stalmatten -> minder zaagsel verbruik???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

stalmatten -> minder zaagsel verbruik???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 15:12

hallo,

ik heb een vraagje,
wij hebben stallen van ongeveer 3x4 meter met een vocht doorlatende stenen vloer,
maar we hebben altijd veel zaagsel nodig, omdat de paarden zich anders beschadigen aan de stenen vloer, maar het probleem is dat we ten eerste.. veel zaagsel verbruiken, want ze trappen alle drollen eronder dus je schept ook vaag veel zaagsel eruit, en het 2e probleem is de mest: zaagsel verteerd niet zo snel en wij hebben dus teveel zaagsel tussen onze mest zitten.

als we stalmatten gaan gebruiken, kunnen we dan minder zaagsel in de stal gooien (er ligt nu een laag van ongeveer 10 cm) en ik neem aan dat de stalmatten vocht doorlatend zijn.
en heeft iemand een idee hoeveel stalmatten ongeveer kosten (prijs zal hier in Oostenrijk wel anders zijn, maar dan weet ik het ongeveer.)

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:33

je gebruikt met stalmatten nog steeds ongeveer evenveel zaagsel, want het is gewoon de bedoeling dat je paard op zaagsel staat, en dus niet op de matten. maar het is wel zo dat het minder erg is als de paarden een keer op wat minder zaagsel staan, omdat er matten onderliggen.
ik heb verder geen idee hoe duur ze zijn.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:41

mij is wel eens verteld dat zaagsel op vochtdoorlatende stalmatten niet zo'n goed idee is ivm het zaagsel de matten verstopt.
er loopt hier ergens een topic over stokorrels, mis is dat wat, naar mijn weten verteerd dat beter en heb je ook minder van nodig dan van zaagsel, hier kunnen trouwens wel weer stalmatten onder.
ik weet het niet zeker maar ik dacht dat de matten zo'n 30 a 40 euro per vierkante meter kosten.

xxmyrtheexx

Re: stalmatten -> minder zaagsel verbruik???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 21:06

oke bedankt ik zal eens in dat andere topic kijken.. als iemand nog meer ideeen heeft hoor ik het graag

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:17

Stalmatten leg je neer om juist van zaagsel ed af te zijn....

Ik gebruik al even stalmatten (granuflex oa).. omdat ik ruinen heb, gooi ik aan zijkanten een beetje stro voor de knabbel... en rest vooraan hooi en kuil.
s'Avonds veeg ik de mest bijeen en s'morgens weer en haal het eruit. Al met al weinig werk, alleen mest en schone stal.
Om de zoveel weken even de hogedrukspuit erin. Eronder zit aflopende behandelde vloer en putje in midden.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 12:13

dat zou wel het prettigste zijn, dat we van het zaagsel af zijn.. wnt daar heb je erg veel vn nodig en het is lastig met de mest..
maar geven de stalmatten wel genoeg warmte?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:30

xxmyrtheexx schreef:
dat zou wel het prettigste zijn, dat we van het zaagsel af zijn.. wnt daar heb je erg veel vn nodig en het is lastig met de mest..
maar geven de stalmatten wel genoeg warmte?

Daar ben je dan van af ja...
Warmte? Matten isoleren, het werkt qua kou-afwering beter dan zaagsel (mits hele berg). Zo'n mat/tegel is wel 4 cm dik.
Dit idee van rubber, is juist eerder gebruikt in koeienstallen, om de koeien van de kou te laten liggen enz.
Het is ook overal egaal, dus kunnen altijd fijn liggen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:07

ik weet dat die matten er eigelijk zijn om geen strooisel meer te hoeven gebruiken, maar worden de paarden niet heel erg vies als ze gelegen hebben? (pisplekken)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:30

ja ze worden er wel vies van, is dat erg?
Valt wel meer op bij een schimmel hihi.
Als je de juiste matten hebt, scheelt het enorm in bodembedekking en in werk, wat ik vaak zie is dat mensen dan savonds nog even snel de mest naar achter vegen.
Zelf heb ik het ook in 2 stallen, maar hier staan ze nooit opgesloten op stal mits er een speciale reden voor is. Ik ken wel mensen die hun paarden op stal zetten met matten en ik vind het ideaal.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:36

erg? ligt er aan, als je van die opgedroogde pisplekken van hun buik af moet poetsen dan wel ja omdat het zo fijn is dat het door de lucht gaat dwarrelen en je dat dus ondertussen inademt (moet zeggen, smaakt heel vies :r )

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:08

barbar schreef:
erg? ligt er aan, als je van die opgedroogde pisplekken van hun buik af moet poetsen dan wel ja omdat het zo fijn is dat het door de lucht gaat dwarrelen en je dat dus ondertussen inademt (moet zeggen, smaakt heel vies :r )

hahahah... ja, dat is een vreemd luchie enz.. :D :P
Ik had ruinen, die mestten achterin de stal.. ideaal dus. Banish mest en loopt alles door elkaar.. die heeft een deken aan, dus deken wordt wel vies ja. De andere ruin is ietsie minder, maar ook wat vieze deken. Puur de onderkant, want liggen doen ze er ook gewoon op.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:15

Op onze stalling hebben we ook stalmatten!
Het is heel handig en je hoeft er eigenlijk niks op te gooien..
Alleen ik vindt echt super smerig :$
Je kan er altijd zaagsel op gooien!
& stro etc.
Maar matten allleen zijn genoeg!
Alleen zelf zou ik er wel zaagsel dan opgooien!

