Paardenstal bouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nargorny

Paardenstal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 16:43

Hoe staat het met de wetgeving om een paardenstal te mogen bouwen?
Mij hebben ze verteld dat een schuilstal verplicht is. En dat je dat dan niet moet aanvragen. Maar klopt dat?
En wat als je verder wil dan een schuilstal en vaste stallen wilt met berging voor bv hooi?
Het gaat hier om een wei die als landbouwgrond te boek staat en te België.

Iemand enig idee hoe je dit moet aanpakken?

(Zou graag meer weten voordat er over vergunning gesproken wordt, dat ik ze te woord kan staan en verdedigen wat wel mag.)

SJANNE_DARK

Re: Paardenstal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:42

zou je bij de gemeente aan moeten vragen.
Het verschild namenlijk nog al. Hier mag je niets vast in de grond zetten kwa vendering ( weet niet hoe je het schrijft)
zelfs geen schuilstal, alles moet verplaatsbaar zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:03

Vraag dit inderdaad na bij je gemeente. De regels zijn per gemeente verschillend, sommige gemeentes weigeren alles, anderen geven iets speling. Een tent of misschien een openstaande trailer mag soms wel, maar ook dat moet je even goed navragen.
Als een tent mag en je hebt een rustige niet al te grote pony, kan je deze oplossing overwegen :
http://www.tackroom.nl/schuilstallen/boogstal.html

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 20:35

EEn schuilstal mag toch nooit geweigerd worden? DAt staat toch in de wet?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:50

Evt. zou je ook een bouwcontainer kunnen gebruiken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:53

gewoon even langs het gemeente huis gaan naar bouw en woning toezicht en het daar vragen. het verschilt namelijk per gemeente. hier doen ze niet moeilijk maar in mn oude gemeente mocht je nog geen eens een overkapping op poten maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:07

suuzepuus schreef:
gewoon even langs het gemeente huis gaan naar bouw en woning toezicht en het daar vragen. het verschilt namelijk per gemeente. hier doen ze niet moeilijk maar in mn oude gemeente mocht je nog geen eens een overkapping op poten maken.

Welke gemeentes zijn dat?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:12

Nargorny schreef:
EEn schuilstal mag toch nooit geweigerd worden? DAt staat toch in de wet?

Welke wet? Bij de meeste gemeentes is een bouwvergunning nodig voor een schuilstal. En da's vaak nog lastig omdat de grond meestal een agrarische bestemming heeft.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:50

Als de grond een agrarische bestemming heeft mag je er echt niet zomaar een schuilstal opzetten.
Ik weet niet of de regels voor België daar in verschillen maar in Nederland mag dat zeker niet.
Gewoon even bij de gemeente vragen.
Die jongens bij "bouw en woning toezicht" zijn zo doorgewinterd die overtroef je toch niet met een paar argumenten :Y).

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 12:06

Haha, ik heb zelf een tijdje op de gemeente werkt. (Niet de gemeente waar de stal zou moeten komen.) Enne, als jij er veel van weet, krijg je echt meer gedaan.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:11

In Nederland staat hierover inderdaad niets in de wet en is het allemaal afhankelijk van lokale regelgeving. Hoe het in België geregeld is heb ik geen idee van. Net als mijn voorgangers vermoed ik aangezien die ook in Nederland woonachtig lijken te zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:41

In de nieuwe Dierwelzijnswet komt waarschijnlijk te staan dat elk dier op de wei een schuilgelegenheid moet hebben, net als vers drinkwater.
Als deze wet er door is kun je aanspraak maken op een schuilgelegenheid. Nu is dat dus nog niet zo en blijft het wat een Gemeente er van vind.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:04

TS woont in België dus de wetgeving waar ze in NL mee bezig zijn heeft ze niets aan.

@TS: Misschien is het handig om in de titel iets te zetten van "wetgeving België". Dan filter je er de NL gebruikers tussenuit en krijg je waarschijnlijk wat meer BE gebruikers te pakken.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 17:22

Ik heb geen edit knop meer staan in bovenste bericht.

Ik had een heel artikel gevonden over stalling. Daaruit blijkt dat een paard minstens een schuilstal moet hebben. En dan staat er wel in kleine letters bij dat een gemeente zijn eigen uitspraak kan doen, maar deze wel moet motiveren. (Wat heb je dan nog aan een wet?)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:38

tamary schreef:
suuzepuus schreef:

Welke gemeentes zijn dat?

de gemeente wageningen (dit ging om de wageningse eng)

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:35

DubbelDun schreef:
In de nieuwe Dierwelzijnswet komt waarschijnlijk te staan dat elk dier op de wei een schuilgelegenheid moet hebben, net als vers drinkwater.
Als deze wet er door is kun je aanspraak maken op een schuilgelegenheid. Nu is dat dus nog niet zo en blijft het wat een Gemeente er van vind.

