Bemesten/injecteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Bemesten/injecteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 23:38

We hebben eigenlijk ieder jaar standaard onze wei laten injecteren. Nu hoorde ik vorig jaar wat andere verhalen, en ben ik een gaan vergelijken. De buren hadden namenlijk niet geinjecteerd en het gras groeide daar even hard. Nu had ik zelfs het idee dat er op onze wei meer onkruid ging groeien. Beide weides worden hetzelfde belopen. Dus daar kan geen verschil inzitten.

Mij lijkt het dat het uitrijden van de eigen mest genoeg is voor een land? Hoe doen jullie dat, laten jullie de wei injecteren of rijden jullie de eigen stront uit over de wei.

Zelfs zit ik eraan te denken om het dit jaar gewoon niet te doen. Dit jaar hebben we een nieuwe weide, waar 5 jaar niets op heeft gestaan, dus nog vruchtbaar genoeg. Al heeft hij deze winter wel wat geleden met 3 grote paarden.

Help me :)!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:13

Ik zou altijd laten injecteren. :+
Dat wordt hier ook altijd gedaan (koeiemest). Ligt er nu zo'n 2 weken op/in (hebben wel vrij droog zandgrondland). Mooie tijd, kan het weer mooi gaan groeien. Groei heeft toch mest nodig.. houdt ook onkruid weg.

Eigen mest zou ik niet doen. Daar kunnen eitjes ed in zitten van de wormen.

ttpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:11

Alleen bodemonderzoek zal denk ik uitsluitsel geven. Wij lopen tegen hetzelfde aan. Hebben wel eens laten injecteren. Ook de eigen gecomposteerde paardenmest rijden wij uit over het land. Zelf denk ik dat onze grond verzuurd is. Dan zou je moeten bekalken. Dat schijnt echter weer beter te zijn in het najaar. Maar ook daar heb je weer tig varianten van. Zelf een ph test gedaan met teststroken. Erg nauwkeurig is deze test niet, maar bevestigde wel het vermoeden. De ph waarde is niet in orde. Kortom, meten is weten. Dus wij laten dit jaar een bodemonderzoek doen, dan weten wij exact wat er mankeert en dan krijg je een bemestingsadvies voor vier jaar. Anders blijft het toch giswerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:26

Een keer een grondmonster laten nemen, dan weet je precies wat je bemesten moet en of je grond verzuurt is.

Overigens is injecteren niet een ideale manier om paardenland te krijgen. Het gras wordt te rijk en te mineraalarm.
Ik laat het om de 2 á 3 jaar een keer doen voor een maaisnede en verder in het najaar compost, en in de zomer een correctiebemesting met kunstmest.

PreHungaro

Re: Bemesten/injecteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 12:23

oke bedankt voor de tips,