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:17

barbar schreef:
ik weet dat die matten er eigelijk zijn om geen strooisel meer te hoeven gebruiken, maar worden de paarden niet heel erg vies als ze gelegen hebben? (pisplekken)

OMG JAA HEEL ERG!!!
ECHT ik vindt het zo stinken :S
Ik gooi altijd allemaal zaagsel erop :S
Ik moet elke x me kleding wassen..
en de deken van me vz. die stinkt als een @$*&%%Yi!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:21

Wij hebben op stal vlas en in een aantal stallen ligt er voor 2-3e (ligt er wel aan hoe groot de stal is) met vlas bestrooid en het voorste overige stuk (waar ze vaak staan om te eten) zijn gewoon stenen. Vind ik persoonlijk ideaal! Kunnen ze soms even op het harde staan (al is het een klein stukje) en als ze willen liggen liggen ze achterin :)

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:23

xMarloes schreef:
OMG JAA HEEL ERG!!!
ECHT ik vindt het zo stinken :S
Ik gooi altijd allemaal zaagsel erop :S
Ik moet elke x me kleding wassen..
en de deken van me vz. die stinkt als een @$*&%%Yi!

Als je er iets op wilt gooien, dan zal stro de beste optie zijn.. dat is ook weer makkelijk te verwijderen.
Maar wat jij hierboven zegt.. is sterk overdreven als ik het hier zo bekijk..
Alleen mest blijft liggen, urine zakt erdoorheen.
Laatst bijgewerkt door Branca op 16-03-09 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:26

Branca schreef:
[

urine gaat naar de zijkant van de stal en blijft liggen :S
Het zakt er super langzaam doorheen :S
en alsnog stinkt het vreselijk :S
Wij doen er ook zaagsle & stro op..
( of alleen zaagsel en stro )
maar dan echt NIET veel..

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:34

Dan is het niet goed gemaakt... En moet af en toe ook schoon gespoten worden. 8-)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:38

moet je als je ze schoon spuit, ze er helemaal uithalen? want ze lijken me best zwaar.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:42

de paarden bij ons op stal staan ook op matten maar tot halverwegen want daarna is er een rooster.
We strooien dan wel stro maar dan tot halverwegen de matten vooraan blijft het dan vrij.
We laten het stro achter puur liggen om zo een bedje te maken op het rooster

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:44

Branca schreef:
Dan is het niet goed gemaakt... En moet af en toe ook schoon gespoten worden. 8-)

Ze worden alleen schoongespoten in de zomer als de paarden op de wei staan!

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:46

Apacheshadow schreef:
de paarden bij ons op stal staan ook op matten maar tot halverwegen want daarna is er een rooster.
We strooien dan wel stro maar dan tot halverwegen de matten vooraan blijft het dan vrij.
We laten het stro achter puur liggen om zo een bedje te maken op het rooster

Dat lijkt me echt een ideale schone stal!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:48

Barbar, wij halen alleen de middelste eruit. kan je spuiten of met een soort draaiende borstel de matten doen.

XMarloes, dat is natuurlijk veel te weinig.. dat moet vaker gebeuren. Schoonspuiten doe je gewoon s'morgens en voordat de paardjes binnenkomen is alles alweer droog.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:01

Branca schreef:
Barbar, wij halen alleen de middelste eruit. kan je spuiten of met een soort draaiende borstel de matten doen.

XMarloes, dat is natuurlijk veel te weinig.. dat moet vaker gebeuren. Schoonspuiten doe je gewoon s'morgens en voordat de paardjes binnenkomen is alles alweer droog.

Maar ik heb niks te zeggen over de stal hé :O
Wij staan daar namelijk op een stalling
( me vz. dan )
Dus ik kan daar weinig over zeggen!
Zelf vindt ik het ook smerig :S
Dus het licht gewoon aan het schoonamken dus...:O

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:10

Mijn pony staat ook op stalmatten. Met gaatjes erin, als ze plast hoor je het weglopen. Ideaal dus, stal blijft best droog. Over de matten ligt stro, maar niet heel veel. Dat het net bedekt is zeg maar (overigens wordt elk strootje keurig opgegeten door mijn dikke haflinger :P ). Elke dag wordt de mest en stro eruit gehaald, staldeur hele dag open dus wordt lekker gelucht. De paarden staan ook alleen savonds en snachts op stal. Moet zeggen dat het, na een dag luchten, gewoon 'lekker' ruikt, helemaal als t nieuwe stro erin ligt. Voor mij is het iig wel ideaal, bij de vorige stal stond mevrouw tot kniehoog in t stro, daar at ze dus echt veeeeelsteveel stro.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:15

xMarloes schreef:
Branca schreef:

Ze worden alleen schoongespoten in de zomer als de paarden op de wei staan!

Bij ons wordt 1 keer in het jaar schoon gespoten. Dan wordt alles eruit gehaald (ook dat op het rooster)
en alle 16 boxen worden van top tot teen schoon gespoten met een hogedrukreiniger.
De matten worden eruit gehaald en ook schoongeweekt met speciaal spul en daarna ook
afgespoten. Dan laten we alles drogen en wordt het weer terug gedaan (de kapotte matten worden
dan vervangen)
En 1 a 2 keer tot de volgende wasbeurt wordt de hele box leeggemaakt en dan weer gewoon opgestrooid
Laatst bijgewerkt door Apacheshadow op 16-03-09 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt