scheren.. waarom en hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

scheren.. waarom en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 20:17

hej hej..

ik heb sinds de zomer vorig jaar een eigen paard,
maar afgelopen zomer had de vorige eigenaar hem nog geschoren..
ik vermoed ook omdat hij dressuurwedstrijden heeft gereden,
en hij is zwart van vacht dus heeft het iets sneller warm maar ik weet niet of dat er wat mee te maken heeft??

mijn vraag is dus.. waarom scheren mensen hun paard?
en hoe of welke soort personen (bijv. DA ofzo) kunnen dat doen?

SanneK

Re: scheren.. waarom en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:19

Voor zover ik weet scheren de meeste mensen hun paarden zodat ze na en tijdens het rijden niet zo erg gaan zweten en ze snel weer opdrogen. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:21

Maar dat gebeurt eigenlijk bij winterdag, zodat ze niet in de dikke vacht komen.
Heb mijn welsh trouwens afgelopen zomer ook 2x geschoren, zodat ik zijn eczeem beter kon behandelen en dat beviel super dus doe ik deze zomer weer!

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:21

Ik doe het omdat mijn paard dan minder lang nat is. Ik heb 's avonds les, ben dan om 10uur/half 11 weer thuis. Dan wil ik graag afverzorgen en naar bed. Als mijn haffie niet geschoren is kan ik 's nachts terug om de deken wisselen. Eigenlijk is het dus gewoon gemakszucht.

Ik doe het zelf samen met een vriendin. De eerste keer was best slordig, maar het wordt langzaamaan steeds beter.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 20:25

okej, ik heb ook wel eens gehoord dat het met poetsen makkelijker is, klopt dat? dat zou voor mij namelijk wel een voordeel zijn, want soms heb ik meer het idee dat ik een varken op stal heb staan in plaats van een paard maarja

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:40

Dan kun je ook gewoon op tijd een deken opdoen, zitten ze niet zo dik in de vacht en zijn ze ook mooi schoon als je dat wilt ;)

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 20:48

ja maar ik ga hem in de zomer natuurlijk geen deken op doen..

edit: hij heeft in de winter trouwens wel een deken op.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:55

Oh zo, dacht dat het over de winter ging aangezien je het over een stal had :o

Tja, stal goed schoonhouden (of eigenlijk gewoon paard het land op ;) ) en zorgen voor goede borstels, lekker in de equishine zetten of regelmatig wassen?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:12

nja hij staat overdag altijd op de weide (in de winter en in de zomer) maar als hij dan ook maar een metertje modder vind, weet hij het te presteren om van top tot teen onder de modder te zitten.. en je krijgt het er echt heel slecht uit..

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:18

Is ie wit dan? Dan nog, als mijn merrie(schimmel!!) in de winter of zomer in de blubber rolt is nogal een verschil. In de winter heb ik het er altijd zo af hoor. Lichte vlek zie je dan nog, maar op zich is het vuil er wel af..?
Je moet wel goed boenen, maar dat hoort er bij toch???

daantje_gt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:20

Ik zou graag jullie mening/advies over het volgende willen hebben:

Mijn merrie komt heel snel in het seizoen in haar wintervacht, nu begin ik al optijd met dekens om de vacht voor te blijven, maar dit helpt niet. Met rijden raakt ze heel snel bezweet. Nu heb ik er al een aantal keer over gedacht om haar te laten scheren, maar dit is juist het probleem. Ze raakt heel snel gestrest. Ik dacht eraan haar te laten wennen aan het geluid van een tondeuse, maar alleen het geluid vind ze al heel erg.

Bij ons op stal geven een hoop mensen hun paard kalmeringsgel, maar wat zouden jullie doen?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:25

Er zijn maar weinig paarden die het echt niet kunnen hebben. Veel paarden "schrikken" even van het geluid als je het apparaat aanzet maar ze wennen er heel snel aan. Een handige scheerder die weet wat hij doet kan dan al veel helpen, een paar strepen sedalin doet ook best een hoop...

Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een paard echt te bang was om het te kunnen scheren.

