Pony kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poekiemansss

Pony kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:10

Hallo iedereen,

Ik wil graag een pony kopen in de zomer, ben druk aan het sparen. *D
Het is namelijk al jaren mijn wens om zelf een pony te kunnen verzorgen,
maar ik ben bang dat ik er straks te weinig tijd voor heb.
Moet er namelijk nog een HBO studie naast doen. |(
Hoe doen jullie het allemaal met studie/werk naast het paardenverzorgen?
Wil namelijk beslist niet dat mijn pony aandacht tekort zou krijgen. <3
Hoeveel tijd zijn jullie gemiddeld kwijt aan de verzorging?
De stalling komt waarschijnlijk wel in het dorp, dus kan er waarschijnlijk wel elke dag heen. *D
En hoeveel kosten zijn jullie gemiddeld kwijt aan eigen paard/pony?
(bekapping, voeding, stalling etc.)
Ik hoop op reacties *D

Kaartje23

Re: Pony kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:16

Ik zelf heb ook een HBO studie gedaan en dat kost ook veel tijd (ligt er ook aan hoe makkelijk je iets oppakt maar ik moest er wel voor werken). Ik had er geen eigen paard bij. Maar er zijn wel mensen met een eigen paard die een HBO studie doen. Dus ik denk dat het wel te doen is (houdt er wel rekening mee dat je je studie hebt, je paard en vaak is een baantje ook nog nodig). Ik denk dus dat je minder tijd hebt voor sociale contacten dan ik had.

Je zegt nu wel dat je paard vlakbij huis staat, maar blijf je thuis wonen tijdens je studie of wil/moet je op kamers omdat de studie te ver is?

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:17

Mijn vroegere pony (shetlander) stond in onze tuin.
Beestje koste ons toen 6euro per maand (prijs van 1 zak voer), was nooooit ziek en zijn hoefjes groeiden amper/niet.
Mn oma gaf hem smorgens zn emmertje, ik s'avonds na school.
Werd om de 2 dagen geborsteld en was doodgelukkig.
Als je 't zo kan hebben, laat je gaan dan en koop vandaag nog je pony.

Maar je kan ook ongeluk hebben.
Je koopt een pony, beestje krijgt koliek, stallingsgeld slaat op, één van de twee van je ouders worden ontslagen en je moet bezuinigen, dier heeft een rare ziekte en moet naar een dure dierenkliniek aan de andere kant van de provincie, staat kreupel en je moet er elke dag een halfuur mee stappen terwijl je examens hebt en moet studeren...
Nja, zo'n dingen kùn je gewoon niet weten van vooraf.

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:42

xMRGANx schreef:
Mijn vroegere pony (shetlander) stond in onze tuin.
Beestje koste ons toen 6euro per maand (prijs van 1 zak voer), was nooooit ziek en zijn hoefjes groeiden amper/niet.
Mn oma gaf hem smorgens zn emmertje, ik s'avonds na school.
Werd om de 2 dagen geborsteld en was doodgelukkig.
Als je 't zo kan hebben, laat je gaan dan en koop vandaag nog je pony.

Maar je kan ook ongeluk hebben.
Je koopt een pony, beestje krijgt koliek, stallingsgeld slaat op, één van de twee van je ouders worden ontslagen en je moet bezuinigen, dier heeft een rare ziekte en moet naar een dure dierenkliniek aan de andere kant van de provincie, staat kreupel en je moet er elke dag een halfuur mee stappen terwijl je examens hebt en moet studeren...
Nja, zo'n dingen kùn je gewoon niet weten van vooraf.

Bedankt voor je reactie. Ik wil het kopen sowieso afwachten tot na de examens met het kopen van een pony/paardje, dan heb ik namelijk rustig de tijd om alles goed te bekijken, het kan inderdaad meezitten en tegenvallen..

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:46

Kaartje23 schreef:
Ik zelf heb ook een HBO studie gedaan en dat kost ook veel tijd (ligt er ook aan hoe makkelijk je iets oppakt maar ik moest er wel voor werken). Ik had er geen eigen paard bij. Maar er zijn wel mensen met een eigen paard die een HBO studie doen. Dus ik denk dat het wel te doen is (houdt er wel rekening mee dat je je studie hebt, je paard en vaak is een baantje ook nog nodig). Ik denk dus dat je minder tijd hebt voor sociale contacten dan ik had.

Je zegt nu wel dat je paard vlakbij huis staat, maar blijf je thuis wonen tijdens je studie of wil/moet je op kamers omdat de studie te ver is?

Blijf thuis wonen, mijn studie is makkelijk te bereiken via openbaar vervoer en reizen kost niet veel tijd. Heb inderdaad ook nog een baantje erbij, moet 3 avonden in de week werken, en met de studie die ik ga volgen ook nog 5 dagen per week naar school. De schooltijden zijn nog niet bekend.. dus dat is misschien nog even afwachten. Het hele weekend heb ik wel tijd voor mijn toekomstige pony, en verder door de week per dag 1 tot 2 uur.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:11

Als jij per dag 1 tot 2 uur overhoud, vind ik dat al erg weinig. En dan denk ik dat je daarbij nog geen rekening gehouden hebt met tijd die je kwijt bent aan huiswerk, of wel?

Het hangt er ook vanaf wat voor stalling - met voer klaarleggen/mesten ben ik al bijna een uur bezig, als dat allemaal voor je wordt gedaan scheelt dat ook best veel.

