'natuurlijke huisvesting' pensions

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_starling_

'natuurlijke huisvesting' pensions

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 17:13

Waarom zijn er zo weinig uitgebreide pension gelegenheden, met natuurlijke huisvesting. (schuilstal, winterweide en zomerweide)?
De plekken waar dat kan zijn altijd 'armoedige' landjes zonder faciliteiten. Geen licht om 's avonds aan de gang te gaan, geen rijbak, geen opberg-schuur voor spullen.
Althans rondom de kop van noord-holland... Is dat elders in het land beter...?

= gelukkig staat mijn bijrijdpaard wel op een pensionstal, die alleen voor hem en zijn vriendje een winterweide met schuilstal heeft =

maar als ik ooit een eigen paard kan nemen, en die in de buurt wil 'stallen', zijn er wel erg weinig van dit soort mogelijkheden. Gat in de markt?

greetz,

Starling

kohtje

Re: 'natuurlijke huisvesting' pensions

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:15

Denk niet echt een gat in de markt. Veel grond is duur en veel mensen die "natuurlijk"willen staan willen dat goedkoop.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:17

Dat is precies het verhaal. Mij zou een zogenaamde Hitstal (groepshuisvesting) enorm aanspreken maar dat valt met de ruimte inderdaad niet mee hoor..... En de grond is duur ookal zit er agrarische betemming op.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:21

ik denk idd (naast dure grond) een gat in de markt :)

Vaak zijn dat prive stalletjes met veel mindere voorzieningen. Ik ben 1x op een stal in vogelezang geweest die de paarden in groepshuisvesting had en het hele jaar dag en nacht met enorme uitloop... prachtig!

zelf zou ik ook , als er hier ooit ene paardje komt, hem/haar dolgraag op een natuurlijke plek hebben. Maar wel met binnenbak, buitenbak longeerkraal en springmateriaal! Ik denk dat er nu ook gewoon meer bewust zijn komt voor de natuurlijke behoefte van het paard waardoor meer mensen zich realiseren dat een natuurlijke huisvesting misschien wel heel prettig is voor beide!

Ook denk ik dat wanneer stallen met groepshuisveting en etc. inclusief goed bakken er eenmaal komen de animo daar ook voor zal gaan groeien omdat mensen het gevoel dan ook ervaren, er wordt nu alleen nog maar over gesproken ;)

Het is zeker niet zo dat stallen minder land kosten dan een goede schuilstal met uitloop, misschien is het tweede wel een grotere investering en betwijfelen mensen het of ze dat er wel uit halen....

_starling_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 17:31

Je heb toch niet echt meer grond nodig voor een pensionstalling met het hele jaar buiten (en dus geen stallen) of alleen zomer buiten? Het werkt alleen alleen bij 5+ paarden (omdat het land wel groot genoeg moet zijn om in 2-en te splitsen voor verplaatsen).
Maar veel van de normale pension-stallen zou je precies hebben wat je nodig heb, als je de stallen weghaal en een grote schuilstal van maak... Verder sparen geen stallen ontzettend veel investering uit... geen water naar 16 afzonderlijke drinkbakken, geen plaatsing, 'minder' stro, geen binnen/buiten zetten, gemakkelijk 'all-inclusive' uitmesten.

Ik heb de ambitie niet om naast mijn 32 urige werkweek een pensionstal te beginnen. Sterker nog, ik heb nu geen eigen paard, vanwege tijdsgebrek, werk en kinderen... maar als ik er een zou beginnen, zou ik het wel weten..

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:38

ja dat bedoel ik ook starling, maar misschien vinden mensen het een te grote gok :) ook denk ik dat er nog veel mensen zijn die hun paard niet als paard zien maar bang zijn dat het paard iets overkomt want ja ze kunnen toch zo wild doen :P Hopenlijk komt er binnen kort meer groepshuisvesting maar op zich zie ik het hier in mijn omgeving wel mer gebeuren, zo gaan de manege paarden van mijn manege elke dag naar buiten staan er heel veel met 2 of meer in een stal en wordt er echt gekeken nara waar een paard zich prettig bij voelt..maar waarschijnlijk heb ik het mijn mijn manege gewoon goed getroffen.....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:41

Nou mocht die optie wél te vinden zijn dan hoef ik nog niet eens goedkoop te staan hoor.
je betaald hier minstens 200 tot 350 euro, nou ik betaal gerust 250 euro voor zoiets.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:42

hier hetzelfde :j ik betaal liever die prijs of nog meer voor zo'n huisvesting dan minder voor een hele standaard

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:47

ik denk wel gat in de markt :)
Zeker als er nieuwe regels komen wat betreft huisvesting van paarden, dat ze bijvoorbeeld niet meer alleen mogen staan.
Ik ben nu aan het kijken voor een eigen paardje, maar dan laat ik wel meteen een meer natuurlijkere stal bouwen, waar de paarden meer onderling contact kunnen hebben, want ja als ik een paard koop, dan meteen 2, want kuddedieren ;)
Als het kan dan over paar jaar uitbreiden tot pensionstal?
Als het echt een gat in markt is :D

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:26

In mijn omgeving lijken dit soort stallen als paddestoelen uit de grond te schieten. (betuwe/arnhem)

De prijzen zijn wel aan de hogere kant in vergelijking met een reguliere stallingf, waar je ong `175,-250,- voor betaald.
De actief stalling of de natuurlijke huisvesting waar dan wel faciliteiten bij zitten betaal je hier al snel 250,- of 270,- voor.

