overgang stalleven naar buitenleven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bodan

overgang stalleven naar buitenleven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 14:09

Hallo,

Binnenkort gaat mijn fjord verhuizen van een stalleven naar een buitenleven.
Hij staat nu 24/7 op stal met 1 uurtje per dag in de paddock (daarom ga ik daar weg ;) ) en hij gaat naar stalling toe waar hij overdag in de wei komt en bij mooi weer vanaf 1 mei 24/7 buiten komt.
Maar is zo grote overgang niet gevaarlijk?
Voor mijn gevoel kan ik dit beter opbouwen, door eerst maar een uurtje op de wei te laten?

Of maak ik me weer te veel zorgen :o
Dankje

Gr Florien

Wildgirl

Re: overgang stalleven naar buitenleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:11

Ik heb mijn merrie net vanmorgen 24/7 het land op gegooid.
In principe zijn de wat meer koudbloed types hier prima tegen bestand, wel zorg ik dat ze niet tot haat knieen in het gras staat uiteraard.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:15

Bodan schreef:
Hallo,

Binnenkort gaat mijn fjord verhuizen van een stalleven naar een buitenleven.
Hij staat nu 24/7 op stal met 1 uurtje per dag in de paddock (daarom ga ik daar weg ;) ) en hij gaat naar stalling toe waar hij overdag in de wei komt en bij mooi weer vanaf 1 mei 24/7 buiten komt.
Maar is zo grote overgang niet gevaarlijk?
Voor mijn gevoel kan ik dit beter opbouwen, door eerst maar een uurtje op de wei te laten?

Of maak ik me weer te veel zorgen :o
Dankje

Gr Florien

Ja je maakt je teveel zorgen, je hebt een Fjord die erop gebouwd is buiten te zijn met koud weer en dat verandert heus niet door de afgelopen winter binnen staan!
Qua grazen is het wel verstandig eerst wat te laten wennen. Fjorden zijn gauw wat te stevig al krijgt hij natuurlijk met een dag in het land veel meer beweging.
Kwamen ze bij je huidige stalling vorige zomer ook niet buiten? Je hebt ieg een goede keus gemaakt voor je paard. Jammer dat zulke stallingen nog bestaan trouwens..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:55

pas op voor koliek, heb net mijn pony met lichte koliek gehad terwijl die de hele winter wel 2 tot 4 uur per dag op het gras heeft gelopen en nu net 1 a 2 uur langer in een groter stuk had gestaan met wat meer gras.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:09

Even in de gaten houden of hij geen last krijgt van het gras.
Desnoods geef je hem voordat hij s morgens naar buiten gaat eerst wat hooi en laat hem dan pas op het weiland.
Let er ook op dat hij straks minder krachtvoer nodig gaat hebben omdat hij nu de hele dag kan eten.
Vooral bij een sober ras moet je dat goed in de gaten houden.
Je paardje zal wel blij worden van de verhuizing, lekker de hele dag rond kuieren :D .
Veel plezier op je nieuwe stal.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:14

Super dat je naar een stal gaat met meer weidegang! Behalve de gras adviezen (en daar ben ik het mee eens) zou ik als ik jou was ook even de wormen in de gaten houden. Ze komt tenslotte te staan op een nieuw stuk waar neem ik aan meerdere paarden lopen. Je weet nooit hoe het ontworm beleid daar op die stal uitgevoerd is. Dus hou het even in de gaten, en laat haar over b.v een maand even testen.

lott_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:18

wat ik zou verwachten:
verandering in ontlasting?
misschien wat dikker worden?
er zullen nog wel meer kleine dingentjes te voorschijn komen maar er zal niks ernstigs zijn. een fjord met een algemene gezondheid zal prima tegen dat stootje kunnen..
misschien dat je de eerste 2 weken verschil zal merken maar het enigste wat ik daarop te zeggen heb is:
nog goed voor je paard blijven zorgen natuurlijk (veel mensen denken 'pleur maar op het land hoef ik er lekker niet naar om te kijken') en gewoon een oogje in het zeil houden maar je hoeft niet met pen en papier erbij te zitten om bij te houden wat er allemaal gebeurt.. kijk in grote lijnen en maak je niet druk ;)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:20

Wildgirl schreef:
Ik heb mijn merrie net vanmorgen 24/7 het land op gegooid.
In principe zijn de wat meer koudbloed types hier prima tegen bestand, wel zorg ik dat ze niet tot haat knieen in het gras staat uiteraard.

Maar juist de koudbloedtypes zijn zeer gevoelig voor hoefbevangenheid etc. Ik zou het grazen echt rustig opbouwen, beter te voorzichtig dan dat ze straks alsnog binnen moet staan omdat ze het niet aankan.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:22

@tulandro dat klopt, daarom staat ze nu om te beginnen ook in een redelijk kaal stuk, in de zomer krijgt ze een wat rijker stuk land wat afgezet is ivm hoefbevangen eten

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 12:56

Maak mij absoluut geen zorgen om het weer, hij heeft nog een lekker vachtje. ;)
Op deze stalling staat hij pas sinds half februari 09 :+ daarvoor stond hij in de winter in de bak met wat hooi.
Ben gewoon bang dat hij wel koliekerig of iets dergelijks word, mijn fjord kan zijn mond niet van het gras houden.
Dat hij gaat groeien, ontkomt hij helaas niet aan.
Ze komen trouwens wel op kort gras te staan.
Qua ontworming is alles geregeld daar hoef ik mij geen zorgen over te maken, hij heeft net nog zijn spuit gehad.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:58

geen probleem hoor, als je maar rustig aan het gras laat wennen! Eventueel kan je zo'n grasmasker omdoen in het begin

nordwin14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:46

Ja en zeker met een Fjord moet het wel goed komen