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 19:23

Heb wel rekening gehouden met de tijd die ik kwijt ben aan huiswerk, maar weet niet precies hoeveel tijd daar in gaat zitten. Zit nu in havo 5 en ben eigenlijk per dag niet eens een kwartier kwijt aan huiswerk. Maar dat valt denk ik niet te vergelijken met een HBO studie...

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:31

ligt er ook aan wat je allemaal moet doen op de stalling en met je paard/pony.
ik redde het altijd met school/examens enz. maar nu sta ik ergens waar mijn pony's dag en nacht buiten staan en ik sávond zelf moet voeren..
niet te doen dus, zodra ik thuis kom moet ik snel eten en naar de paarden toe om de klusjes te doen en kan ik geen dingen met de pony's zelf doen.

je moet dus ook goed kijken waar je je pony neer zet, wat je wel en niet zelf moet doen en hoe ver het bij je vandaan is.

veder denk ik dat je het beste kan wachten totdat je met de opleiding bezig bent dan weet je hoe het gaat en hoeveel tijd je per dag over zult hebben, ondertussen kan je natuurlijk altijd bij paarden/pony's gaan kijken.
succes.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:38

Begin eerst eens met je HBO studie en kijk daarna of je tijd en geld overhoudt voor een paard. Hoeveel tijd je overhoudt hangt behalve je lestijden er ook nog vanaf hoeveel je zelf thuis moet studeren.

Ik zelf doe ook een HBO studie en heb een eigen paard, qua tijd gaat t opzich wel (soms wat minder tijd voor hem over, heb wel de mazzel dat die thuis staat dus dan longeer ik alleen even snel) maar financieel valt t niet altijd mee. Werk sowieso elke zomer om een buffer te hebben zodat ik door t jaar heen wat kan besteden... Ook betalen mn ouders de DA, komt hooi van t eigen land en vallen mijn kosten dus nog wel mee...

Bedenk dat je naast je kosten voor stalling en hoefsmid en da ook nog wel eens andere onverwacht hoge uigave kan hebben, bijv een zadel wat niet meer past, paard wat niet zo zuinig is met zn spullen etc....

Jets1712

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:41

Hoi,

Ik ben gemiddeld zo`n anderhalf uur per dag kwijt op stal.
Behalve als ik ga rijden , ben ik meestal zo`n 2 tot 3 uur kwijt.
Ik hoef niet zelf uit te mesten en te voeren.

Ik betaal 230 per maand voor mijn Fjord en mini Shet.
Ze delen wel de stal.

Ik ben momenteel wel op zoek naar een bijrijdster omdat ik ook nog een baan en drie kinderen heb.

Groetjes

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:54

mss is een bijrijder een oplossing? dan kan je de kosten delen en is er genoeg tijd voor je pony....

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 23:05

ga lekker op een manege rijden en kijk na een jaar studeren of je nog steeds een eigen beest wil,het kost tijd,geld en als je vooral het eerste niet hebt,niet aan beginnen want dan is de pony de dupe.wat als er ook nog een vriend bijkomt die tijd en aandacht vraagt?
als je het wel doet vraag je dan af of je na je hbo studie vlak in de buurt een baan kunt krijgen anders kun je over 4 jaar alsnog afscheid nemen van je pony,meid ga lekker genieten van je studenten tijd en als je dan een goede baan hebt kun je alsnog een paard kopen,

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 07:35

wel eens gedacht aan een veulen kopen?
Stel dat je opleiding 4 jaar duurt, koop je nu een veulen, zet um ergens bv in een goede opfok, ga er een paar keer per maand heen en als je straks klaar bent, heb je een leuk dier, waar je al een band mee hebt opgebouwd, om straks mee aan de slag te gaan.
ondertussen ergens als bijrijder rijden of op een manege.
De risico's van ziek worden, blijven natuurlijk altijd, ook een veulen kan vanalles krijgen voordat deze 4 jaar is.
We kunnen niet in jou portemonnee kijken.

succes met je studie en je beslissing

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 16:21

bedankt voor alle reacties,
wacht inderdaad nog even de studie af,
dan heb ik al een aardig bedrag bij elkaar.
als de studie dan meevalt en ik veel tijd voor mezelf over heb,
kan ik altijd alsnog een pony/paard kopen.

Blijf eerst nog wel even lessen bij de manege :D

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:19

joyfordogs schreef:
wel eens gedacht aan een veulen kopen?
Stel dat je opleiding 4 jaar duurt, koop je nu een veulen, zet um ergens bv in een goede opfok, ga er een paar keer per maand heen en als je straks klaar bent, heb je een leuk dier, waar je al een band mee hebt opgebouwd, om straks mee aan de slag te gaan.
ondertussen ergens als bijrijder rijden of op een manege.
De risico's van ziek worden, blijven natuurlijk altijd, ook een veulen kan vanalles krijgen voordat deze 4 jaar is.
We kunnen niet in jou portemonnee kijken.

succes met je studie en je beslissing

makkelijker gezegt dan gedaan.
bedenk eens wat je een veulen allemaal moet leren deze moet je nog helemaal opvoeden.
een veulen alleen in een box is niet bepaald een goede opvoeding voor het diertje,
je kan hem dan wel in een opfok plaatsen maar dan heb je er nog niets aan en kost het je alleen maar.
hier gaat erg veel tijd in zitten dan ben je beter af met een rijpaardje..