advies nodig voor bodembedekker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

advies nodig voor bodembedekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 11:12

Zoals de meeste wel weten loop ik stage in Polen bij een stoeterij.
Op dit moment ligt er stro in hun stallen, elke dag gooien ze er een halve baal bij in.
Afgelopen vrijdag gingen we de stallen leeghalen, dit was al 2 maanden niet gebeurt!
Je kunt je voorstellen, 30 cm dikke drek waar niet doorheen te komen was!
met 8 man hebben we in 1 dag stallen van 22 paarden leeggehaald...
Jullie snappen dit is niet erg effectief is zo.
Ik zit dus te bekijken hoe dit beter kan. Wij (de stagiaires) dachten als je het maar bijhoudt valt het wel mee, dus wilden we vandaag de mestballen eruithalen.. Maar dit is dus niet mogelijk, de paarden hebben alles al helemaal platgetrapt... Ze staan hier dan ook in groepshuisvesting. Maar het is na 1 dag meteen alweer een grote troep...
Het nadeel hier is dat je soms vanwege weersomstandigheden 2 maanden de stallen niet kunt uitmesten.
Wat hebben jullie voor advies voor deze stoeterij?
Zelf zat ik te denken aan rubberen tegels....

Lynn_Nikita

Re: advies nodig voor bodembedekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:13

rubber tegels kaal?
Niet doen, word vrij glad, en is wel zo fijn voor de paarden om op een bedje van stro te liggen

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 11:16

wordt het glad? Maar als de urine weg kan lopen via gootjes onder de tegels, wordt het dan nog glad?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:23

In een groepshuisvesting kun je ook een deel tegels en een deel stro doen. Je hebt kans dat ze dan het tegeldeel wel schoon houden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:00

Met zaagsel is het ook gemakkelijker schoon te houden doordat de natte plekken beter opvallen en de mest niet echt wegzakt.

Je kunt ook een combinatie van staltegels met een bodembedekker gebruiken.

Als je de tegels gebruikt heb je nog maar 30% bodembedekker nodig van wat je momenteel verbruikt.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:59

Het is erg opvallend dat jij als stagaire constant op 'bokt' vragen stelt; heb je zelf geen creativiteit of krijg jij geen feedback van je 'opleiding'????
Wat dat uitmesten betreft; er zijn legio mogelijkheden, één ervan is bijvoorbeeld machinaal uitmesten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:02

groepsstal?

dagelijks opstrooien, en na 2 weken alles eruit halen.
2 maanden is te lang,.maar 2 weken is dan beter.
dan is de bodem ook niet al te nat en valt het nog prima te doen.
je kunt ook 1x per week alles eruit halen

volgens mij is dit wel gebruikelijk bij groepsstallen om 1x per week of 1x per 2 weken alles leeg te halen,
2 maanden is duidelijk te lang

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 15:47

madamX schreef:
Het is erg opvallend dat jij als stagaire constant op 'bokt' vragen stelt; heb je zelf geen creativiteit of krijg jij geen feedback van je 'opleiding'????
Wat dat uitmesten betreft; er zijn legio mogelijkheden, één ervan is bijvoorbeeld machinaal uitmesten.

Nee van school krijg ik geen feedback, ik moet het hier zelf uitzoeken.
Maar ik stel veel vragen hier, omdat ik een meer bedrijfskundige opleiding doe, dus zelf niet veel kennis heb wat paarden betreft, wil niet zeggen dat ik niets weet, maar soms wil ik gewoon de mening van mensen die er meer verstand van hebben dan ik.
Mijn taak is om uit te rekenen hoe het efficiënter kan, maar ja dan moet ik wel weten welke bodembedekker hier het beste zou zijn, snap je?

Maar bedankt voor de reacties. Maar als je tegels gebruikt, heb je dus minder strooisel nodig, maar ze gebruiken nu al erg weinig (te weinig als je het mij vraagt) dus dat zal dan wel ongeveer hetzelfde blijven denk ik.
Ik ben ook bezig inderdaad met het machinaal uitmesten, want dat scheelt weer een hoop arbeidskosten en moeite.
Maar ja, welke bodembedekker zou nou geschikt zijn?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:09

vincentlover schreef:
Nee van school krijg ik geen feedback, ik moet het hier zelf uitzoeken.

vreemd, erg vreemde opleiding..... waarom ga je dan nog naar school als je het dan toch zelf moet uitzoeken?

Citaat:
Maar ik stel veel vragen hier, omdat ik een meer bedrijfskundige opleiding doe, dus zelf niet veel kennis heb wat paarden betreft, wil niet zeggen dat ik niets weet, maar soms wil ik gewoon de mening van mensen die er meer verstand van hebben dan ik.

Vragenstellen mag natuurlijk altijd. Maar hoe wil je een bedrijf gaan runnen als je zelf de ins en outs niet kent?

