tips deken opdoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

tips deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 16:48

Zondag de 15e hebben we met heel veel haast een paardje opgehaald, dit uit een niet zo beste situatie.
hier staat het een en ander omschreven.
[AV] AV & leed

Nu staat dit paardje dag en nacht buiten in de wei, en ze voorspellen de komende week ongelooflijk slecht weer.
Gisteren hadden we bedacht om hem toch maar een deken op te doen. Arabieren zijn harde paarden, maar zwaar ondervoed, weinig weerstand en nu helaas toch aan de antibiotica vanwege een opengeklapt abces in zijn kaak, zie ik het niet zo zitten zonder deken, want nat worden en die wind er op (en ze voorspellen zelfs sneeuw hier) ben erg bang dat ie dan goed ziek gaat worden.

We kunnen hem in de wei nergens vast zetten en hij kent het absoluut niet, we hebben het gisteren geprobeerd, was echt een drama, en helaas paste de deken niet, dus vandaag nieuwe deken gehaald in de juiste maat.

Nu mogen we op het erf wel van de stal gebruik maken, maar dan moeten we daarna 500 meter over een drukke weg terug naar de wei met een paard wat die deken waarschijnlijk niet heel leuk vind - dus zie ik niet zo zitten.

Daarom had ik bedacht om de trailer in de wei te rijden, paard in de trailer te zetten (hij gaat er heel makkelijk op) deken op te doen en dan trailer uit en los laten, maar mijn vriend is bang dat als hij in paniek raakt, ik of het paard gewond raakt.

Dus hebben jullie nog tips.

superwoman

Re: tips deken opdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:51

Als hij de deken eng vind, zou ik deze zéker niet op doen als je geen goede mogelijkheden daarvoor hebt.
In de trailer is imo levensgevaarlijk!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:51

zou het ook absoluut niet in de trailer doen, mocht er iets mis gaan sta je zelf ook nog in de weg...
als hij geen deken gewend is zou ik hem nu ook niet meer opdoen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:58

ik zou sowieso die trailer de wei in rijden en openzetten met voer er in.
neem tenminste aan dat je verder geen schuilmogelijkheid hebt?

naast de trailer kan hij dan schuilen en misschien als je genoeg voer er in legt dat hij er zelf wel in gaat staan.

licht sederen is een optie,maar hij kan inderdaad wel in paniek raken.

hoe ging het met deken passen dan?
je hebt de deken wel om gekregen? hoe reageerde hij daar op?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 17:11

We hebben een oude trailer beschikbaar als schuilstal, maar daar gaat hij ondanks het voer niet in staan. hij kan wel onder bomen enz schuilen, en dat doet hij dan ook wel voor zo ver we al gezien hebben. Er word in de loop van de zomer een schuilstal gebouwd en die is voor volgende winter klaar, maar het met hem halen was het echt haast haast, je probeert het beste te regelen, maar veel van mijn kennisen wilde hem niet op stal hebben ivm hun eigen gezonde paarden en de angst op eventuele ziektes en besmettingen (logisch) dus was deze weide de enige oplossing.

Hij heeft zo weinig weerstand ben gewoon erg bang dat hij straks echt harstikke ziek is als hij in de weer moet blijven staan.

Gisteren konden we de deken wel op zijn rug leggen, maar hij raakte daarvan in paniek, toen ik hem op zijn rug had kon ik zien dat de deken echt ruim te klein was, dus had het geen zin om verder te gaan. Mijn vriend kon hem amper houden, hadden alleen een halster touw bij.

Als hij hem eenmaal om heeft kan er meestal niks meer gebeuren, maar hij moet dan moet hij echt goed vast zitten, moet er niet aan denken wat er gebeurd als die deken half vast zit en we hem niet meer zouden kunnen houden.

Ik zie nu ook wel in dat in de trailer misschien wel een klein beetje dom idee is, maar je gaat vanalles bedenken hoe je het toch voor elkaar krijgt.

imo is zonder deken geen oplossing, dan is ie straks dood, heb ook net de DA weer telefonisch gesproken en die zei ook dat hij met dit weer beter wel een deken op kan hebben.
meer tips of suggesties zijn welkom.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:13

kun je het niet samen met hulp van een ander doen die het paardje vasthoud? Die deken heel voorzichtig en langzaam erop leggen en voorlopig ook om laten! Hoe is het abces in zn kaak eigenlijk ontstaan en kan hij wel fatsoenlijk eten hierdoor?
Laatst bijgewerkt door Popstra op 23-03-09 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:13

en die stal waar je gebruik van mag maken op het erf?
daar kan hij niet in als het heel slecht weer is?
of anders toch voor nood iets in elkaar timmeren??

sederen lijkt me dan toch een van de beste opties hoor.
heel licht dat hij net handzaam is dan kun je de deken ook goed op doen.
lijkt me namelijk met een erg bang dier ook heel moeilijk om anders de bilriemen vast te maken.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:23

ik vond het van de trailer nog niet eens zo heel gek. Daar waait het niet, het paard staat vast en weet wat dat is? Ik neem aan dat je hem met de trailer ook opgehaald hebt? Als je een tweepaardstrailer heb zou het prima gaan. Jijstaat in het ene gedeelte en hij in het ander. Zo kun je voor en achterkant goed vastmaken, en dan haal je em dr uit en maak je de buiksingels vast (zorg dus wel van te voren dat die vastgeknoopt zitten dat als hij er uit loopt daar niet op kan gaan staan want dan heb je t verpest).

