accu, batterij, zonnepaneel voor afrastering?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

accu, batterij, zonnepaneel voor afrastering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 20:26

De titel dekt de lading denk ik...
Vraag is dus naar ervaringen van accu's batterijen of zonnecellen voor schrikdraad rond een wei.
Ik heb ook een duo apparaat gezien, die kan zowel stroom als op accu.
Voor en nadelen van de verschillende systemen?

Gaat om een vrij staande wei waar geen elektriciteit is, de wei is bijna 1 ha en het is 3 draden hoog. Waarschijnlijk zal ik ook wat tussen draden zetten.

Judje

Re: accu, batterij, zonnepaneel voor afrastering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:43

Mijn vader wou geen stroom op de wei, die aangesloten was op het lichtnet, dus hebben wij gezocht naar een apparaat op zonnecellen. Reden was eventuele blikseminslag.

Wij hebben er één van Gallagher, maar die is alweer aangepast, dus dat type is niet zo meer verkrijgbaar. Wij zijn er wel tevreden over. Die van ons kan maximum aan van 4 x 1,5 km lint. Hij is draagbaar en door middel van klemmen makkelijk aan te sluiten, als je tenminste de 'metalen aard-pijp' al in de grond hebt zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:45

Ik heb een apparaat op batterijen en verhuis die heen en weer tussen thuis en de wei.
In verband met diefstal is het wel nodig dat je een afsluitbare kast hebt om hem in te doen. Dus iets met een zonnepaneel zal dan moeilijker worden.

Stroom is natuurlijk het makkelijkste, maar dat moet dan wel aanlegtechnisch haalbaar zijn.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 14:32

Judje schreef:
Mijn vader wou geen stroom op de wei, die aangesloten was op het lichtnet, dus hebben wij gezocht naar een apparaat op zonnecellen. Reden was eventuele blikseminslag.

Wij hebben er één van Gallagher, maar die is alweer aangepast, dus dat type is niet zo meer verkrijgbaar. Wij zijn er wel tevreden over. Die van ons kan maximum aan van 4 x 1,5 km lint. Hij is draagbaar en door middel van klemmen makkelijk aan te sluiten, als je tenminste de 'metalen aard-pijp' al in de grond hebt zitten.

Gaat dat ook in de winter goed? Als er dus weinig zon is?

DubbelDun schreef:
Ik heb een apparaat op batterijen en verhuis die heen en weer tussen thuis en de wei.
In verband met diefstal is het wel nodig dat je een afsluitbare kast hebt om hem in te doen. Dus iets met een zonnepaneel zal dan moeilijker worden.

Stroom is natuurlijk het makkelijkste, maar dat moet dan wel aanlegtechnisch haalbaar zijn.

Waarom heb jij voor batterijen gekozen en niet voor een accu?
Stroom zal niet haalbaar zijn verwacht ik dus die valt af.
Over diefstal heb ik ookal zitten denken dus daar moet ik een goede plek voor hebben...
Laatst bijgewerkt door Tanja op 27-03-09 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, plaats aub alles in 1 bericht of gebruik de edit knop.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:34

Ik had het ding al en geen zin/geld om er nog eentje bij te kopen :D

eveliendb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:44

Ik heb voor onze wei een schrikapparaat op zonne-energie (van Lacme), en ik moet zeggen dat ik het prima vind werken, maar.... ik merk wel dat ik in de winter minder stroom heb. Je kunt hem dan wel wat hoger zetten, maar dat betekend ook dat de batterij eerder leeg kan gaan. Ik denk dat het voor in Nederland misschien niet de meest ideale oplossing is, want volgens mij hebben jullie de afgelopen winter niet echt veel zon gehad ;)
Het is natuurlijk wel een mogelijkheid om een extra accu aan te schaffen voor in de winter. Dan kun je hem gewoon wisselen met een volle accu en de rest van het jaar heb je er eigenlijk heen omkijken naar.

Succes met je zoektocht!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:58

Voor mensen die hun paarden in de winter zo goed als niet op de wei hebben speelt dat nadeel dus niet.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:30

Moragh: ja dat gaat ook 's winters goed. :)
Het gaat niet alleen om zon, maar licht in het algemeen, al laad hij natuurlijk het beste wanneer er zon staat.

Je moet hem eerst 4 dagen aan de lader leggen en dan pas kan hem gebruiken en daarna moet het goed zijn. :)

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:16

Bij hebben een batterij, simpelweg omdat er geen huis in de buurt is, dus stroom viel af. Zonnepaneel was me te duur, dit apparaat kon ik goedkoop tweedehands kopen.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:10

ik gebruik accu's... kocht me arm aan die batterijen en mn shetjes hadden er maling aan.. heb een grote recreatieaccu gekocht en dat werkt een stuk beter meer stroom er op in ieder geval en als hij op is dan zet ik er tijdelijk even een autoaccu aan gaat ook prima alleen sneller leeg.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 03:26

Met zonnepanelen heb ik geen ervaring.

Wel met batterijen en accu's. Mijn ervaring is: een batterij kost nog duurder dan een goede accu van de autosloop. Die kosten hier namelijk 15 euro. En je kunt hem opladen. Dus koop 2 accu's en een oplader en je bent zo'n 80 euro armer. Maar daar heb je jaren plezier van.

Die batterijen kosten gemiddeld 20-30 euro. En je als er per ongeluk een draadje een nachtje op de grond ligt is de batterij de volgende dag mooi leeg. En kun je weer een nieuwe kopen. Ik was in 1 jaar tijd zo'n 5 batterijen verder. Want ook als er geen draadjes op de grond liggen vind ik de levensduur niet bijzonder.
Dat is met een accu misschien wel net zo lang (kort) als met een batterij. Maar je kunt hem wel opladen!

Doe het nu al 4 jaar met 1 oplader, en heb laatst 1 accu vervangen. Totale kosten plaatje in 4 jaar met accu is evenveel als 1 jaar met batterijen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 08:15

@femke: reken je dan ook de kosten van het opladen erbij :D Stroom is ook niet gratis hoor ;)
Overigens betaal ik 8,50 euro voor mijn batterijen en ik doe er net een seizoen mee. Maar ik gebruik hem dan ook niet konstant.