Of het een gat in de markt is weet ik niet, ligt ook aan de omgeving waar je woont en wat je te bieden hebt.
Opvallend vind ik wel dat dit soort stallen in deze omgeving vrij snel vol zitten, ook voor de hogere prijs die ze vragen, naar mijn ide heb je dan wel wat en dat blijkt ook een deel van paardij ned te vinden, anders kwamen er niet zoveel gegadigden op af.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:31

Bij mijn pensionstal kun je kiezen, die van mij staat 24/7 buiten. Het is niet een hele luxe stalling, maar we hebben dus wel stallen en ook een rijbak met lichten en schuilstal met paddock eraan.
Verder heb ik ook een mooie grote zadelkast die staat in de stallen.
Ontzettend mooie uitrijmogelijkheden over de hele veluwe en niet duur.
Ik heb niets meer nodig hoor :D

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:37

ik heb ook niet echt te klagen, ben deze maand van een pension met binnenbak verhuist naar een wat eenvoudigere stal met buitenbak, voordeel is dat ze hier in de winter overdag op het land kunnen en in de zomer 24/7. Ik heb dus beschikking over: weide, stal, buitenbak, longeerkraal, evt paddock, en goede uitrijmogelijkheden, voerkist, zadelkamer, wc

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:48

Ik ben ook al op zoek naar een natuurlijke stalling hier in de buurt. Helaas niks te vinden.
Als ik het geld had gehad zou ik wel wat willen beginnen!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:50

Ik heb een fantastische pensionstal voor mijn paardje.
Het hele jaar door weidegang, een gedeeltelijk overdekte paddock met toegang tot de wei. In de winter kan je zelf kiezen of je je paard 'snachts op stal wilt hebben. Echt ik, en vooral mijn paardje boffen enorm! :D

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:03

_starling_ schreef:
Je heb toch niet echt meer grond nodig voor een pensionstalling met het hele jaar buiten (en dus geen stallen) of alleen zomer buiten? Het werkt alleen alleen bij 5+ paarden (omdat het land wel groot genoeg moet zijn om in 2-en te splitsen voor verplaatsen).
Maar veel van de normale pension-stallen zou je precies hebben wat je nodig heb, als je de stallen weghaal en een grote schuilstal van maak... Verder sparen geen stallen ontzettend veel investering uit... geen water naar 16 afzonderlijke drinkbakken, geen plaatsing, 'minder' stro, geen binnen/buiten zetten, gemakkelijk 'all-inclusive' uitmesten.

Ik heb de ambitie niet om naast mijn 32 urige werkweek een pensionstal te beginnen. Sterker nog, ik heb nu geen eigen paard, vanwege tijdsgebrek, werk en kinderen... maar als ik er een zou beginnen, zou ik het wel weten..

Mijn paard staat op een pensionstalling waar hij het hele jaar door weidegang heeft van 's ochtends 0800 in principe tot het donker wordt, toch zou er 2 keer zoveel land nodig zijn als deze paarden dag en nacht buiten zouden staan, daar ze het dan (met name in de winter) zwart lopen. De oppervlakte die ze nu hebben is ongeveer 2ha voor 5 paarden en 1 pony.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:07

Hier in de buurt zijn toch behoorlijk wat stallen met een mooie weide hoor. Mijn paard staat in de zomer 24/7 buiten en in de winter alleen overdag. We hebben een gewone bak en een Z bak, paddocks, een spuitplaats, een kantine waar altijd lekkers ligt en we zitten naast duin en zee. En zo zijn er meer stallen hier

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:42

lieveli, die weide hebben ze hier ook zat.
Daar mag je je paard alleen echt niet op zetten in de winter...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:44

In de winter staan ze gewoon op een kleiner deel van het weiland, omdat het dan moet herstellen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:47

Sja, daar heb ik toch echt niks over te zeggen omdat het mijn land niet is.
Ik denk dat velen hetzelfde probleem hebben.

Paddocks zou ook makkelijk kunnen, maar dat moet je zelf regelen..
Alleen heel fijn dat je 90% van de keren moet wachten op een paddock en er nog meer in willen dus je ook je paard er niet effe een paar uur in kan zetten.