Overigens helpt het licht langer aanlaten meestal meer tegen haargroei dan tig dekens opdoen.

daantje_gt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:33

Equimotion schreef:
Er zijn maar weinig paarden die het echt niet kunnen hebben. Veel paarden "schrikken" even van het geluid als je het apparaat aanzet maar ze wennen er heel snel aan. Een handige scheerder die weet wat hij doet kan dan al veel helpen, een paar strepen sedalin doet ook best een hoop...

Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een paard echt te bang was om het te kunnen scheren.

Overigens helpt het licht langer aanlaten meestal meer tegen haargroei dan tig dekens opdoen.

Jou advies is dus toch om haar er meer aan te laten wennen of eventueel sedalin te geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:41

Equimotion schreef:

Ik ken er meerdere. Eentje moest eerst door de veearts platgespoten worden, voor je uberhaupt je scheerapparaatkoffertje uit de zadelkamer haalde. Als hij het koffertje zag voor hij gesedeerd was, liep hij al los op het erf.
Extreem voorbeeld.

Maar ik ken vrij veel paarden die echt bang zijn voor een scheerapparaat.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:42

Mijn advies is eigenlijk dat je even iemand moet zoeken die handigheid heeft, en die gewoon even door durft te pakken zodat ze rustig aan het apparaat kan wennen. Een scheermachine af laten gaan zonder te gaan scheren levert meestal alleen maar stress op, terwijl als je gewoon aan de gang gaat ze in no-time gewend zijn.

Sedalin kun je vooraf geven. Ik zou dat de eerste keer wel doen, dat haalt ook een beetje de "scherpe kantjes" eraf. Vaak merk je dat een tweede keer dan veel makkelijker gaat omdat ze de eerste keer een goede ervaring hebben gehad, waardoor je het na een paar keer dus helemaal niet meer hoeft te gebruiken.

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:46

Waarom?
Omdat je paard snel bezweet met een dikke vacht en het moeilijk tot niet droog te rijden is, na afloop een zweetdek er op is een oplossing maar uiteindelijk kan hij het dan ook weer koud krijgen en verkouden worden.

Ik heb het afgelopen oktober laten doen omdat mijn pony zo gigantisch in haar vacht zat (toen al).
Helaas snapte ze niet dat het voor het goede doel was, en is incl een verdoving helemaal door het lint gegaan, en heeft de scheerster een fikse trap gegeven waardoor zij een heel stuk naar achter viel! Daarna nog verder geprobeerd met het gebruik van een praam (walgelijk). Het hielp niks.

Ze heeft haar tevens eerst laten wennen aan een kleine tondeuse aan het geluid en het trillen en dat vond ze eigenlijk al helemaal niks!

Ik doe het dus niet meer, dan maar niet :)

daantje_gt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:52

Equimotion schreef:
Mijn advies is eigenlijk dat je even iemand moet zoeken die handigheid heeft, en die gewoon even door durft te pakken zodat ze rustig aan het apparaat kan wennen. Een scheermachine af laten gaan zonder te gaan scheren levert meestal alleen maar stress op, terwijl als je gewoon aan de gang gaat ze in no-time gewend zijn.

Sedalin kun je vooraf geven. Ik zou dat de eerste keer wel doen, dat haalt ook een beetje de "scherpe kantjes" eraf. Vaak merk je dat een tweede keer dan veel makkelijker gaat omdat ze de eerste keer een goede ervaring hebben gehad, waardoor je het na een paar keer dus helemaal niet meer hoeft te gebruiken.

Bedankt voor je tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:53

Met Sedalin moet je wel uitkijken Daan, dat moet je echt uitproberen, want sommigen gaan er door heen en dan zijn ze nog een keer zo erg.

daantje_gt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:57

Pipo schreef:
Met Sedalin moet je wel uitkijken Daan, dat moet je echt uitproberen, want sommigen gaan er door heen en dan zijn ze nog een keer zo erg.

Ik ga het wel een keer uitproberen hoe ze op sedalin reageert en kan dan altijd nog beslissen of ik haar ga scheren.