Paard kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RosaMaria

Paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 14:24

Hallo,
Ik heb een mini shetlandertje aan huis staan die sinds kort geen maatje meer heeft.
Nu zat ik te denken om er een grote rij-pony/paard bij te gaan zetten.

maar... het probleem is dus dat ik geen 24/7 weidegang heb voor een paard en die hier niet snel in de buurt te vinden is.
Ook heb ik geen auto dus een weidegang op langere afstand is geen optie.

Ik heb wel een grote stal staan (staldeur is nooit dicht) met voldoende uitloopruimte.
Gras aan huis (maar niet voldoende om een paard de hele dag van te kunnen laten grazen, ik denk hooguit een halfuurtje/uurtje per dag als die samen met mijn shet gaat grazen.)
Het bos is op korte loopafstand van mijn huis af, daar ligt wel veel goed gras, dus ik zou evt. ook in de week 2 uurtjes aan het touw kunnen laten grazen.
En het bos bezit genoeg ruimte om lekker te gaan rijden, hier heb ik dan wel ook iedere dag de tijd voor.

Mijn vraag is dus.. Is dit goed mogelijk of is dit niet verstandig?
Ik denk namelijk wel dat ik extra vitamine zal moeten geven voor het gras wat hij/zij zomers niet binnen zal krijgen.
Wat denken jullie?

varfor

Re: Paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:25

niet verstandig een paard moet echt uren per dag op een weiland kunnen staan.

RosaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 14:36

Lang niet ieder paard staat 24/7 in de wei.
Maar ik denk dat het inderdaad onverstandig is.
ik wacht nog even op andere reacties.
Misschien dat andere bokkers er anders over denken??

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:43

wacht even dit snap ik niet want je heb al een shet dus die graast ook maar een halfuurtje per dag ?? :o

je heb wel tijd om iedere dag te gaan rijden dus kan je dan niet een deel van die tijd ook weer kunnen laten grazen ??

ik zou dit zeker niet doen, vind het niet eerlijk tegenover het paard ookal hebben andere paarden nog minder. Je moet kijken naar wat jij vind !! vind je dit goed voor je paard ?

zoals je zelf al aangeeft vind je het waarschijnlijk ook niet zo'n goed idee .

Twijfel ? niet doen !!! :o succes enne naturlijk niet je shet alleen laten staan moeilijke beslissing maar reageer ff op mijn bovenste vraag is mij een beetje onduidelijk :o :o

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:43

Dus als ik het goed begrijp heb je een stal met voldoende grote uitloop maar gewoon geen weide?

RosaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 14:52

Claudia MP: Nee, ik heb voldoende gras voor mijn shetje in de tuin. (Hij staat hier niet 24/7 maar het kan er mee door)
Maar een grote pony graast nou eenmaal meer, en samen natuurlijk nog meer.
En ja, ik heb het er ook voorover om de tijd van rijden voor een deel te besteden aan grazen. Dat is geen probleem voor de rest.

En natuurlijk verkoop ik mijn shetlandertje niet.
Ik wil het beste voor mijn shetje maar ben er nou eenmaal aan gehecht dus zal een andere oplossing moeten zoeken.
Ik zou me hond of kat ook voor geen goud weg doen ;)

Wel bedankt voor je reactie.

Poes: Inderdaad..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:35

Als ze voldoende uitloop hebben, kan het wel, maar dan zul je gewoon goed moeten bijvoeren en zou ik toch uitkijken om in de zomer een weitje te huren...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:38

is er geen mogelijkheid om de grond in te zaaien? dat je straks wel redelijk genoeg gras hebt. hoe groot is het stuk land dan?
groot genoeg dat ie even lekker een sprintje kan trekken en lekker gek doen? of moet ie na 2 galopsprongen al weer vol in de rem?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:15

Het hangt ervan af hoe groot dat stukje land is wat je bij je stal hebt, en hoe groot is de stal??
Ik zou geen paard willen hebben wat ik geen weidegang kan bieden maar er zijn veel mensen die hun paard alleen op een stukje grond met stal houden.
Als je niet genoeg grond hebt voor een grote pony erbij zou ik er een minishetje bij zetten,dan heeft je pony toch gezelschap!

