infromatie gezocht: overdekte longeercirkel/ stap-draf molen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SJANNE_DARK

infromatie gezocht: overdekte longeercirkel/ stap-draf molen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 16:40

Ik kan nergens op internet iets vinden. We moeten op school ons eigenbedrijf opstarten
bewijze van spreke. En dus hele berijf ontwerpen met eindloos bedrag.

Nu zag ik ergens een keer een longeerkraal met er om heen stap/draf molen die overdekt is.
Nu ik er informatie over nodig heb kan ik het nergens vinden.

snappen jullie wat ik bedoel? en kan iemand mee helpen aan meer informatie, kwa kosten en oppervlakte van de longeer/stap draf molen?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 01:09

Ik snap je idee, hebben (hadden?) ze iig bij De Nieuwe Heuvel in Lunteren ook. :)

De grootte van een longeerbaan is meestal 16 m. doorsnee, maar mag natuurlijk groter. Als je daarbuiten de trainingsmolen* wilt hebben zal je een alternatieve manier moeten hebben om de trainingsmolen aan te drijven, misschien dat je aanbieders van trainingsmolens hiernaar kan vragen? Ik neem aan dat de verkopers je zo goed als alle informatie kunnen geven. :)
Hier zie je een hangende aandrijving: http://www.roewer-rueb.nl/foto/vrijhang ... pmolen.jpg

* stapmolen is echt puur voor stap; trainingsmolen is voor stap en draf en heeft dus ook een grotere minimale doorsnede.

SJANNE_DARK

Re: infromatie gezocht: overdekte longeercirkel/ stap-draf molen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 08:40

ja klopt bij de nieuwe heuvel heb ik dat gezien toen we daar voor school heen moesten.

zal wel even wat rond mailen. bedankt

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 11:25

Heb deze site`s al eens bekeken maar wat ik zoek kan ik er niet vinden.

toch bedankt

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:07

kwestie van bellen...

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:03

Inderdaad, misschien een paar van deze bedrijven opbellen, zij kunnen je denk ik best verder helpen!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:14

Trouwens, ik weet niet of jullie er al over nagedacht hadden, maar praktisch gezien is dit misschien niet heel handig zat ik me gister later te bedenken.

Wanneer je wilt longeren kunnen er wel paarden in de stapmolen, maar niet helemaal vol, want je wilt er nog tussendoor en als je dus longeert wanneer er paarden staan hangt dat ding te draaien enz.
Misschien toch handiger om ze allebei los te plaatsen?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:56

PP > VSW

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:29

Waarom een stapmolen/trainingsmolen? Toen ik hier kwam heb ik die als eerste bij het oud ijzer gegooid, je hebt er niets aan.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 19:23

Omdat het een groot bedrijf word en dan is het wel fijn dat je na het rijden de paarden daar kan laten uitstappen als je nog veel paarden moet doen. Ook is het fijn overdekt te longeren. En als je dan de ruimte kan beperken door het in 1 te doen.

jha er is altijd 1 ruimte leeg. Maar doordat je al een grote binnen ruimte nodig hebt om te longeren is de ruimter er om heen nog groter zodat er meer paarden in kunnen. ik geloof dat er in die molen die ik heb gezien wel meer dan 10 kunnen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:35

Als ik het goed begrepen heb moeten jullie een fictief bedrijf starten met een eindeloos budget (lijkt me sterk dat alleen dat al in de praktijk bestaat..).
Wat is het doel daarvan? Moet er ook nog iets economisch (rendabel) bekeken worden of is het alleen maar een spelletje?

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 19:42

nee we moeten er alles om heen bij zoeken. kwa kosten die je maakt van bouw tot dat je weet wat je gaat verdienen. hoelang het duurt je alles er weer uit hebt. alle vergunningen die je nodig hebt, voer waarom dat voer. mest beleid, alle kosten die er bij komen kijken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 07:07

Het lijkt mij of een stapmolen of een longeercirkel (of en natuurlijk), Waar een stapmolen geplaatst is kun je niet gebruiken als longeercirkel.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 07:20

SJANNE_DARK schreef:
nee we moeten er alles om heen bij zoeken. kwa kosten die je maakt van bouw tot dat je weet wat je gaat verdienen. hoelang het duurt je alles er weer uit hebt. alle vergunningen die je nodig hebt, voer waarom dat voer. mest beleid, alle kosten die er bij komen kijken.

