vraag over stalmatten;stal aanpassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

izi

vraag over stalmatten;stal aanpassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 14:37

mijn paard is enorm vies op stal,en ik ben iedere maand zo'n 130,- kwijt aan bodembedekking,en dat terwijl ze alleen snachts op stal staat!heb al allerlei bodembedekkers geprobeert,maakt allemaal geen verschil,de stal moet gewoon dagelijks helemaal leeggehaald worden.
mijn paard is behoorlijk bewegelijk op stal en loopt de drollen overal doorheen.

binnenkort gaat mn paard verhuizen,en ik mag daar de stal wel aanpassen voor gebruik van matten,mits dit allemaal maar wel binnen de perken blijft natuurlijk.
stalvloer is van beton.

ik heb nu dus twee opties;

1.of ik gebruik waterdichte matten,maak de vloer iets aflopend zodat de plas een kant op loopt en leg daar wat strooisel neer (lijkt mij dat dat evengoed de hele mat wel nattig blijft?
ik dacht dan een hoek te maken waar een stuk mat wat hoger ligt,zodat het paard altijd een droge plek heeft.
zou dan dagelijks de drollen eruit halen en er dan dagelijks een sopje over heen gooien en goed schrobben,dan overdag laten drogen,snachts paard er weer in.

2.vochtdoorlatende matten.
er zou dan wel iets van een putje gemaakt moeten worden in de vloer,is dit op een niet al te moeilijke en kostbare manier te realiseren?

wat zijn jullie ervaringen en tips?
de eerste manier lijkt me het handigst omdat ik dan niet al te veel aanpassingen hoef te maken in de stal.
met de 2e optie ben ik bang dat de plas in de matten blijft zitten of eronder blijft staan,waardoor het op den duur gaat stinken.

andere optie is natuurlijk om helemaal geen matten in de stal te leggen,en enkel een hit matras neer te leggen waar het paard op kan liggen...

iemand handige tips of ideen?

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:42

Wij hebben nu vochtdoorlatende matten in de stal liggen. Dit is een erg prijzig grapje...(2 stallen 1000 euro). onder de matten loopt in het midden van de stal een goot.
De stallen zijn altijd droog. mijn paardjes staan vrij veel op stal 20 uur per dag.
De ene heb ik op vlas staan, de ander op stro. De vlas stal blijft erg mooi in combinatie met de matten. Nu moet ik wel zeggen dat ik er minimaal 2dd de drollen uit haal. De stro stal heeft wel altijd een natte plek. Maar over het algemeen ben ik er wel tevreden over. Maar nogmaals, het is wel duur en je moet wel een goede afvoer hebben onder de matten.
De matten blijven overigens wel erg mooi en de stal is goed schoon te maken (gebruiksvriendelijk)

Oscabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:46

bij mijn vorige huis had ik mijn paard ook op matten staan, maar onder die matten waren roosters. en aangezien daar wel vocht op bleef had ik er ook nog stro over heen dus ik raad het voor de viesigheid niet aan want het maakt niet veel verschil met een vloeistof dichte vloer... het licht alleen wel zachter voor het paard.

Oscabo

Re: vraag over stalmatten;stal aanpassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:49

o ja mijn matten waren niet vocht door latend