vincentlover schreef:Nee van school krijg ik geen feedback, ik moet het hier zelf uitzoeken.
vreemd, erg vreemde opleiding..... waarom ga je dan nog naar school als je het dan toch zelf moet uitzoeken?
Citaat:
Maar ik stel veel vragen hier, omdat ik een meer bedrijfskundige opleiding doe, dus zelf niet veel kennis heb wat paarden betreft, wil niet zeggen dat ik niets weet, maar soms wil ik gewoon de mening van mensen die er meer verstand van hebben dan ik.
Vragenstellen mag natuurlijk altijd. Maar hoe wil je een bedrijf gaan runnen als je zelf de ins en outs niet kent?
Citaat:
Mijn taak is om uit te rekenen hoe het efficiënter kan, maar ja dan moet ik wel weten welke bodembedekker hier het beste zou zijn, snap je?
Ja, duidelijk. Maar hoe wil je een goede berekening kunnen maken als je niet bekend bent met grondstoffen, samenstellingen, etc.?? Je kan anderen vragen, maar zoals je ziet krijg je erg veel verschillende antwoorden; sterker nog, geen enkel antwoord zou fout zijn. Welke strooisel het beste werkt kan per stal verschillend zijn. Belangrijk daarbij is de complete bedrijfsvoering; wat kan machinaal, wat niet, hoe is de luchtvochtigheid op stal, ventilatie, wat wordt er gedaan met de mest, is het voor het land, wat is dan de grondsoort, is het wel verstandig om de mest als meststof te gebruiken? wordt de mest afgevoerd, wie doet dit en wat kost dit, hoe zit het met opslag, etc. Op dit forum zijn er mensen die onwijs goede resultaten hebben met bv stro; anderen weer totaal niet, die zweren bv bij vlas of houtvezel. Zelf zweer ik bij strokorrels. Verkrijgbaarheid, verwerking, opslag, efficientie, etc. etc. etc. er komen heel wat zaken bij kijken.
Zomaar zelf uitzoeken zonder feedback van mensen die het zouden moeten weten is waardeloos en schiet niet op. Je zou op deze manier nooit een bedrijf kunnen leiden; je moet naast alle genoemde zaken ook kennis hebben van materialen, niet alleen van strooisels maar ook van gereedschappen (van welk soort ijzer is bv de stalwand gemaakt; ja, ook dat moet je weten ivm chemische reacties van mest + strooisel, in houtvezel zit bv als extra abitienezuur, iets wat stro niet heeft. Stro heeft weer een hoger chloorgehalte, etc. etc. etc.)
Nu kan je wel gaan denken, dat boeit allemaal niet, zoveel hoef ik niet te weten, oke, dan niet. Ik kan je dan alleen garanderen dat je dan nooit een paardenbedrijf RENDABEL en WINSTGEVEND kan maken.
Citaat:
Maar bedankt voor de reacties. Maar als je tegels gebruikt, heb je dus minder strooisel nodig, maar ze gebruiken nu al erg weinig (te weinig als je het mij vraagt) dus dat zal dan wel ongeveer hetzelfde blijven denk ik.
Ik ben ook bezig inderdaad met het machinaal uitmesten, want dat scheelt weer een hoop arbeidskosten en moeite.
Rubber op de vloer kan problemen geven bij het machinaal uitmesten. je moet dan de machine die het uitvoerd ook aanpassen anders beschadig je de vloer (weer die vervelende materialenkennis).
Nogmaals, welke bodembedekker je kan gebruiken weet je al, iedereen kent alle soorten inmiddels. Maar welke bedrijfseconomisch aantrekkelijk is voor het bedrijf waar je nu zit, dat is iets specifieks; daar komt er veel bij kijken wil je daar een antwoord op willen geven. Heel erg vreemd dat je 'opleiding' je dit allemaal niet meegeeft.
Sterkte.