Wanneer paarden op de wei naar strooien van kunstmest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ranny

Wanneer paarden op de wei naar strooien van kunstmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 11:47

De weide is begin deze week voorzien van kunstmest en het heeft hier al 3 dagen lang geregend en je ziet de korrels niet meer liggen. Nu vraag ik mij af wanneer de paarden weer de wei in kunnen want wij hebben geen mogelijkheid om de paarden in de bak te zetten, want er is altijd wel iemand die de buitenbak wil gebruiken en verder is er ook geen land dat niet bemest is. En ik baal ervan dat mijn paardje de hele dag binnen moet staan (natuurlijk ga ik na mijn werk wel met hem rijden, longeren oid).

blue_kim

Re: Wanneer paarden op de wei naar strooien van kunstmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:30

is niet erg slim dat alle landjes tegelijk gedaan zijn denk ik...

ik wacht altijd een week of drie na het bemesten, zodat het echt goed weggetrokken is.
dat je de korrels niet ziet liggen wil niet zeggen dat alles al weggetrokken is. staat er niet iets op de verpakking erover?

Ranny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 13:08

blue_kim schreef:
is niet erg slim dat alle landjes tegelijk gedaan zijn denk ik...

ik wacht altijd een week of drie na het bemesten, zodat het echt goed weggetrokken is.
dat je de korrels niet ziet liggen wil niet zeggen dat alles al weggetrokken is. staat er niet iets op de verpakking erover?

Daar heb je gelijk in, alleen sta ik op een pensionstal en heb ik daar niets over te zeggen. En de eigenaar overlegd ook niets want ik kwam maandag op stal en toen was hij met de tractor in de wei geweest en heeft kunstmest gestrooid terwijl de paarden er nog gewoon stonden. Ik zal eens kijken of ik de verpakking ergens in de schuur kan vinden.

Imand een idee waar paarden last van kunnen krijgen als ze een hele middag in een weide met net gestrooid kunstmest hebben gestaan?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:29

In kunstmest zit een stikstofverbinding die na het strooien in een paar dagen tijd vrijkomt. Dit veroorzaakt hoge eiwitgehaltes in het gras. dus zeg het maar, lijkt me toch neit zo goed voor je paard. zou toch maar even wachten voor je hem erop zet.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 08:03

Verplaatst van SV naar VSW.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:02

minimaal 3 weken wachten. Heeft niet alleen te maken met de zouten (bijtend) maar inderdaad met eiwittoename maar ook kalium en nitraat toename in het gras. Iemand die al kunstmest gaat strooien als de paardennog in het land staan..... twijfel dan ook meteen aan zijn kennis; denk dat hij absoluut niet weet waar ie mee bezig is en dus o.a. ook niet kijkt hoeveel ie strooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:58

Zeker 2 tot 3 weken wachten inderdaad.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:11

En hoe lang moet je wachten als er koeienmest is gebruikt?

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:26

Hoi!
Heb geen idee ivm koeiemest maar na meststof strooien, minimaal 2 tot 3 weken wachten alvorens de paarden er terug op te laten.

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:36

als het goed geregend heeft gaan die van ons er al jaren direct terug op ..zeker met wat de afgelopen dagen is gevallen zou alles al in de grond moeten zitten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:32

het verschilt per stal denk ik, de boer op mijn vorige stal strooide gewoon kunstmest als de paarden op de wei liepen
dat deed hij al jaren zo en nooit een paard ziek geworden ;)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:46

Hier ook - als het heeft geregend mogen ze er na een dag weer op. Nu zaaien wij nooit pure stikstof (bestaat dat nog..lijkt me voor een paardenwei niet echt goed!), misschien maakt dat wat uit.
Als er koeienmest op ligt wachten wij langer, totdat het weg is. volgens mij lusten ze het gras niet als de er mest er net op ligt en ik vind het ook maar smerig....

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:49

Ik heb t bij de verkoper nagevraagd en die vertelde mij dat het als het goed geregend heeft geen kwaad kan, ik heb +- 1,5 week gewacht voor de zekerheid nu staan ze er weer elke dag een paar uurtjes op. Ligt denk ik ook wel aan de hoeveelheid die je hebt gestrooid ik heb niet heel royaal gestrooid zeg maar.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:09

Bij ons op het land wordt er al koemest opgegooid als het nog hartje winter is...dus dat is tegen de tijd dat het weer is om op het land te gaan wel redelijk weg!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:21

Hier stond op de verpakking, meen ik me te herinneren, dat je minimaal 10 dagen moet wachten, met liefst regen erover heen.
De korrels moeten goed opgelost zijn en het gras moet de kans hebben te gaan groeien voor je de paarden het gelijk weer op laat eten. Een paar weken rust zou dus niet verkeerd zijn...

Kunstmest is schadelijk bij inname.
Drijfmest en ruige mest is niet schadelijk, en dan kunnen de paarden in principe gewoon op het land blijven lopen, al is het niet smakelijk en heb je bij paardenmest de kans dat ze zichzelf besmetten met wormen indien de mest niet schoon is.

Bij mij gaan ze dus niet op een stuk wat net bemest is. Ik bemest dus ook niet alle stukken tegelijk, maar zorg dat ik nog een stuk gras heb wat niet bemest is en waar ze kunnen lopen.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 02-04-09 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:23

Wij hebben gewoon de mest van onze paarden gebruikt.
Ze staan nog ff in de bak, maar over een paar weken mogen ze er weer op :D

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:24

roosje84 schreef:
Bij ons op het land wordt er al koemest opgegooid als het nog hartje winter is...dus dat is tegen de tijd dat het weer is om op het land te gaan wel redelijk weg!

En je hebt nog geen boete gehad? Eerder deden wij ook al in januari gieren, al shet er droog genoeg voor was, maar sinds die nieuwe wetten... Wij durven het niet meer aan.

Idd, voor kunstmest zeker 2 weken wachten..
Koeienmest, o.i.d. ook ongeveer 2 weken, ervaring leert dat ze het toch niet "lekker" vinden, en als je 2 weken wacht dan is het al meer de gron ingetrokken..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:02

misschien is 1 februari ook nog hartje winter rond Hengelo?
Hier was de vorst nog in de grond op 1 februari, maar als de toplaag ontdooide s middags gingen de boeren zelfs al injecteren. uitrijden vaste mest was ook goed te doen door die vorst.