Hoe zet jij je paardje vast?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Switchy

Hoe zet jij je paardje vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 22:56

Hallo!
na de zoveelste knooppoging weet mn paardje zijn halstertouw toch steeds weer los te trekken als ik eventjes weg ben om iets te halen (gelukkig ben ik wel steeds op tijd terug). Hij wordt altijd een beetje ongeduldig van op dezelfde plek staan.

Dus aan jullie de vraag,
hoe zet jij je paardje vast tijdens het poetsen/wassen/iets anders doen?!

DDW1190

Re: Hoe zet jij je paardje vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:59

ik doe zelf het touw niet vast maar dat is dus niet je antwoord, mischien helpt een knip iets?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:30

Bij zulke paarden doe ik meestal de veiligheidsknoop onder de kin. Dan is hij toch veilig maar kan hij er niet bij (een lus door de ring en dan weer terug naar het halster.)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 02:12

Niet vastzetten..
Ik heb die van mij geleerd dat hij gewoon moet blijven wachten. En dat gaat nu prima :)
Die van mij heeft sowieso altijd een touwhalster om, dus daarmee mag ie niet eens vast staan ;)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:36

Net zoals je gaat vingerhaken zegt maar en dan 1 keer er doorheen halen en daarna het uiteinde er door halen, klaar :).
Ik doe hem alleen nooit zo heel lang aan het touw aangezien ze dan nog wel eens met het hoofd eronder door kunnen gaan en ze zichzelf dan op kunnen hangen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:39

Ik leg een gewone knoop knoop. Zo'n dubbele knoop. Mevrouw kan én knopen losmaken, én ze gooit haar been altijd over het touw heen, waardoor er veel druk op komt.

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:40

ik zet hem altijd gewoon vast met de paardenknoop, tot nu toe heeft hijde knoop er niet uitgekregen

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:17

Ik zet mijn paardje ook altijd vast met de paardenknoop, maar niet te lang want dan begint hij aan het uiteinde te trekken en maakt hij zichzelf dus weer los. ;)

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:19

Ik zet der nooit vast, ze blijft maar gewoon staan als ik dat wil :+
En ik kan ook de veiligheidsknoop niet dus dan is los staan het veiligst :+

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:56

Die van mij maakt ook elke knoop los, dus staat hij nu aan een trailerlijn vast tijden het poetsen en zadelen. En je kan hem ook tussen 2 touwen vastzetten als je daar de mogelijkheid voor hebt natuurlijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:57

Ik dacht ook aan een trailerlijn met aan beide kanten paniekhaken?

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:58

die van mij maakt ook altijd zijn knoop los.. maar blijft eigenlijk altijd staan. :D

of hij gaat bij zn vriendje Logan staan klooien :D ( zet m ook altijd vast aan Logans stal )

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:03

Een touw met een dikke dubbele knoop aan een ring in de muur, met aande andere kant voor de veiligheid een paniekhaak.

Hier ook zo'n boeien koningin en dit scheelt een hoop gedoe met knopen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:04

Met een dubbele paardenknoop of met het touw over z'n nek.. ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:09

opisop_shop schreef:
Ik dacht ook aan een trailerlijn met aan beide kanten paniekhaken?

Bij mij zit aan 1 kant musketon(deze zit vast aan de buis) en aan de andere kant een paniekhaak. Als het aan mij zou liggen gat de paniekhaak eraf, zulke ondingen gaan altijd los als je net die ene drukke hengst vasthebt of blijven juist vastzitten bij dat ene paard wat ergens tussen vast zit.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:12

Ik ben het met anderen eens die zeggen dat je je paard gewoon niet vast moet zetten. Leer hem netjes te wachten. Dan heb je ook geen problemen met die knopen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:14

ik bind zelden mijn paard vastmet een knoop, die blijft zo ook staan en altijd die ene keer dat ik haar toch vastbind gebeurd er iets waardoor ze in paniek alles over trekt.

