Wat is de makkelijkste manier om prikkeldraad te verwijderen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Wat is de makkelijkste manier om prikkeldraad te verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 15:54

De titel zegt het al. Ik moet binnenkort de koeienwei gaan ombouwen tot paardenwei.
Dus weg prikkeldraad. Maar dat spul rolt zichzelf op en prikt :(
Iemand ervaringsdeskundig en weet wat de beste methode is?
Juist in stukken knippen of loshalen en daarna oprollen?

Alani

Re: Wat is de makkelijkste manier om prikkeldraad te verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:36

Ja ik heb die ellende vorig jaar ook gehad.

Het beste vond ik de krammen loshalen en een paar vastlaten ivm oprollen en voorkomen dat deze troep een eigen leven gaat leiden.
Ik heb het opgerold (beetje het principe van een fietsband, kan het niet handiger uitleggen). Vervolgens loop je steeds een stukje verder als oprollend.

Zorg dat je werkhandschoenen aandoet. Als de rol je te zwaar wordt, dan knip je het af. Het eind stuk freumel je er tussen.

Succes en sterkte

Jenny__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:21

Ik ben daar op dit moment ook mee bezig!

Ik heb een eigen paardje gekocht en ben de wei ook aan het ombouwen. Ik heb het prikkeldraad net zo weg gehaald als Alani beschrijft.
Ook met werkhandschoenen.

Dit is zeker geen leuke klus maar het gaat prima zo.

Succes! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:24

Handschoenen aan, nijptang mee om het los te halen en al lopend oprollen. Werkt het beste als je hulp hebt, anders gaat het inderdaad zn eigen leven lijden met alle gevolgen van dien!

Jenny__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:12

owja, én 1 draad losknippen dan oprollen en dan pas met de volgende beginnen, anders gaat alles inderdaad in de knoop zitten.
Dus 1 voor 1 ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:37

Het handigst is als je van die klossen maakt waartussen je hebt oprolt, dan kun je ook gewoon blijven lopen en raak je zelf niet verstrikt.
Maak de opgerolde stukken niet te zwaar. Beter meer klossen die makkelijk werken, als minder die onhandig worden en loodzwaar zijn.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:28

goede stevige handschoenen aan, en een stevige broek ;)
en dan inderdaad oprollen en afknippen.

snap trouwens nooit waarom ze voor koeienland wel prikkeldraad gebruiken, en koe kan er net zomakkelijk verstrikt in raken als een paard...

smilegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:46

misschien met een tangetje of vraag een expert

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:50

1 draad afknippen en ergens omheen rollen (hebben wij gedaan)
Dan raakt hij niet in de knoop.
Zeker niet stukken er tussenuit knippen.
Als je die kwijt raakt vind je ze straks misschien terug in je pony!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 17:10

blue_kim schreef:
snap trouwens nooit waarom ze voor koeienland wel prikkeldraad gebruiken, en koe kan er net zomakkelijk verstrikt in raken als een paard...

mjah, dat begrijp ik ook niet helemaal. Ik heb het gevraagt, maar het antwoord was, dat draad te slap was, waardoor ze er dwars doorheen liepen. Kan me er enigsinds wat bij voorstellen, want koeien zijn lomp, maar waarom dan geen gladdraad? Najah goed, het zit er nou eenmaal.... en niet voor lang meer :Y)

Zal het echt werken met klossen? Dat draad neemt toch zijn eigen draaigrote aan... Najah, het is de moeite wel waard om te proberen.
Thnx

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:16

Wij hebben het ook moeten doen, Eerst ales gewoon van de palen afhalen en in het land neerleggen een stukje van de palen af oid. Dan even een ronde houten paal zoeken, het begin van het draad in het midden erom doen en even met een tang vastdraaien. Dan met zijn 2'en kan je zo alles oprollen.

[edit] En een grote tang bij de hand houden ;) kan je eventueel als het de verkeerde kant opgaat oid het even aanpakken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:24

wat moeten jullie afknippen? de draad zelf? := als die van iemand anders is zou je dat allicht eerst meoten vragen of je die wel af mág knippen. Je kan 'm namelijk ook gewoon zo oprollen en alleen de krammen loshalen of waar 't ook mee vast zit aan de paal.
En je kunt 't gewoon oprollen hoor :j

Jenny__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:42

cp112 schreef:
Wij hebben het ook moeten doen, Eerst ales gewoon van de palen afhalen en in het land neerleggen een stukje van de palen af oid. Dan even een ronde houten paal zoeken, het begin van het draad in het midden erom doen en even met een tang vastdraaien. Dan met zijn 2'en kan je zo alles oprollen.

Dat vind ik niet handig. Zo komt het snel in de knoop, je kan beter 1 voor 1 loshalen en dan eerst oprollen voordat je een andere draad losknipt. (wat ik al zei) ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:57

Wij hebben 6 hectare wat omheind was met prikkeldraad op die manier weggehaald, kwam niks in de war hoor, als je het gewoon goed neerlegd is er niks aan de hand.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:15

blue_kim schreef:
goede stevige handschoenen aan, en een stevige broek ;)
en dan inderdaad oprollen en afknippen.

Hey kim, Een koe is gelukkig niet zo dom als een paard. een koe raakt ok niet in paniek als hij in het draad belandt, doet een paard wel.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:23

Een paard is zeker niet dom, maar is een vluchtdier. Een koe heeft dat veel minder (of op een andere manier), en raakt daardoor niet zo snel in paniek als hij vast zit.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:06

Wij hebben het destijds net zo gedaan als cp112 al zegt: loshalen, neerleggen en om iets heen rollen.

De eerste paar krammen hebben we er uit gehaald, neergelegd, oud ijzeren olievaatje er op gelegd en het beginstuk er om heen gerold. Vervolgens de volgende tientallen meters draad, alleen bij de laatste paal hebben we het vast laten zitten.
Dan is het begin gezekerd met het vaatje, en het einde zit nog aan de paal. In de knoop raken kan dan niet, en het rolt heel makkelijk op.

Als je een beetje handig rolt (niet te breed en niet teveel meters) kun je het draad ook nog van het vaatje laten glijden.

En uiteraard die dikke leren werkhandschoenen aandoen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:09

Naast het goeie handschoenen verhaal : trek ook een zware jas aan van stevige stof voor je mouwen voor als er een stuk draad de verkeerde kant opschiet.

Verder idd oprollen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:09

Ik ben het volledig eens met Maya.. ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:12

Ik zou de palen eerst uit de grond halen(met prikkeldraad er nog aan vast) dan het geheel oprollen met de palen ertussen en dan pas op het erf alles uitrollen en losmaken. Als er iets in het land blijft liggen en je paard komt de volgende dag met nageltred binnen door een roestige kram of stuk prikkeldraad, ben je niet blij.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 12:21

daffie1986 schreef:
Ik zou de palen eerst uit de grond halen(met prikkeldraad er nog aan vast) dan het geheel oprollen met de palen ertussen en dan pas op het erf alles uitrollen en losmaken. Als er iets in het land blijft liggen en je paard komt de volgende dag met nageltred binnen door een roestige kram of stuk prikkeldraad, ben je niet blij.

En dan opnieuw palen slaan zeker :+ Hihi, lijkt me niet handig. Ik neem wel een emmertje mee voor de krammen etc.
Nu nog wachten op mooier weer....