Citaat:
Mijn taak is om uit te rekenen hoe het efficiënter kan, maar ja dan moet ik wel weten welke bodembedekker hier het beste zou zijn, snap je?

Ja, duidelijk. Maar hoe wil je een goede berekening kunnen maken als je niet bekend bent met grondstoffen, samenstellingen, etc.?? Je kan anderen vragen, maar zoals je ziet krijg je erg veel verschillende antwoorden; sterker nog, geen enkel antwoord zou fout zijn. Welke strooisel het beste werkt kan per stal verschillend zijn. Belangrijk daarbij is de complete bedrijfsvoering; wat kan machinaal, wat niet, hoe is de luchtvochtigheid op stal, ventilatie, wat wordt er gedaan met de mest, is het voor het land, wat is dan de grondsoort, is het wel verstandig om de mest als meststof te gebruiken? wordt de mest afgevoerd, wie doet dit en wat kost dit, hoe zit het met opslag, etc. Op dit forum zijn er mensen die onwijs goede resultaten hebben met bv stro; anderen weer totaal niet, die zweren bv bij vlas of houtvezel. Zelf zweer ik bij strokorrels. Verkrijgbaarheid, verwerking, opslag, efficientie, etc. etc. etc. er komen heel wat zaken bij kijken.
Zomaar zelf uitzoeken zonder feedback van mensen die het zouden moeten weten is waardeloos en schiet niet op. Je zou op deze manier nooit een bedrijf kunnen leiden; je moet naast alle genoemde zaken ook kennis hebben van materialen, niet alleen van strooisels maar ook van gereedschappen (van welk soort ijzer is bv de stalwand gemaakt; ja, ook dat moet je weten ivm chemische reacties van mest + strooisel, in houtvezel zit bv als extra abitienezuur, iets wat stro niet heeft. Stro heeft weer een hoger chloorgehalte, etc. etc. etc.)
Nu kan je wel gaan denken, dat boeit allemaal niet, zoveel hoef ik niet te weten, oke, dan niet. Ik kan je dan alleen garanderen dat je dan nooit een paardenbedrijf RENDABEL en WINSTGEVEND kan maken.

Citaat:
Maar bedankt voor de reacties. Maar als je tegels gebruikt, heb je dus minder strooisel nodig, maar ze gebruiken nu al erg weinig (te weinig als je het mij vraagt) dus dat zal dan wel ongeveer hetzelfde blijven denk ik.
Ik ben ook bezig inderdaad met het machinaal uitmesten, want dat scheelt weer een hoop arbeidskosten en moeite.

Rubber op de vloer kan problemen geven bij het machinaal uitmesten. je moet dan de machine die het uitvoerd ook aanpassen anders beschadig je de vloer (weer die vervelende materialenkennis).
Nogmaals, welke bodembedekker je kan gebruiken weet je al, iedereen kent alle soorten inmiddels. Maar welke bedrijfseconomisch aantrekkelijk is voor het bedrijf waar je nu zit, dat is iets specifieks; daar komt er veel bij kijken wil je daar een antwoord op willen geven. Heel erg vreemd dat je 'opleiding' je dit allemaal niet meegeeft.
Sterkte.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:35

Och, ik kan me dat wel voorstellen...stagaires in het buitenland moeten vaak veel zelf uitzoeken! Vaak kun je kiezen: of een stage in NL, waarbij vakkennis je wordt aangereikt en je min of meer in een gespreid bedje komt, óf je gaat voor het avontuur in het buitenland. En dan loop je overal tegenaan. Vakmatig leer je misschien niet zoveel als in NL, maar qua inventief zijn, zelfstandigheid, je zelf leren redden enz. is een stage in het buitenland een hele goede ervaring.

But on-topic: rubberen tegels vormen een goede bodembedekking, maar wil je goede tegels, dan zijn die wel duur. Ik vind dat er wel een laagje stro over moet omdat het anders een enorme bende wordt en sommige paarden niet durven plassen. Het scheelt stro, maar is arbeidsintensief, omdat je - zeker in een groepshok - er echt iedere dag de mest uit moet halen. Een andere mogelijkheid is misschien hennepstro? Dat pot gemakkelijker en geeft een mooi bedje. Ik weet alleen niet hoe het zich houdt in een groepshok.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:43

Ik gebruik hennep in een schuilhok met 3 pony's, het wil goed maar dan moet je wel vaak de drollen er uit halen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 11:56

tjah, ik wil later geen eigen paardenbedrijf beginnen, dus dat scheelt alweer ;)
Ik ben hier puur voor de cijfertjes, kijken of bepaalde investeringen uit kunnen enzo.
Maar ik vind dat er ook verandering moet komen hoe de paarden nu hier gehouden worden.
Maar ik denk dat ik even ga kijken naar rubberen tegels indd.
En weet iemand toevallig welke aanpassing je moet hebben als je machinaal wilt gaan uitmesten en je rubberen tegels hebt?
Het gaat dan om zo'n klein sjoveltje