JKK - hoe kom ik er vanaf ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keeva

JKK - hoe kom ik er vanaf ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 18:45

Onze overbuurman is zo aardig om ons zijn stuk land te laten gebruiken, omdat hij de pony's van zijn dochters dit jaar verkocht heeft (stonden alleen nog maar als grasmachine te fungeren ;-)). Dit stuk land ligt recht tegenover ons huis, dus ik ben er uiteraard erg blij mee.

Alleen .... vorig jaar stond het daar in de zomer VOL met JacobsKruisKruid ... echt een zee van geel, zeg maar. Nu, in maart, ziet alles er natuurlijk nog rustig uit, maar ik wil het weiland uiteraard wel eerst goed behandelen voordat m'n paarden erop gaan.

De vraag is nu : hoe pak ik dit aan ? Uiteraard zijn de planten nu nog niet te zien. Moet ik wachten tot de planten zichtbaar worden en ze dan pas uitsteken, of kan ik nu al iets spuiten zodat ze niet boven komen ?

Ik weet dat paarden de "verse" plant niet eten, en het is ook niet de bedoeling dat het land gehooid wordt, maar we willen de weide wel slepen als de paarden erop gelopen hebben, dus dan zullen de JKK-planten ook kapot gaan, en mee over de weide uitgesleept worden. Daarna drogen ze natuurlijk uit, en ben ik bang dat de paarden ze zullen eten.

Hoe pak ik dit het beste aan, heeft iemand tips ?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:48

Laatst bijgewerkt door haflingertje op 28-03-09 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:50

Jkk groeit alleen op schrale grond heb ik begrepen, een keer bemesten zou dus al kunnen schelen. Daarom staat het ook veel in de berm, vroeger lieten ze het gemaaide gras liggen en fungeerde dat als '" voedingsbodem" nu hooien ze het en wordt de grond schraal-> JKK

aslo

Re: JKK - hoe kom ik er vanaf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:06

Ik zou ff overleggen met een loonwerker. Laten spuiten is een optie, met MCPA bijv. Tast het gras niet aan maar wel al het onkruid.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:13

Hoe groot is het stukje land?
Wij hebben al tot twee keer toe een halve hectare (ook echt vol!) JKK vrij gemaakt door ze met de hand er uit te trekken en de kleine plantjes die nog terugkomen met MCPA te bespuiten.
Is dus ook niet in 1 dag gedaan, maar strook voor strook.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 00:04

Wij hebben het ook elk jaar in de wei(staat hier overal in de bermen).
Wij doen aan strook begrazing, als we het lintje verzetten trekken we de jacobskruiskruid wat er staat er met wortel en al uit(als het lukt).
Zo doen we dat de hele wei door.
Als de pony's een wei kaal hebben is die wei dus weer helemaal gedaan.
Dit doen we nu al een paar jaar en er staat steeds minder in(de bermen die aan mijn wei grenzen doen we ook)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 00:07

Laat eerst maar eens mest injecteren. Wsl. helpt dat al een boel. Spuiten kan altijd nog.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 07:35

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:47

Ik zeg spuiten, gewoon op safe spelen. En flink laten bemestten uiteraard.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:42

Mijn wei wordt elk jaar geinjecteerd maar ik heb elk jaar jkk in mijn wei!