Om je een goed antwoord te kunnen geven moeten we echt weten hoe groot dat stukje land met stal is.

kimtiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:45

Het is natuurlijk niet zo dat als je een paard geen 24-7 weidegang kan bieden je het niet een goed huis kan bieden.

als je het niet onbeperkt gras kan bieden kan je het nog altijd onbeperkt hooi ( of in elk geval in flinke hoeveelheden) aanbieden.
verder een goede brok ( basisbrok of sportbrok, afhankelijk van wat er verder mee gaat doen) en evt. granenmix en dan kom je al een heel eind!

als je het dan verder nog voldoende bewegingsvrijheid, verzorging en aandacht kan bieden zou het mijn inziens geen probleem hoeven zijn.

Wel ben ik het eens met een van de mensen die voor mij schrijven: bij twijfel niet doen.
want misschien ligt die twijfel niet alleen in je huisvesting maar ook in andere dingen. zoals of je bijvoorbeeld genoeg kennis hebt om een rijpony aan huis te hebben.
er is dan natuurlijk niet altijd iemand voor handen die je even snel iets kan vragen als je ergens onzeker bent....

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:44

HEt is belangerijker dat een paard voldoende beweging krijgt en niet alleen staat dan dat het heel de dag gras eet.
Zolang je een flinke uitloop hebt waar ze met zijn 2en kunnen lopen en ze krijgen voldoende hooi en je rijd is er imo geen enkel probleem.
Natuurlijk is een grote wei mooi en lekker maar geloof me, veel beweging en lekker buiten staan (ook al is het maar een zand paddock) is iets wat al veel paarden niet hebben.

Om verveling tegen te gaa n kun je zorgen voor onbeperkt ruwvoer, dat weegt ook tegen het niet krijgen van veel gras op.

Zou het paard heel de dag in de stal opgesloten staan vind ik het niet verstandig, paarden horen niet hele dagen in een hok.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 12:47

zolang jij je paarden/ponies gewoon ruim voldoende hooi aanbied is het jammer dat er geen ruime weidegang is , maar echt geen drama
je zou idd aan de hand kunnen laten grazen zo tussendoor, of idd een half uurtje de tuin in
maar het belangrijkste is dat het beestje een soortgenootje heeft en voldoende kan bewegen en eten
gras kan ideaal zijn , maar hooi voldoet ook

even edit : toevoeging

mijn merrie krijgt na dit seizoen ook maar beperkt weidegang en niet omdat we geen wei hebben , we hebben meer dan voldoende weide, maar wegens eczeem gaan we de boel eens heel anders anpakken (mogelijk ivm meerdere eczemers op 1 stek)

ze krijgen straks maar ene paar uurtjes weide, verder zullen ze het met hooi in de paddock moeten doen

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:50

Is het zo erg als een paard in de winter niet kan grazen??

Het is natuurlijk super fijn..
maar mijn vz. pony heeft altijd op weiland gestaan..winters en zomers..
Met stal naast der wei..
maar sinds 1 jaar staat ze alleen in het zomer seizoen..
( dus 6 maanden ) op de wei!

Dus ik denk zelf dat het wel kan hoorr:)

xx

x_hielke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:58

er zijn genoeg paarden die niet elke dag in de wei staan.
als je hem gewoon een uurtje in de wei zet en hem vedder met hooi(en natuurlijk brok) aan voert is het ook prima.
het is ook wel een mooi idee om elkedag met hem te gaan grazen. maar na verloop van tijd werkt dat ook niet meer.(bij mij in iedergeval).
maar een nieuw leuk paardje erbij voor je shet is natuurlijk prima. en ook nog leuk dat je er dan op kan rijden. ik zeg gewoon doen