Afzetting weide kiezen voor betonnen palen, houte of anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Afzetting weide kiezen voor betonnen palen, houte of anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 13:24

Vraag: Afzetting van je weide heb je palen nodig om draad te kunnen spannen. Wat zouden jullie het handigste vinden en heeft de langste levensduur?

- Betonnen weide palen
- Houten weide palen
- Of zijn er nog andere palen soorten? Rubber ofzo?

Nog tips voor goed stroom apparaat? welk merk en prijs en waar te koop? En waar ik voor redelijke prijzen bruin of groen lint kan inkopen en het matriaal hiervoor? Tips?

Ik mag in dit gebied geen houten omheiningen zetten of een gaasomheining plaatsen en de weide alleen afzetten met palen en lint. We kunnen geen vergunning of iets krijgen in dit gebied voor een ander soort afzetting omdat het op moet gaan in de omgeving agrarisch en nog een zonevreemde woning namelijk.

Mijn idee is dus de weide dan maar goed hoog af te linten, dus wat hogere palen te gebruiken die stevig in de grond staan. (liefste met bruin of groen lint om het mooi in de omgeving te laten op gaan. Helaas wel duurder in aanschaf kwam ik achter. En een goed stroom apparaat erop. apparaat erop.

De rijbak te maken met (wel houte denk ik?) palen en beoband afzetten. Dit mag allemaal zonder vergunning en mag ik nog plaatsen. Iets anders mag in dit gebied helaas niet. De lamp komt aan het huis op de bak gericht dit mag weer wel zonder vergunningen. Iemand anders nog goede tips?

Palmera

Re: Afzetting weide kiezen voor betonnen palen, houte of anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:50

Houten palen werken het gemakkelijkst. Je slaat ze eenvoudig in de grond, draait er eenvoudig isolatoren in en het zal ongeveer 10-15 jaar mee gaan. Mits je ze af en toe even in de beits zet.

Beton is loodzwaar, waarschijnlijk veel duurder, en je hebt speciaal gereedschap nodig om al je isolatoren te bevestigen. Gaat wel mega lang mee, dus je werk is zeker niet voor niets.

Voor je stroom apparaat moet je gewoon eens op de site van Agradi gaan kijken. Reken van te voren uit hoeveel (kilo)meter stroomdraad je nodig denkt te hebben en aan de hand daarvan en van andere eisen die je hebt kun je een geschikte uitzoeken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:57

Je hebt ook nog kunstof palen en de natuurlijke afrastering. koop anders eens het boek van de KNHS over afrasteringen en het landschap. Naam van dat boek is ook iets in die geest. Valt vanzelf op.

Goed stroomapparaat kan Gallagher zijn. Groen en bruin lint kun je krijgen bij o.a. Agradi net als de clips om het draad vast te zetten.

Acacia palen worden na verloop van tijd keihard en passen na verloop van tijd goed in het landschap.

Rijbak kun je in principe ook van acaciapalen met lint maken. Evt. een net hek erin en je bent voor relatief weinig geld klaar.

Erg handig is een stroomklok. Of bij Divoza of bij agradi te verkrijgen. Met dit apparaatje kun je verschillende percelen afzonderlijk van elkaar van stroom voorzien. Als je bijv. in de bak wilt rijden schakel je alleen de stroom op de bak uit. Heb je de paarden in een bepaald gedeelte lopen, dan zorg je dat daar alle stroom naartoe gaat i.p.v. op lege weides.

Ik zal vanavond nog even een plaatje plaatsen van onze bak, dan krijg je een beetje een beeld.

Almighty

Re: Afzetting weide kiezen voor betonnen palen, houte of anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 15:10

Fjordnina: Dat zijn al heel wat nuttige tips. Ja, met de rijbak wordt het creatief zijn want we mogen in die omgeving eigenlijk bijna niets kwa bak plaatsen enz. En wil dan zoveel mogelijk netjes doen het liefst zonder vergunning aan te hoeven vragen. En het uiteraard mooi in het landschap past want dat vind ik ook mooier.