Eigenlijk moeten er gewoon koppels gemaakt worden en dan de paarden via een schema elke dag een x aantal uur de paddocks in, maargoed..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:53

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:09

Nou Arabesk daar zou mijn stalling prima tussen passen ;)

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:22

tuurlijk moet er opgelet worden dat ze de grond niet kapot trappen, maar paddocks waar ze he hele jaar in kunnen lopen en dan zomers nog een klein stuk gras voor de leuk is toch meer dan prima? :) jammer dat deze stallen niet in de randstad omhoog schieten als lente bolletjes zou erg leuk zijn :D

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:24

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:27

:) volgens mij zijn er in ieder geval al heel wat meer van dit soort stallen dan zeg.. 10 jaar geleden :j of heb ik t nu mis?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:54

Ik heb zelf mijn paarden aan huis en mijn ideaal is ze paardvriendelijk te kunnen houden, met in mijn achterhoofd de principes van Paddock Paradise en Hit-actief.

Op dit moment hebben we zo ongeveer dezelfde voorzieningen als een normale pensionstal zonder binnenbak hier in de omgeving.

Goed gedraineerde buitenbak (20 bij 60) met verlichting, paddock, deels bestraat, met schuilstal.
3 ha weide, waar ze vrijwel het hele jaar enkele uren tot 24/7 op staan zo lang het weer het toelaat.
2 (tot 3) extra stallen voor noodgevallen, plek om overdekt te poetsen en je kast neer te zetten en opslagruimte voor voer en strooisel.
Tuinslang met koud water om af te kunnen spuiten.

Mijn paarden het hele jaar door op een leuke, schone en diervriendelijke manier 24/7 buiten houden is altijd mijn ideaal geweest en we proberen onze voorzieningen zo op te zetten dat dit mogelijk is.

We zijn sinds we hier wonen druk bezig met verbouwen en verbeteren en we willen volgend jaar onze kapschuren vervangen door 1 grote loods met stal en garage met in het paardendeel een grote inloopstal (mogelijkheid op te splitsen in 4 ruime boxen) en nog een stal die zowel als 2 normale stallen als ook 2 paards inloopstal te gebruiken moet zijn. Er komt binnen een poets/wasplaats met warm en koud water en evt, een solarium. Zadelkasten, toilet, kantine, opslagruimte etc.

Het pleintje voor de stallen wordt ook bestraat en omheind zodat de paarden veel loopruimte krijgen en zelf heen en weer kunnen lopen tussen de nieuwe inloopstal met plein, via het verharde pad naar de paddock met schuilstal en de rijbak. We overwegen nog een extra rondje door ons bos erbij te trekken om het wat uitdagender te maken voor de paarden.

Als dat klaar is, is er ruimte voor nog 2 of 3 paarden erbij (lopen nu 4 paarden). Tot die tijd willen we niet uitbreiden in aantal paarden omdat we de winterruimte nu nog te beperkt vinden.

Ik heb geen idee of er veel animo voor is.
We vragen nu aan kale huur met gedeelde verzorging al een stukje meer dan er in de omgeving voor 24/7 weidegang (evt. bij pensionstal waarvan de voorzieningen gebruikt kunnen worden) wordt gevraagd inclusief ruwvoer, dus mensen die goedkoop uit willen zijn zullen liever gewoon die kale weidegang nemen. (is alleen schaars in de omgeving, zeker in de winter)

Maar aan de andere kant hebben ze hier dezelfde faciliteiten als een normale pensionstal waarbij het paard 's nachts op stal gaat en vergeleken daarmee is het weer een stukje goedkoper. Toch wel zo'n 25 tot 50 euro per maand.

Wij moeten veel investeren om de paarden op zo'n natuurlijk mogelijke manier, maar wel met zo min mogelijk modder of natte voeten, te kunnen houden, meer dan zou hoeven als we de paarden gewoon op stal zouden zetten en stalgeld vragen en de paarden zomers overdag tot dag en nacht weidegang zouden geven, en 's winters een dagdeel in de paddock of buitenbak zouden zetten en verder op stal. Ook kunnen we door de paardvriendelijkere manier van houden minder paarden houden. Die 3 ha is bij alleen zomers overdag weidegang ruim genoeg voor heel wat paarden, maar als je het grootste deel van het jaar gras wilt hebben en de paarden ook 's winters op het gras wilt hebben (en dat er ook nog wat te eten valt en niet alles zwart gelopen wordt) dan is het met de huidige 4 paarden al goed uitkijken wat je doet...

Ik kan me dus heel goed voorstellen dat dit soort stallingen minstens net zo duur zullen moeten zijn als normale stallingen, zo niet duurder. tenzij de bodemgesteldheid zo goed is dat er geen speciale voorzieningen nodig zijn en de paarden gewoon het hele jaar dag en nacht op het land kunnen staan zonder dat ze het vertrappen.

Ben heel benieuwd of mensen dat geld er wel voor over hebben...