Je moet de deken in ieder geval op vouwen. Dus leg em op de grond....pak de staartkant eerst en vouw em naar binnen, dan de schoftkant naar het middenvouwen. Dan hebje een lang pakketje. Als hij echt héél bang is kun je em ook nog verder dubbelvouwen zodat het een 4kant pakketje worden dat op de rugleggen en dan heel voorzichtig uitpakken.
Hetis dus de bedoeling dat je dan een pakketje op de rug hebt, na twee keer uitvouwen een langpakketje over de rug en zij al heen. Dan vouw je het schoftgedeelde naar voren en doe je em gelijk vast. Dan doe je het staartgedeelte naar achter en maak het ook gelijk vast. Dan zit hij voor en achter iigv vast! Dan de buiksingels en klaar.

Gewoon 1 iemand goedvasthouden, en jij de deken op leggen. En in in geen geval loslaten. Gewoon rondjes latendraaien en jij zorgt dat de deken niet afvalt. Probeer rustig met het paard mee te draaien en zodra hij stil staat SUPER belonen, even wachten en dan doorgaan.

Sederen lijkt mij juist helemaal niet goed. Je moet em nou even niet verzwakken. Of je moet praam op doen, dan zorgt hij er met eigen lichaam voor dat ie ff doezelt. en dan direct de deken op doen. Dat is maar 2 minuten, en zijn ze ook zo weer uit.
Je kan dit ook zonder praam bereiken (dat stofje creeren). Als je nog niet weet hoe het moet kan ik het je uitleggen via pb.

Hoop dat je het snapt. Zo werkte het bij mijn dekenbange paardje in ieder geval wel. Succes.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 17:34

rapido schreef:
kun je het niet samen met hulp van een ander doen die het paardje vasthoud? Die deken heel voorzichtig en langzaam erop leggen en voorlopig ook om laten! Hoe is het abces in zn kaak eigenlijk ontstaan en kan hij wel fatsoenlijk eten hierdoor?

mijn vriend heeft hem gisteren ook vast gehouden met het proberen, maar weet niet of je ervaringen hebt met arabieren die over de zeik gaan... nou die hou je amper in een weide van één ha. en die stuiteren behoorlijk dan :) we nemen in idd een longe mee dan heb je wat meer ruimte mocht hij lastig doen.

Dinsdag is de TA geweest en die heeft een dop en een fragmentje van een tand (afgebroken??) verwijderd. Hij at namelijk slecht door wisselproblemen waar niet op tijd een TA bij was gekomen. Sinds dinsdag eet hij super goed, en nu nog steeds, maar gisteren dus ineens een abces, zaterdag nog niets te zien, dus ik geschrokken want het was best heftig met pus enz... TA gebeld, die zei bel gelijk de DA maar. dus DA gebeld en gekomen, gekegen in zijn mond, er is een ontsteking gekomen op het wondje wat de tandarts heeft achtergelaten door het trekken van het fragmentje tand. Bij een normaal paard (niet ziek) zou er niets aan de hand zijn maar door dat hij heel weinig weerstand heeft is het gaan ontsteken (want ja er komen altijd bacterien bij) en dit is gelukkig naar buiten door gebroken. Hij kan omdat het naar buiten is en niet naar binnen is gelukkig nog goed eten!

@ fahyafemke, het is idd een twee paardstrailer, vandaar dat ik die oplossing bedacht had.
Dat stofje creeern zonder praam weet ik niet hoe dat werk, dus als je dat via pb kunt uitleggen zou het wel fijn zijn :P Moet zo gaan vertrekken naar de wei dus hoop op nog wat reacties.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:39

Als hij zo bang is van de deken zou ik hem met dit weer niet met een deken op in de wei zetten. Dat heb ik met die van mij ook gedaan toen het in de herfst slecht weer was (en die is normaal gesproken niet bang voor dekens). De wind kwam een beetje onder de deken, het paard schrok zich helemaal wild en stormde uit pure paniek dwars door de volledige omheining heen!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 17:44

Ik moet even voor mezelf de risico's afwegen...

deken op doen ---- veel kans op paniek bij paard en eventueel door de draden.
deken niet op doen --- kans op ernstig ziek paard

De stal mag ik niet gebruiken voor overnachtingen, want deze is nog niet helemaal af. (geen sluitingen op de deuren enz)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:46

En tijdelijk ergens anders op stal?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:50

Kady1 schreef:
Als hij hem eenmaal om heeft kan er meestal niks meer gebeuren, maar hij moet dan moet hij echt goed vast zitten, moet er niet aan denken wat er gebeurd als die deken half vast zit en we hem niet meer zouden kunnen houden.

