar het dus nog kouder is dan bij ons,
Toen ik hem ging halen lag daar nog een flink pak sneeuw. Hier was hij al weg en was het gisteren lekker weer. Maar vandaag staat er wel een frisse wind.
Gelukkig zijn de voorspellingen goed. Morgen wat buitjes en daarna warmer met zonnetje

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 11:59

liljebo schreef:
Ik vind het echte ondingen.. :o . Ze zitten prima met erop liggen, maar smorgens zit ie her en der wat strak en volgens mij toch niet zo makkelijk.

Dit paard liep overigens wel al elke dag tussen 7 u smorgens en 7 u savonds buiten en de stal was een buitenstal. Geen echt stalpaard dus, dat scheelt. En hij stond noordelijker, waar het dus nog kouder is dan bij ons,
Toen ik hem ging halen lag daar nog een flink pak sneeuw. Hier was hij al weg en was het gisteren lekker weer. Maar vandaag staat er wel een frisse wind.
Gelukkig zijn de voorspellingen goed. Morgen wat buitjes en daarna warmer met zonnetje

Klopt, bij ons is het op dit moment 17 graden in de zon, heerlijk! Eind van de week kan het nog meer oplopen en enkel zon.

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:02

Hoeveel grams had ze bij haar vorige plek er op. Is ze geschoren of niet?

Mijn fjord, die geschoren is in november, loopt nu met een 150 grams waterdichte deken. Hij heeft deze deken ook in zijn stal op 's nachts (buitenstalletje). Over dag staat hij de hele dag in de wei.
Omdat het 's nachts nog wel vriest hou ik hem op. Zodra het niet meer vriest 's nachts, leg ik er een 0 grams waterdicht op. En daarna niks meer.

Als je paard niet geschoren is dan zou ik nu gewoon een 100 grams of 0 grams waterdicht er op leggen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 13:18

Ze is niet geschoren, maar ik heb geen flauw idee hoeveel grams de dekens zijn.
Ik kreeg er drie dekens bij. Eentje is iig erg dik, maar die andere twee lijken echt minder dik. Op een staat thermodeken. De buitenkant lijkt waterdicht. De ander lijkt iets dunner en de buitenkant lijkt ook waterdicht, maar ik weet het niet zeker.
Het zijn oude dekens zonder labels, dus ik kan het niet nakijken.

liljebo

Re: afwennen deken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 13:20

Waarom trouwens overdag een 0 grams deken. (heb haar momenteel overdag zonder deken staan) Wat is de meerwaarde daarvan als het niet regent?
(Ik heb zeer weinig ervaring met dekens)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:22

liljebo schreef:
Waarom trouwens overdag een 0 grams deken. (heb haar momenteel overdag zonder deken staan) Wat is de meerwaarde daarvan als het niet regent?
(Ik heb zeer weinig ervaring met dekens)

Aangezien het toch een laagje is en dus ook wind en waterdicht is deze deken (wordt vaak overschat) toch een stukje warmer. Vooral met een frisse wind en/of regen scheelt het als het nog niet helemaal lekker warm is.