Hoeveel vlas voor 6m2? (geitjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cathelijne

Hoeveel vlas voor 6m2? (geitjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 20:45

Ok, het gaat niet om een paardenstal, maar om een geitenstal maar ik gok dat ik hier de meeste kans maak. Ik heb het probleem dat de dwerggeitjes het stro in het uitloopstalletje opeten. Hélemaal :Y) Voorheen was 't na 4 weken echt nog niet leeg of erg vies, maar nu (nieuwe geit + vrij lege wei) moeten we elke 2 weken de mest eruit en er nieuw stro in doen. En het is echt niet zo dat ze niet genoeg ruw voer krijgen, ze slaan het hooi namelijk over als ze een verse stal hebben... :+

We zijn daarom aan het overwegen om over te gaan op vlas, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel er nodig is om een stalletje van 6m2 te voorzien van een redelijke laag. Ik heb hier in de buurt balen gezien van 25 kg, dus wie kan me vertellen hoeveel er ong nodig is?

joyfordogs

Re: Hoeveel vlas voor 6m2? (geitjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:19

als ze dag en nacht naar binnen en naar buiten kunnen, zou ik in de stal wat rubber matten leggen en wat stro om te knabbelen.
Tja als ze opgesloten staan, dan zal je iets in de stal moeten leggen. Vlas weet ik te weinig van, behalve dat ik het een fijn produkt vind en dat sommige paarden dit eten, geiten wellicht ook??

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:33

geiten eten alles, dus zullen ze ook wel vlas eten

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:37

in een stal van 4x4 = 16 m2 gaan 5 balen. Ik denk dus dat je met 2 balen heel goed kunt beginnen. Zou wel in het begin nog een beetje stro er bovenop leggen, in verband met het opeten van het vlas. Het vlas wordt na verloop van tijd wat donkerder van kleur en dan vinden ze het ook nietmeer zo lekker, dan zou je het stro weg kunnen laten. :) Hoop dat je hier iets aan hebt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:28

Geiten eten idd alles, óók vlas. En vlas is gevaarlijk als het opgegeten wordt. Verstopping en/of geperforeerde maag/darmen. Daar zou ik heel erg mee uitkijken.
Ik zou ook gaan voor rubber matten en dan stro (of strokorrels, die eten ze niet of véél minder).
Van strokorrels krijgen ze geen verstoppingen en is dus veilig om als bedekking te gebruiken.