Ik zie spoken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendel

Ik zie spoken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 22:26

Oke even een lang verhaal kort proberen te maken.
Het gaat om een merrie van 19. We gaan volgende week zaterdag verhuizen van stal. Erg leuk en heb er veel zin in.
Nu gaan de paarden daar in de zomer overdag en snachts naar het land.
Ook geen probleem natuurlijk, zou je denken, maar dit paard is gewend om zomers snachts op stal te staan.
Ik ben bang dat ze snachts gaan rennen, dat ze zich te barsten gaat eten hoefbevangen gaat raken kortom ik zie het niet zitten.
Nu kan er in overleg een heleboel dus ook dat het paard gewoon snachts binnen staat. Alleen dan het volgende dan staat ze alleen.
En dit paardje alleen is geen optie, erg veel verlatingsangst en breekt de boel af.

Zie ik spoken of ben ik terecht wat ongerust?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:50

nieuwe stal is nieuwe gewoontes en wie weet veranderd je paard daar wel heel positief?

dat aan de wei wennen gaat vast rustig aan,wij zetten ze er ook niet meteend ag en nacht in.
valt vast wat te regelen dat je dier zich niet helemaal volvreet
en ze wennen heel snel aan buiten staan hoor.
komt wel goed en maak je maar niet te druk. :(:)
gewoon daar gaan overleggen wat jij graag wilt voor je paard

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:53

Dag en nacht buiten heeft zijn voors en tegens dat ben ik met je eens...

Mijn paarden moeten er erg aan wennen (maar dat gaat snel) wel zijn ze dan overdag duidelijk minder uitgerust en gaan erg graag weer op stal, dat is toch hun plekje waar ze lekker tot rust kunnen komen.

Denk niet dat je bang hoeft te zijn dat er 's nachts veel geraced wordt e.d. de paarden weten wonderbaarlijk goed hoe groot de wei is en waar de afscheiding.

Ik neem aan dat de paarden op deze stal niet dag en nacht op een volle wei komen. Dat zou inderdaad wel onverantwoord zijn i.v.m. hoefbevangenheid. Maar ze hebben vast ervaring genoeg aangezien er meer paarden staan....

Echte beslissing kan ik voor jou natuurlijk niet nemen. Maar als enige paard naar binnen lijkt me niet echt leuk.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 22:59

Tinks schreef:
Dag en nacht buiten heeft zijn voors en tegens dat ben ik met je eens...

Mijn paarden moeten er erg aan wennen (maar dat gaat snel) wel zijn ze dan overdag duidelijk minder uitgerust en gaan erg graag weer op stal, dat is toch hun plekje waar ze lekker tot rust kunnen komen.

Denk niet dat je bang hoeft te zijn dat er 's nachts veel geraced wordt e.d. de paarden weten wonderbaarlijk goed hoe groot de wei is en waar de afscheiding.

Ik neem aan dat de paarden op deze stal niet dag en nacht op een volle wei komen. Dat zou inderdaad wel onverantwoord zijn i.v.m. hoefbevangenheid. Maar ze hebben vast ervaring genoeg aangezien er meer paarden staan....

Echte beslissing kan ik voor jou natuurlijk niet nemen. Maar als enige paard naar binnen lijkt me niet echt leuk.

Heb even wat van jou dik gedrukt want hoe je het ook went of keert het blijft een paard van 19. Ik ben van mening dat die optijd zijn rust nodig heeft. Ze is het al 19 jaar gewend en doet het hier goed op.
Volle wei nee.... Paarden komen op een afgezet stukje en krijgen elke dag een beetje extra erbij.

Maar dat racen pffff dun draadje grote wei nieuwe wei.... Daar zie ik tegenop

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:12

Rusten zal ze blijven doen alleen op andere tijden(misschien). Paarden zijn gewoonte dieren maar als de mijne dag en nacht buiten staan zie je ze overdag ook weleens massaal samen slapen (wel heel lief gezicht!). Dat doen ze anders dus niet.

Maar goed het is onmogelijk om voor een specifiek paard een juist verhaal te geven. Het blijven individuen.

Ik denk dat het wel goed komt en laten we eerlijk zijn 19 jaar is geen hoog bejaarde leeftijd.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:50

Ik denk niet dat het heel erg is!
Als ze al een angsthaas is in der eentje,
dan zou ze heus niet met meerdere in een wei schrikken omdat ze i het donker staat!
Ik denk zelf dat het kan!
Ik zou gewoon afentoe een stukje land afzetten,
maar dat kan helaas niet altijd!
Maar ik denk wel dat je der 24/7 in de wei kan zetten ;)
Alleen je weet nooit hoe een paard reageert!
Dus ik denk dat je het moet proberen om dat te weten!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 19:50

Zo ik heb er even goed over na gedacht, ik ben tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk niet de grootste ramp op aarde is ;)
Ik heb ook even overleg gepleegd met pensionhouders en mijn zus.
Mijn zus heeft een 'familie' pony daar staan, pony is van zwager zijn familie en zuslief doet een beetje de verzorging enz enz.....
Paarden ( van mij en ponybeestje) blijven bij hoge uitzondering zomers snachts op het land. Alleen dus wanneer het bloedje heet is.
Zo niet gaan ze beide naar stal.
Familie heeft liever ook ponybeestje snachts op stal, en wij ook.

Probleem zo goed als opgelost en ik kan na 2 nachten nu eens lekker onbezorgt slapen.