Niet aanvallend bedoelt, maar hoe moet ik dan de nieuwe folders van de KNHS interpreteren.

http://knhs.nl/News.asp?ID=13691&pCatID=228&CatID=

folder: http://knhs.nl/objects/00012202.pdf

Hierin staat dus ook aangegeven dat ze dit "moeten" verlenen, alleen dat het langer kan duren i.v.m. bestemmingsplan wijziging.

Maar met alleen een folder kom ik niet ver bij de gemeente.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:39

Het is heel verschillend per gemeente (de ene doet heel moelijk, en de andere geeft er niks om). Neem eens een kijkje op de site in me onderschrift, hun kunnen ook tekeningen regelen voor de vergunningen. (met al die berekeningen enzo.) Succes er mee. :)

miesje890

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:53

Het verschilt inderdaad per wet. Ik zou het gewoon navragen bij de gemeente. Ik zal me wel goed voorbereiden en goed informatie inwinnen. Dit scheelt een hoop. De gemeente waar ik woon wil je wel eens afpoeieren met een of ander antwoord en als je dit later navraagt bij iemand die er een beetje verstand van hebt, kun je weer terug naar de gemeente.

Veel succes!

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 14:49

miesje890 schreef:
Het verschilt inderdaad per wet. Ik zou het gewoon navragen bij de gemeente. Ik zal me wel goed voorbereiden en goed informatie inwinnen. Dit scheelt een hoop. De gemeente waar ik woon wil je wel eens afpoeieren met een of ander antwoord en als je dit later navraagt bij iemand die er een beetje verstand van hebt, kun je weer terug naar de gemeente.

Dat is nu precies de reden waarom ik achter meer informatie probeer te komen. :)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 09:11

Wij hebben toendertijd een vergunning moeten aanvragen voor de paardenboxen (buitenboxen) bij mijn ouders achter in de tuin. Zij wonen buiten het dorp en vanaf de weg kan je ze niet zien..maar er waren allerlei eissen waaraan de stal moest voldoen. De gemeente bepaalde waar in de tuin hij moest komen te staan, hoe hij moest komen te staan (dus wat voor kant de voorkant op moest wijzen), de kleur van het dak moest groen zijn en de zijkanten moesten dicht zijn, zodat je vanaf een afstandje niet kan zien (vanaf de zijkant) dat er paarden in staan..

Nou hebben wij ons niet heeeel strikt hier aan gehouden..maar er zijn echt mega veel eissen zeg!! Belachelijk want je wil alleen maar een huisje voor je dieren!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 09:26

pffff ukoldaatje dat is wel veeleisend zeg. hier mochten we de sal gewoon bouwen zolang hij maar niet te grootwerd. helaas hebben wij een hele 'fijne' buurman die de boel heeft geprobeerd te verzieken maar dat is m niet gelukt!!

kirsty_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:03

Heel intressant onderwerp.
We hebben ook ons een klein stukje agrarische grond in het waasland gekocht om mijn 4 paarden op te kunnen zetten. We zouden dit afwisselen met de huurweide van een hectare. Maar goed, wij zijn ons momenteel aan het informeren bij de desbetreffende instanties en ja hoor er zijn belachelijk veel stomme regels.
In ons geval: grote stal max 30 m², aanvraag stedenbouw is noodzakelijk. Omheining moet ook aangevraagd worden. knotwilgen moeten op 2 m van de rand van het perceel gezet worden of verwijderd worden (ik heb nog nooit een wilg in het midden van een weide gezien, die staan altijd (voor zover ik heb gezien al in de buurt) aan de rand. Pff, leuk is anders.
Nu mijn vraag zou zijn; wat voor een stal kan je het best op een weide zetten? We moeten een voorstel binnendoen bij de stedebouwkundige dienst en we hebben nog niet echt een goed idee wat we als ondergrond willen en wat voor stal we willen zetten.
Zouden we treinbilden gebruiken als ondergrond, zouden we beton laten gieten, een houten stal, een gemetste stal, container, .... Heeft iemand tips. Het zou een open stal zijn met een bergruimte voor eten en gareel. Graag zouden we ook een plaats voorzien om de mest te leggen. Het is binnenland en er kan dus geen vervoer tot daar. Met een kleine auto lukt het juist.
Alle tips of adviezen zijn welkom.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:08

voor de mest zou je een oudere aanhanger aan kunnen schaffen en die zelf dus legn. wel moet dat dus regelmatig omdat je met je gewone auto geen tonnen uit een weiland kunt trekken. voor de rest tja... wat wil je!! hout is goedkoper dan stenen. betonnen vloer kun je niet zomaar afbreken mocht dat moeten.
tip; kijk gewoon eens op mp wat er zoal tekoop staat!