Mag ik zomaar stallen in mijn tuin bouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponygekje21

Mag ik zomaar stallen in mijn tuin bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 13:57

Hallo bokkers,

zoals de titel al zegt, mag dit? Buiten dat je een vergunning moet aanvragen etc.
maar mag je stallen bouwen van 3,5 x 3,5 maar dan geen weide/buitenbak erbij hebben?
We willen 2 chiqcue stallen laten plaatsen in de tuin waar ze alleen snachts in komen te staan en met vies weer, voor de rest hebben we in de straat een wei gehuurd waar ze de hele dag lopen, alleen snachts staan ze binnen.
Maar mag dit of ben ik verplicht Bij de stal zelf een paddock/wei te hebben? het is 2 min lopen naar de weide toe.

ik hoop dat iemand me info kan geven!

Nikka

Re: Mag ik zomaar stallen in mijn tuin bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:00

Je bent niet verplicht een paddock te hebben. Mocht je in een woonwijk wonen dan zal het nog moeilijk worden een vergunning te krijgen.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 14:03

Ik woon in een straat waar het heel rustig is, de huizen liggen allemaal een aantal meters uit elkaar en we hebben een vrijstaand huis. Dus de buren zullen er sowieso geen last van hebben..Ik denk dat als ik in een rijtjeshuis had gewoond het idd lastig ging worden ivm overlast/stank etc

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:04

Is het binnen de bebouwde kom?

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 14:06

Nikka schreef:
Is het binnen de bebouwde kom?

ja het is wel binnen de bebouwde kom..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:11

Gewoon vragen bij de gemeente....en dan ga je de vergunningsprocedure in. Je kunt 2 dingen doen: óf je vraagt vergunning aan voor een schuur - en je rept niet over de bestemming, óf je vraagt aan voor 2 stallen. Het ligt er ook een beetje aan hoe het er uit gaat zien natuurlijk.
Ik zou in ieder geval een bezoekje brengen aan de buren, een gesprek van tevoren is soms handiger dan dat ze het in de krant moeten lezen wat je van plan bent.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:13

Ik zou ook zeker eerst de buren polsen, om een hoop gezeur voor te zijn. Weet je al wat je met de mest gaat doen?

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 14:14

Oke dankjewel. Alleen heb ik eigenlijk zoiets van, het maakt me niet uit wat mn buren ervan vinden, het is mijn tuin en als ik de vergunning krijg voor de stallen doe ik het toch of de buren het er nu mee eens zijn of niet.. :o

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 14:15

Nikka schreef:
Ik zou ook zeker eerst de buren polsen, om een hoop gezeur voor te zijn. Weet je al wat je met de mest gaat doen?

Ja er komen 2 stallen, waar hooguit B pony's in komen, ze lopen grotendeels op het land dus veel mest zal ik niet hebben. Hier komt een aanhangwagentje voor en als die vol is brengen we hem naar de boer/manege om te legen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:20

ponygekje21 schreef:
Oke dankjewel. Alleen heb ik eigenlijk zoiets van, het maakt me niet uit wat mn buren ervan vinden, het is mijn tuin en als ik de vergunning krijg voor de stallen doe ik het toch of de buren het er nu mee eens zijn of niet.. :o

Je buren kunnen bezwaar maken en als je stallen binnen de bebouwde kom wil plaatsen , hebben ze al snel een punt.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:26

Je moet kijken wat er in het bestemmingsplan staat.
Staat daarin dat je stallen mag bouwen in je achtertuin dan is er niets aan de hand.
Is dat niet het geval dan kun je het echt vergeten.
Ookal rep je niet over een stal maar heb je het over een schuur, dan nog zul je bouwtekeningen in moeten dienen over hoe het eruit zal gaan zien.
Je krijgt controle van de gemeente of je je aan de bouwvoorschriften houd en of je inderdaad volgens de ingediende tekening en gekregen bouwvergunning hebt gebouwd.

Nog even over je buren.
Je buren kunen bezwaar indienen tegen de bouw.
Ookal krijg je een bouwvergunning van de gemeente.
Ze kunnen naar de Provinciale Staten stappen en eventueel een rechtszaak aanspannen.
Dus......
Zint eer ge begint ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:48

Ik zou dit zeker eerst met de buren overleggen en dan naar de gemeente. Als de buren het nl. niet zien zitten ivm vliegen en stank overlast, kun je het veelal wel schudden.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:55

Citaat:
Alleen heb ik eigenlijk zoiets van, het maakt me niet uit wat mn buren ervan vinden, het is mijn tuin en als ik de vergunning krijg voor de stallen doe ik het toch of de buren het er nu mee eens zijn of niet.. :o

Ik weet niet hoe je relatie met je buren is, maar dit lijkt me niet echt de juiste houding. Je buren zouden kunnen klagen over stank of gleuids overlast, en dan ben je ver van huis. Ik zou gewoon even met ze overleggen :)
Laatst bijgewerkt door Avonturier op 29-03-09 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:59

djoni schreef:
Citaat:
Alleen heb ik eigenlijk zoiets van, het maakt me niet uit wat mn buren ervan vinden, het is mijn tuin en als ik de vergunning krijg voor de stallen doe ik het toch of de buren het er nu mee eens zijn of niet.. :o

