Jeukende shetlander, oorzaken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luv_Them

Jeukende shetlander, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 19:49

Weet niet of het hier goed staat?

Hallo,

ik had even een vraagje aan jullie.

Ik kom sinds kort vaak bij de jaarling shetlandermerrie van mijn buurmeisje. Ze heeft totaal geen ervaring met het houden van paarden, maar wilde er graag een, dus kreeg ze via via een shetlandermerrietje aangeboden op proef (gratis dus, weet niet of ze nog moeten betalen ofzo of dat ze hem nog terug nemen). Ze hebben genoeg plaats en weiland dus dat is het probleem niet, maar het is geen geit of schaap (waar ze meerdere van hebben, dus daar wel ervaring mee), je kunt hem niet in een hokje stouwen of constant op de wei laten staan om er vervolgens van te verwachten dat hij het gras voor je maait en dat je er verder niets aan hoeft te doen (tenminste dat is mijn idee natuurlijk). Ze doen er nogal laconiek over, “Kan ze mooi borstelen en aaien”… maar dit terzijde.

Mijn punt is (ja nou komt het +)) dat het beestje enorm veel jeukt, schuurt en een aantal kale plekken heeft. Als ik haar in haar nek kriebel/krab, staat ze erbij alsof ze elk moment kan bezwijken, zo lekker vind ze het. Als ik stop, wordt ze ongeduldig en spastisch. Ik heb ook totaal geen ervaring met het houden van paarden, maar ik denk wel verder door dan borstelen en aaien (lees: ik snap wel dat dat alleen niet genoeg is). Maar mag ik haar wel borstelen? Heb wel eens gelezen dat het slecht zou zijn met een wintervacht, maar ze verhaart nu, dus dat betekend losse plukken… gewoon laten hangen of weghalen? En wat te doen tegen de jeuk? Zou het verharen ook de jeuk kunnen veroorzaken? Wat zou het kunnen zijn? Het is niet mijn pony, maar ik vind het zo zielig en kan me er zo aan ergeren dat mensen dat niet zien. Misschien dat ik ze kan vertellen wat ze er eventueel aan kunnen doen.

Hoop snel op een reactie.

Desty

Re: Jeukende shetlander, oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:51

gewoon heel veel borstellen het komt waarschijnlijk door de losse haren.. heeft mijn shet ook veel last van.. overal waar je kriebelt is lekker

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:52

Ik denk meteen aan luizen, hadden die van ons ook. Met name in de hals en op de borst.. Ga maar eens zoeken of je kleine beestjes op de huid kan vinden..
Borstelen kan altijd wel hoor..

Luv_Them

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 19:56

Okee hardstikke bedankt voor de reacties!

@ Rensju: Beestjes heb ik nog niet naar gezocht, maar ze heeft wel hier en daar schilfers... ook (vooral, nog niet naar gekeken) op die kale plekken.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:08

mijne heeft dan geen kale plekken dat niet

uccello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:46

rensju schreef:
Ik denk meteen aan luizen, hadden die van ons ook. Met name in de hals en op de borst.. Ga maar eens zoeken of je kleine beestjes op de huid kan vinden..
Borstelen kan altijd wel hoor..

Dat was het eerste wat bij op kwam toe ik het las.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 07:43

De jeuk kan een reden zijn dat ze hem gratis zou hebben gekregen, het kan ecxeem zijn.
Maar mijn pony heeft nu ook soms jeuk op warmere dagen omdat zijn gigantische vacht te warm wordt.
Je mag zo'n pony best eens poetsen maar ik zou het niet te grondig doen en niet te vaak.
Want losse haren moeten toch verwijderd worden.
Luizen kan idd ook en komt vaker voor rond deze tijd van het jaar bij shetten.
Verder veel succes met de shet.

Luv_Them

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 10:42

Okee! Allemaal hardstikke bedankt voor de reacties, ik blijf haar gewoon borstelen en we zien wel hoe het is als ze haar wintervacht kwijt is! Nogmaals hardstikke bedankt!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:04

Als het luizen zijn zou ik er toch echt eerder wat aan doen

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:13

het klinkt mij als eczeem in de oren..
Het is vorrige week behoorlijkwarm geweest en die van mij heeft er ook alweer last van..
Wat je daaraan kan doen is een eczeem deken, of een spulletje ervoor dat de jeuk verzacht!
Want jeuk hebben is echt niet fijn!

Waar zitten die kale plekken allemaal? en weet je ook hoelang hij er al last van heeft..
want als die er voor het warme weer ook al last van had, is het misschien iets anders..
Luizen roepen mensen veel te snel, want die kans is veel kleiner..
dan zul je ze ook wel zien want rode luizen op een paard worden best groot!

Suc6 ermee!

