Ervaringen eb en vloed bodem (alleen zand).

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heuvel

Ervaringen eb en vloed bodem (alleen zand).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 22:06

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die slechte ervaringen hebben met een eb en vloed bodem met alleen zand (dus geen (kunstof-)vezels).
Bij ons is afgelopen zomer een nieuwe eb en vloed bodem aangelegd, maar het blijft erg zwaar rijden (ook bij hoog waterpeil).
Een dunne bovenlaag van het zand is na een paar maanden door de leverancier vervangen door fijner zand, maar het rijdt nog steeds erg zwaar. Doordat het zand vrij mul is onstaan tijdens het rijden onregelmatigheden in het oppervlak, waardoor je kuiltjes met plasjes krijgt en losse bergjes (net scherpzand). Om na elk paard de bak te gaan slepen in natuurlijk niet echt wat we in gedachten hadden.

Ik ben erg benieuwd of er meer mensen zijn met dit soort ervaringen en hoe zij (of de leverancier) dat eventueel opgelost hebben.

(Ik heb geprobeerd te zoeken op dit onderwerp. Wellicht dat er al een topic bestaat, maar ik vond alleen hele oude topics die niet echt over dit probleem gingen(?)).

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:11

Wij hebben 2 buitenbakken met eb en vloed systeem van Klaas de Bruijn. Beide alleen zand.
Een bak wordt alleen gebruikt voor de pensionklanten, om te rijden. Daar mag niet in gesprongen, gelongeerd of losgegooid worden. De toplaag daarvan is niet zo heel dik, absoluut niet zwaar.
De andere bak heeft een dikkere toplaag omdat hier wel in gelongeerd en losgegooid mag worden, ook wordt er in gesprongen. Deze bak is iets zwaarder, maar ook absoluut niet te zwaar.

Ik denk dat je contact op moet nemen met de leverancier, die moet maar met een passende oplossing komen. Zo'n bak is tenslotte best prijzig ;)

HocusTivoli

Re: Ervaringen eb en vloed bodem (alleen zand).

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:11

Zetten jullie hem wel eens helemaal onder water? Bij ons als hij mul wordt zetten we hem 's avonds onder water en dan laat men hem 's ochtends weer leeglopen. Dan is hij later op de dag weer perfect om te rijden. Volgens mij is bij ons de onderlaag grof zand en bovenlaag is fijn zand.

manic

Re: Ervaringen eb en vloed bodem (alleen zand).

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:34

Ook bij ons op stal ligt een Klaas de Bruyn bak. Deze is afgelopen winter verlengd naar 20x60. Daarna was hij ook erg lange tijd mul en veel problemen met vorst gehad. Nu is hij pas door hun gevlakt en sindsdien is hij echt super.

Volgens mij wordt er verder niet zo veel aan gevogeld wat peil betreft en wordt volgens mij niet echt heel regelmatig gesleept.