Vlas?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FannyV

Vlas?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 14:20

Hoihoi,

Een vraag, ik heb nu stro in de stal liggen op rubber matten. Mijn paard eet van zijn stro (hij krijgt zeker voldoende hooi) en de stal moet ik om de dag geheel leegscheppen.

Ondervloer is beton, alleen het is een nog een jong paard en ligt nog veel dus vind ik de matten ideaal. Alleen dat stro!

Is vlas een goede oplossing, blijft de stal schoner? Is het voordeliger? Heb een stal val 4,20 x 3,30 meter.

Wat zijn jullie ervaringen?

Vlas is een optie voor me omdat ik het in mijn dorp kan krijgen (€5,00 per pak, normale prijs?)

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groetjes Fanny

Meraki

Re: Vlas?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:22

Ik vind vlas persoonlijk echt heel handig, je kunt de drollen er makkelijk uithalen zonder de hele stal op z'n kop te hoeven zetten. Eigenlijk vind ik het hele onderhoud aan een stal met vlas makkelijker :)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:23

Ik vind vlas zeker een goede oplossing :) Ik weet niet of je een ruin of een merrie hebt, maar onze ruin plast altijd in het midden, dus eens in de zoveel tijd haal je het midden eruit en haal je de hoeken naar binnen toe beetje nieuw spul erin en het is weer helemaal fris.
Drollen liggen ook netjes bovenop dus die schep je er zo uit.

Mijn pony staat het meest op gehakseld koolzaadstro (af en toe gaat er een zak vlas kapot hier, en dan gaat die gewoon in de stal), is niet zo veel verkrijgbaar maar als je het kunt vinden zeker het proberen waard, is wel stoffiger maar vind het als het eenmaal ligt erg fijn spul :)

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:31

ook op de pensionstal waar ik sta, nou ja mn paard haha, hebben ze vlas.
Ideaal spul!
Je kan een lekker bedje op bouwen, ze mesten iedere dag uit en dan merk je toch dat het een boel vieze troep etc. bespaard!
En ook de mijne is een stro vreter dus vlas is voor ons helemaal super!

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:43

vlas is inderdaad een goede oplossing.
Je merkt toch wel het verschil als je vlas gebruikt.
Mijn paard is ook een 'erge' stro eter en de stal ziet er al na een dag behoorlijk vies uit. :P
5 euro voor een zak vlas vind ik een goede prijs,ik krijg hem voor 8,50..

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:00

Breezke schreef:
5 euro voor een zak vlas vind ik een goede prijs,ik krijg hem voor 8,50..

Nouja, ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoeveel er in zo'n pak zit
Niet elk merk houdt dezelfde hoeveelheden per pak aan

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:28

Mijn paarden staan sinds kort op vlas nu ong. 3 maanden.
Ik betaal 8,- per pak van 22 kg thuis gebracht.

Het bevalt erg goed, de stal blijft lang droog en je kunt erg makkelijk dedrollen eruit scheppen zonder schone ondergrond mee te nemen.
Het is voordeliger dan de houtkrullen die ik daarvoor gebruikte, de paarden reageren er divers op, de ene ging de eerste nacht al liggen een andere deed daar een week over.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:13

Mijn paarden hebben jarenlang op vlas gestaan, tot ik strokorrels ontdekte:
Minder afval
Minder strooiselverlies bij uitmesten
Minder stank
Minder bijstrooien
Minder troep in manen, staart, in hoeven en op deken
Minder kosten
Méér blije gezichten als je op stal komt

Kortom: ik ga nóóit weer terug naar iets anders!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:44

Altijd vlas gehad, beviel goed bij een net paard, beviel slecht bij een viespeuk. Deze staat nu sinds kort op stropellets en bevalt veeel beter dan vlas. Straks gaat alles over op stropellets (strokorrels).

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:07

Ik heb liever stro, maar als ik tussen vlas en zaagsel/krullen moest kiezen ga ik voor zaagsel/krullen. Hoef je minder te gebruiken dan vlas... ;)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 11:15

Stravero schreef:
Ik heb liever stro, maar als ik tussen vlas en zaagsel/krullen moest kiezen ga ik voor zaagsel/krullen. Hoef je minder te gebruiken dan vlas... ;)

Hmm.... als je vlas goed gebruikt is het verbruik stukke voordeliger dan van krullen ;)

Ben toch wel benieuwd naar de strokorrels, effe googlen :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 11:19

Als je een echte smeerkees hebt word je niet blij van vlas.
Anders is het een goede oplossing.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 11:21

Aukelizzy schreef:
Als je een echte smeerkees hebt word je niet blij van vlas.
Anders is het een goede oplossing.

Dat is zo, mijn haflinger is ook zo'n lekkere smeerpoets op stal en bij haar ligt het verbruik hoger dan bij mijn andere paard, maar dat stond er niet bij in het berichtje waar ik op doelde dus ging ik ervan uit dat het paard redelijk 'netjes' is op stal zo niet dan ga ik met je reactie mee.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:03

Je zou eens moeten kijken of je toch niet eens strokorrels zou willen proberen, ik kan je bijna op een briefje geven dat je paard daarmee een stuk schoner blijft.

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:57

hoi mijn paarden staan altijd op vlas lekker dik schoon niet stoffig hygeiisch

Maris_Janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:59

Ik vind vlas persoonlijk echt heel handig, je kunt de drollen er makkelijk uithalen zonder de hele stal op z'n kop te hoeven zetten. 1 keer in de week haal ik de natte plek er uit, buitenste rand naar binnen halen 1 nieuwe zak erbij en klaar.
Vind t ook een voordeel dat het stofvrij is, mijn paard moest er alleen wel aan wennen in begin at hij er wel eens van maar binnen 3 weekjes was dit gelukkig helemaal over.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:03

Als je paard veel stro eet, is er wellicht ook een kans dat ie vlas gaat eten.
Ik heb een paard gehad dat door het eten van vlas een zeer ernstige koliekaanval heeft gehad, was er bijna aan onderdoor gegaan en heeft vijf dagen op de kliniek gestaan.

Ik persoonlijk zet dus nooit meer een paard op vlas.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:10

Ik heb inmiddels 3 paarden op strokorrels staan en ben helemaal om. Kan vlas absoluut niet aan tippen. Strokorrels nemen veel meer vocht op, plakken minder aan de hoeven (dus ook minder uitloop), stuift absoluut niet, mestballen zijn super makkelijk te verwijderen en geven (na contact met de mot) ook niet meer af (ideaal bij onze schimmels), omdat ze ahw uitdrogen.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:14

Mijn paard heeft nu 2,5 jaar op vlas gestaan nu heb ik rubberen matten in de stal liggen en strooi zaagsel op de natte plekken. 's Winters gaat hij wel op vlas :)

Vind vlas ook echt top spul! Strokorrels staat eigenlijk voor de winter op de planning om uit te proberen omdat het uit de verhalen beter is dan vlas :) Maar helaas bij ons in de buurt niet aan te komen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:17

Amrah schreef:
Strokorrels staat eigenlijk voor de winter op de planning om uit te proberen omdat het uit de verhalen beter is dan vlas :) Maar helaas bij ons in de buurt niet aan te komen.

Wordt zo aan huis geleverd hoor.