Maar als je het uiteinde van het touw door de lus haalt bij een paardenknoop dan kan het paard dit toch niet lostrekken? Misschien dat als hij er toch aan trekt je zelf het touw niet mer los krijgt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:19

Mijn merrie is een sloper eerste klas en kan er niet zo goed tegen aan haar hoofd vast te staan. Zij staat aan een zeugenband en een ketting van 1 meter.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:34

petitparis schreef:
ik bind zelden mijn paard vastmet een knoop, die blijft zo ook staan en altijd die ene keer dat ik haar toch vastbind gebeurd er iets waardoor ze in paniek alles over trekt.

Maar als je het uiteinde van het touw door de lus haalt bij een paardenknoop dan kan het paard dit toch niet lostrekken? Misschien dat als hij er toch aan trekt je zelf het touw niet mer los krijgt ;)

En als hij dan gaat hangen kun je hem ook niet meer lostrekken, dan hoef je dus ook geen paardenknoop te maken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:35

daffie1986 schreef:
petitparis schreef:

En als hij dan gaat hangen kun je hem ook niet meer lostrekken, dan hoef je dus ook geen paardenknoop te maken.

ooooooooooooooooooooooh jawel hoor! Spreek uit ervaring!

Samoria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:37

een prachtige paardenknoop :p mijn paard trekt nooit zelf zijn knoop los.

Annemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:43

Even uit pure nieuwsgierigheid/leergierigheid voor de mensen die hun paard niet vast zetten:

Hoe doen jullie dit wanneer je bijvoorbeeld de stal gaan uitmesten en je dus op een plek staat waar je paard jou niet ziet (en jij hem niet)? Blijft ie dan ook gewoon staan? Zo ja, dan zou ik graag weten hoe je dat aan kan leren, die van mij is namelijk zo nieuwsgierig dat ze dan al snel zal komen kijken wat ik ana het doen ben...

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:46

Ik die gewoon zn lusknoop.. en die maakt hij ook uit verveling los, maar hij blijft lekker staan op zijn plek.. Maar ik maak de knoop wel weer vast.

En wij hebben ook van die andere touwen, waarbij je een omhulsel naar beneden duwt komt het pinnetje los... Ik denk niet dat het paard die ook los kan krijgen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:47

Annemuts schreef:
Even uit pure nieuwsgierigheid/leergierigheid voor de mensen die hun paard niet vast zetten:

Hoe doen jullie dit wanneer je bijvoorbeeld de stal gaan uitmesten en je dus op een plek staat waar je paard jou niet ziet (en jij hem niet)? Blijft ie dan ook gewoon staan? Zo ja, dan zou ik graag weten hoe je dat aan kan leren, die van mij is namelijk zo nieuwsgierig dat ze dan al snel zal komen kijken wat ik ana het doen ben...

Onverantwoord! Als je zo iets wilt doen, moet je gewoon ten alle tijde je paard in de gaten kunnen houden!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:51

Stravero schreef:
Met een dubbele paardenknoop of met het touw over z'n nek.. ;)

Brr dat laatste zou ik dus nooit doen eh. Zo een touw knapt niet snel en als je paard lang genoeg hangt breekt hij zn nek.. Om de nek moet je alleen doen als je er een speciale band voor hebt om om te doen. (nu zul je vast zeggen: 'ja maar hij hangt toch nooit' maar ieder paard kan schrikken en dus ook ieder paard kan gaan hangen)

Ik zet mijn pony vast met een veiligheidsknoop, dan maak ik het lusje zo klein mogelijk en trek het touw er een stukje doorheen zodat er weer een nieuw lusje ontstaat en dat blijf ik doen tot het hangende stuk heb weggewerkt, dan hoef je nog steeds maar één ruk te geven maar staat hij wel iets 'moeilijker' vast. Nu doe ik het ook niet altijd en ondanks dat hij knopen los kan maken doet hij het eigelijk nooit..