Ik weet niet hoe je relatie met je buren is, maar dit lijkt me niet echt de jusite houding. Je buren zouden kunnen klagen over stank of gleuids overlast, en dan ben je ver van huis. Ik zou gewoon even met ze overleggen :)

Inderdaad, het is heel verstandig om je buren te vriend te houden.
Ook naar de gemeente toe!!!
Je moet je welwillend opstellen.
Beter een goede buur dan een verre vriend....:)

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:02

kom nou zeg het is toch jou tuin, jouw grond (zeker als er een stuk tussen zit, heb ik het wel over min. 15 a 20 meter) ik zou gewoon een aanvraag voor een schuur in dienen.
als de relatie goed is met de buren zou ik het wel even melden wat je gaat doen, maar je gaat toch niet van je buren aflaten hangen of jij wel of geen paarden neemt.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 15:04

lovelucydan schreef:
kom nou zeg het is toch jou tuin, jouw grond (zeker als er een stuk tussen zit, heb ik het wel over min. 15 a 20 meter) ik zou gewoon een aanvraag voor een schuur in dienen.
als de relatie goed is met de buren zou ik het wel even melden wat je gaat doen, maar je gaat toch niet van je buren aflaten hangen of jij wel of geen paarden neemt.

Zo denk ik dus ook ;)
We gaan nooit met de buren om we weten hoe ze heten meer niet, we zien elkaar nooit, er zit idd zo'n 15 meter tussen onze huizen in.
Ze zullen het niet eens merken als er pony's staan alleen als we ze naar de weide zouden brengen. De tuin is zo afgeschut dat je het niet eens zou kunnen zien!

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:07

Maar wel horen, en daar moet je ook rekening mee houden

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:07

Tja, jullie kunnen wel zo denken, maar ben bang dat dit in NL niet helemaal zo op gaat helaas. Zou knap vervelend zijn als je er straks stallen hebt staan (vermits je toestemming krijgt) en je mag er geen pony in zetten wegens bezwaren etc.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:08

mmm ik snap jouw manier van denken wel, maar ik
denk toch dat je het beste je buren kan inlichten voordat
jij met de gebakken peren zit ... kleine moeite neem ik aan ?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:30

ponygekje21 schreef:
lovelucydan schreef:

Zo denk ik dus ook ;)
We gaan nooit met de buren om we weten hoe ze heten meer niet, we zien elkaar nooit, er zit idd zo'n 15 meter tussen onze huizen in.
Ze zullen het niet eens merken als er pony's staan alleen als we ze naar de weide zouden brengen. De tuin is zo afgeschut dat je het niet eens zou kunnen zien!

Heeft een van jullie ook wel eens een vergunning aangevraagd? Gemeentes staan niet te wachten op het bouwen van stallen binnen de bebouwde kom. Buren en andere mensen kunnen bezwaar aantekenen en het je erg moeilijk maken. Niet iedereen houdt van paarden, het lawaai, de vliegen en de stank. Ik zeg niet dat het niet kan, maar echt makkelijk is het niet en dan is het handig om je buren niet tegen je te hebben.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:34

Ik denk dat dit opzich wel gewoon kan hoor.
Ik ken iemand die heeft 4 eigen paardenstallen in haar tuin staan, en ze heeft ook gewoon buren.

:)

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:34

Hier in Ermelo krijg je binnen de bebouwde kom GEEN vergunning voor het houden van paarden.
Bouwen mag ( dat is in heel NL) alleen volgens bestemmingsplan, zowel binnen- als buiten de bebouwde kom.
Wil je daarvan afwijken, dus bouwen buiten het bestemmingsplan om, zal er een bestemmingsplan wijziging moeten komen, mits er geen bezwaren binnen komen van bijvoorbeeld buren.
Ook zijn de kosten heel erg hoog van zo'n wijziging, je praat al snel over duizenden euro's.

Het aanvragen van een bouwvergunning voor een schuur ( wat ook weer in het bestemmingsplan moet staan) en er dan een stal neerzetten is vragen om problemen.
Je krijgt sowieso controle bij de bouw of kort daarna en als je, zoals ik al eerder heb gezegd, niet hebt voldaan aan de bouwvoorschriften of afwijkt van de ingediende tekening, mag je alles afbreken en een boete betalen.
Word dan wel een erg duur grapje.

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:50

Ik zou toch voor de zekerheid met de buren over hebben ookal zit er zoveel ruimte tussen, en beschutting.. je buren hebben er last van en je kan het egt wel schudden, hoe erg het je ook niet kan schelen, het is gewoon verstandig om dat te doen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:01

buiten de vergunningen om moet je natuurlijk ook rekening houden met de opslag van hooi en stro (of wat voor bodembedekking dan ook en hoe je het gaat afvoeren en dan vooral de mest en in de zomer kan de stank overlast je buren natuurlijk ook niet zo blij maken......

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:53

Bouw voorschriften en vergunning gaan toch om het bouwsel en niet om de inrichting?
Dan kun je toch een schuur bouwen en er later stallen in maken?

Ik heb hier ook een gebouw staan wat eventueel ooit als stal zou kunnen dienen. Neem toch aan dat ik zelf mag bepalen wat ik met mijn bouwsels doe?