Als je het overzicht klaar hebt wil je mij dan een kopie sturen? ;)
Ik ben vooral benieuwd naar "hoelang het duurt voor je alles er weer uit hebt" bij een "eindeloos budget".

Scholen verzinnen wel wat tegenwoordig.

Ik zou googlen op "overdekte trainingsmolen" en misschien ook in Duitsland kijken? Wellicht dat je wat vindt?
http://www.belebro.nl/index/index.php?o ... Itemid=100

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:46

storrum schreef:
Als je het overzicht klaar hebt wil je mij dan een kopie sturen? ;)
Ik ben vooral benieuwd naar "hoelang het duurt voor je alles er weer uit hebt" bij een "eindeloos budget".

Scholen verzinnen wel wat tegenwoordig.

Ja, daar ben ik ook wel zeer benieuwd naar!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:17

friesiszwart:
In mijn eerdere bericht laat ik een foto zien van een alternatieve ophanging voor een stap/trainingsmolen, zodat je wel kan longeren binnenin. Edit: deze foto: http://www.roewer-rueb.nl/foto/vrijhang ... pmolen.jpg
Bij De Nieuwe Heuvel in Lunteren hebben ze namelijk ook de stap/trainingsmolen (weet niet wat het is) buiten de longeercirkel om, op dezelfde wijze als TS dat wilt voor haar bedrijf.

Veel succes verder met je opdracht!
(Heb er ook zo één gehad)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:49

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 07:48

Bel of mail de Nieuwe heuvels eens. Die kunnen je vast vertellen waar ze hem vandaan hebben.

Ik vind het wel handig. Het neemt veel minder plek in dan twee dingen naast elkaar en die ruimte in het midden van de molen is anders toch maar loze ruimte.

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:36

Op de nieuwe heuvel is het inderdaad een trainingsmolen met daar binnenin een longeercirkel.

Het handige eraan is de traningsmolen, welke voornamelijk gebruikt worden door de trainingspaarden en hengsten (niet pension en manegepaarden). Stap en drafprogramma's zijn aanwezig. Ook het longeren aan de binnenkant gaat super, omdat je overdekt staat. (wel een beetje claustrofobisch) Doorgaans worden aan de binnenkant ook wel paarden losgelaten, als zijnde overdekte paddock.

Nadeel is wanneer de molen draait, je niet binnen kan longeren, omdat je dan het programma stop moet zetten (aan de buitenkant) en vervolgens weer aan.

Afmetingen durf ik niet precies te zeggen, zal ik moeten opmeten. Ik weet ook niet precies waar ie vandaan komt..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:42

daffie1986 schreef:
Die molen die jij bedoelt wordt verkocht door belebro http://www.belebro.nl/index/index.php?o ... Itemid=100

Wat zeg ik nou die molen komt bij bolero vandaan. Bel hun anders eens even leg je verhaal uit dan zullen ze je vast wel willen helpen. En om kosten te besparen zou ik deze wel weer in een kapschuur bouwen, een rond dak is namelijk onwijs duur. En dan kan je daar meteen ook je stro in kwijt.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:02

Op mijn werk hebben we er ook zoeentje. Het mechanisme van de trainingsmolen is tegen het dak aan gemaakt. Ideaal is het :j. Het merk is inderdaad Belebro. Het hangend model dus :)

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 11:26

heb de nieuwe heuvel al gemaild en informatie gerkregen.
Het was een eigen ontwerp en rond de 80.000 euro.

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:27

Dat vermoedde ik al, dat het eigen ontwerp was.
Belebro had ik nog nooit van gehoord.