maisstro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

maisstro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 16:18

heeft er hier iemand ervaring met maisstro?
Wat zijn de voor- en nadelen ervan?

Dior65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 07:20

Het voordeel is dat het niet stoffig is maar echt prettig vindt ik het niet het is vrij glad en heb het idee dat het niet voldoende absorbeert. ;)

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 07:58

Lijkt mij ongeschikt voor paarden daar ik vermoed dat de meesten het nog al lekker vinden, met het risico op vertoppingskoliek.

Anoniem

Re: maisstro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:30

Maïsstro is ongeschikt voor paarden, zowel om te voeren als op stal te gebruiken als strooisel.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 10:15

oh, het wordt hier wel gebruikt als strooisel in de stallen....
Hoe slecht is het dan precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:37

Het absorbeert niet, het ligt niet comfortabel voor het paard, ze kunnen ervan eten. Ik vind het gewoon ongeschikt.

Gewoon goed tarwestro, eventueel vlas, dat soort zaken zijn geschikt als strooisel voor paarden.

Gerstestro is bijv. ook een afrader vanwege de kafnaalden al meen ik dat het wel beter vocht opneemt als tarwestro, maar het is weer duurder. (er wordt meer tarwe dan gerst geteeld).

Haverstro is op zich ook goed, maar daar was ook nog iets mee waar ik niet direct op kan komen. Geloof dat het licht laxerend werkt? Paarden eten het wel graag trouwens en is redelijk krachtig.

Triticale-stro heb je dan ook nog, dat zal tussen tarwe en gerstestro in zitten.

Koolzaadstro weet ik niks vanaf, zou je de zoekfunctie voor kunnen gebruiken. Wellicht is dat ook interessant voor je om uit te zoeken gezien het gebied waar je zit. Schijnt ook vrij aardig te zijn.

Riet-stro wordt ook wel gebruikt, maar ook daar weet ik niks vanaf.

Turf kan ook als bodembedekker gebruikt worden.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 10:57

ok, bedankt voor de informatie! Dat ga ik zeker allemaal uitzoeken voor ze! Ik vond al dat de paarden wel vaak koliek hadden hier, maar nooit echt ernstig (toevallig deze week wel 1 ernstige) maar verder eigenlijk nooit.

miesje890

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:51

Nou snel doorgeven dan!
Volgens mij kun je gewoon beter normaal stro gebruiken. Is een stuk beter :) Dat blijkt maar weer :)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 16:24

ja nou, het is wel lastig, want ik zit hier ook een beetje met een taalbarriere :P Ik vond het stro er niet uitzien als van mais, maar nu ben ik erachter dat ze 50 % tarwestro gebruiken, 25% roggestro en 25 % nog iets, maar daar krijg ik morgen een voorbeeld van te zien, want dat konden ze me niet in het engels uitleggen.....
Maar ik heb ook nog nooit van roggestro gehoord... Weet iemand hier iets van?