Groetjes Laura

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:22

Misschien eens wassen met betadine shampoo. Mijne had ineens jeuk aan zijn staart die was ik nu 1 á 2 keer per dag met betadine shampoo en volgens mij helpt het echt..

Luv_Them

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 20:00

Ze heeft kale plekken in haar nek/rechts van haar schoft. Zoals ik al zei is het niet mijn pony, dus buiten borstelen kan ik er niet zoveel aan doen, maar ik kan die mensen wel vragen of het ze zelf niet opvalt... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:14

Ik dacht ook aan luizen, had mijn shet ook, ik heb hem er gelijk tegen behandelt ( is wel duur spul overigens ) en 3 keer gewassen ( aanbevolen was 1 keer, eventueel 2 keer maar ik heb er 3 keer van gemaakt beter teveel dan te weinig ) + ontwormd gelijk ( schijnt ook te helpen en ze moesten toch weer binnenkort ) hij is er nu vanaf en de kale plekken zijn verdwenen.
Hij had ze vooral in zijn halsje.
Op de kale plekken als je goed kijkt moet je de luizen zien lopen als t luis is.

Voor de rest kan t idd bijvoorbeeld ook exceem zijn.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 07:36

In eerste instantie is de wisseling van vacht de meest logische verklaring. Lekker borstelen nu kan het. (in de winter idd wat minder doen ivm een vetlaagje dat ze in de vacht hebben om ze warm te houden)
Ook zou ik hem een keer lekker in de was zetten met betadine. Kale plekker kunnen dan komen van het schuren tegen de jeuk.

Als je geen beestjes ziet lopen en hij blijft obsesief ''jeuken'' zou ik er deze week wel effe een DA naar laten kijken.
Maar ja het is niet je eigen paardje dus dan moet je je buren zien te overtuigen!

Walsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 07:43

De mijne heeft nu ook kale plekken in de nek van het schuren, ik heb spul gekregen tegen de luisjes (ook al zijn ze niet zichtbaar)
Mijn pony heeft het ieder jaar gehad tot nu toe (heb hem zelf pas sinds augustus) :+

A1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:06

Lastig is dat, als de pony niet van jezelf is en dat je aan de zijlijn staat. Wel zou ik proberen om er met haar erover te praten. Ik weet niet of de pony oud is, maar de conditie gaat hollend achteruit als het luizen zijn die bloedzuigen.

En Walsertje, ik zou als ik jou was de behandeling herhalen na 2 weken i.v.m. de eitjes die uitkomen. Anders blijf je in hetzelfde cirkeltje.

Onze shetlander van 1 1/2 vind borstelen sowieso een feest! Maar ik vond haar er al een tijdje beetje rabberig uitzien, dof en de vacht zag er slecht uit net alsof ze een oude shet was i.p.v. een jonge. Zij schuurt bijna niet, maar vandaag zag ik vooral bij haar buik en liezen luizen ik weet nog niet of het de bijters of zuigers zijn. Wel weet ik zeker dat het luizen zijn brrrrr
Ze heeft een hele dikke vacht mijn eerste reachtie was. Een 200 gr deken halen, scheren en wassen met Ivamerol of een schampoo van de DA.
Het wordt mooi weer, maar ik twijfel heel erg. Is scheren wel nodig?

Wat moet ik doen? Tips?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 07:05

Als je een goede shampoo hebt is scheren normaal niet nodig.
Als je je pony scheert is het wel makkelijker om ze uit te roeien, want je pony heeft geen mooie dichte vacht meer waar ze lekker in zitten en je hebt een hoop eitjes al weggewerkt hiermee.
Imaverol weet ik niet of dat helpt, ik zou voor een shamppo van de da kiezen en idd over een paar dagen herhalen (vraag aan je da wanneer het beste)

lott_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:25

waarschijnlijk vachtwisseling.. verharen dus
ik heb zelf geen ervaring met kriebelende beestjes maar wel met een shetlander die PRECIES het zelfde heeft als wat jij omschrijft, kale plekken, schilfers, ruige vacht, veel irritatie en schuurwerk. mijn oplossing was: blijven borstelen (heeeeel goed in de gaten houden) en uiercreme op de droge en kale plekken smeren om de irritatie en droge huid wat te verminderen (vaseline is ook goed). verder gewoon even in de gaten houden en de rest inlichten

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:40

Probeer eens teatreeolie shampoo (speciaal die voor paarden).
Werkt goed tegen verschillende huidproblemen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:48

Zoals jij de pony omschrijft lijkt het op luis, zoals andere ook al genoemd hebben. De mijne reageren net zo, hebben ook kale plekken en schilfers en luis dus. Dat heeft de dierenarts geconstateerd, die zag er een lopen. Ik zie ze zelf niet.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:49