Ik ben het niet met je eens!

Als ik jouw was, zou ik 'm lekker zo laten staan.
Hij kan voldoende bewegen,krijgt voldoende voer, dus kan zich warm houden.....
Ik geloof niet dat 1 deken kan voorkomen dat het paard alsnog ernstig ziek wordt.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 17:54

@ superwoman, volgens de DA is zijn weerstand zo laag dat hij zichzelf als hij nat word en deze wind op die natte vacht krijgt niet warm kan houden, daarbij is dus zijn vacht in zeer slechte conditie, heeft hij geen grammetje vet, en loopt net met een zware ontsteking in zijn kaak. Zo'n deken kan er voor zorgen dat hij niet nat word, en niet nat betekend niet koud.
Heb mijn arts ongeveer een uur gelden aan de telefoon gehad om te vragen wat hij het verstandigste vind. Hij zei probeer een regen deken op te doen... ik ben dus niet zo maar zelf aan het aan klooien

@ roxx -- dat heb ik al geprobeerd te regelen, maar geen enkele stal tot nu toe wil dit vanwege eventuele ziektes, hij staat zeg maar in quaranteine (schrijf je dat zo?) nu

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 17:56

vertrek nu naar de weide, ga even overleggen met mijn vriend over hoe of wat, als ik straks terug ben zal ik laten weten hoe het is gegaan.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 19:56

we zijn net terug van de weide. En Aaquil heeft zijn deken op. We kwamen aan en hij stond in een hoekje van de wei, zo veel mogelijk beschut keihard te bibberen.... lijk me dan toch wel dat hij het koud heeft gehad.

we hebben de manier van fahyafemke geprobeerd, geen praam nodig gehad, hij vond het opdoen dood eng, stond vol met spanning, maar was gevoellig voor complimentjes en bleef ondanks zijn angst heel braaf staan.
We hebben het met drie man gedaan, eentje vast houden, dan ik de deken opleggen, naar achteren uitvouwen, dan naar links uit vouwen, de derde persoon links over genomen, ik naar rechts, rechts uit vouwen, dan voor vast maken, en ik heel voorzichtig buiksingels aangeven, en dan de bilsingels vast gemaakt.
Toen paardje los gelaten, heeft een rondje door de wei gegaloppeerd, ging toen stil staan, keek links eens om naar zn deken, beet er eens in, stukje draven stil staan, beet rechts er is in... blijk baar goed gekeurd, stukje draven en toen naar zn kuil toe banjeren... ben nog een half uur bij de weide gebleven maar hij hobbelt zonder enige angst rond.
De eigenaar van de weide zou vanaaf laat nog eens kijken, dus zal allemaal wel mee vallen.

Het abces was nu op nog een plek op geklapt en de pus stroomde er weer uit. Dus dat hebben we ook weer goed schoongemaakt...
beestje is voor vanavond goed verzorgt.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:11

nou harstikke fijn!
heb je het ipv met de praam nog met je duim of vinger geprobeerd? Of gewoon zonder verdoezelen?

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 20:26

zonder verdoezelen, hij bleef gewoon braaf staan, en in zn mond zitten vind hij nu met dat abces niet zo heel leuk :)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:35

Petje af, Goed gedaan! Heb ook een Arabier en ze kunnen best wel wat hebben, maar geen regen (zijn woenstijndieren he). En als ze dan ook nog zo weinig weerstand hebben, nee, vind het een goede keuze en je hebt t imo goed aangepakt!
Veel succes met m!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 21:04

thanx voor het begrip... dit is nu mijn derde arabier die ik zelf heb, en de andere twee kunnen ook absoluut niet tegen regen, zolang ze droog blijven niets aan de hand, dan is kou geen probleem, maar als ze nat zijn.... pfff.... drama, Mijn andere arabiertje staat al heel de winter onder een regen dekentje, heeft een super dun wintervachtje en is bijna moddervet te noemen haha,,, dus het werkt wel

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:34

Kady1 schreef:
@ superwoman, volgens de DA is zijn weerstand zo laag dat hij zichzelf als hij nat word en deze wind op die natte vacht krijgt niet warm kan houden, daarbij is dus zijn vacht in zeer slechte conditie, heeft hij geen grammetje vet, en loopt net met een zware ontsteking in zijn kaak. Zo'n deken kan er voor zorgen dat hij niet nat word, en niet nat betekend niet koud.
Heb mijn arts ongeveer een uur gelden aan de telefoon gehad om te vragen wat hij het verstandigste vind. Hij zei probeer een regen deken op te doen... ik ben dus niet zo maar zelf aan het aan klooien

Aha , dat maakt het even anders ja!

Citaat:
we zijn net terug van de weide. En Aaquil heeft zijn deken op. We kwamen aan en hij stond in een hoekje van de wei, zo veel mogelijk beschut keihard te bibberen.... lijk me dan toch wel dat hij het koud heeft gehad

Goed gedaan en idd, dan had hij het zeker koud ja. Arm ding!

Sterkte verder!