Help, veel te zware bak!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XladyX

Help, veel te zware bak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 22:36

tja, bij mijn verzorgpaarden is er een hele fijne (qua grote) bak. het is gewoon ideaal, behalve de bodem. ik weet niet hoe een dikke laag zand erin gestort is, maar de paarden bij ons op stal zakken er met gemak 10/15 cm in weg. Je kan er dan ook simpelweg niet in rijden omdat het té zwaar is. het is gewoon strandzand, dus het 'koekt' niet aan zegmaar, het blijft los. wat is de beste en goedkoopste manier om deze bak om te draaien in een bak waar ook (jonge) pony's heel gemakkelijk in kunnen rijden?
Laatst bijgewerkt door XladyX op 08-07-25 13:01, in het totaal 2 keer bewerkt

rakni

Re: Help, veel te zware bak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:38

ik heb precies hetzelfde probleem, met het extra vervelende aspect dat de bak van mijn pensionhouder is en ik van hem afhankelijk ben om m op te knappen....

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:44

Dit probleem hadden wij ook. Simpelweg een flinke laag zand eruit (laten) halen helpt al een heel eind.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 22:45

rakni schreef:
ik heb precies hetzelfde probleem, met het extra vervelende aspect dat de bak van mijn pensionhouder is en ik van hem afhankelijk ben om m op te knappen....

nu, is de eigenaar waarschijnlijk ook van plan er iets aan te gaan doen, maar hij wil bij ons natuurlijk de goedkoopste oplossing zonder dat al het zand vervangen hoeft te worden..

@Maud_82: het probleem is alleen dat de bak dan wat lager komt te liggen en ik weet ook niet wat er onder de bak ligt, mischien kunnen het wel tegels zijn, en om er dan zand uit te halen lijkt me erg onverstandig? want door de structuur zal het zand altijd 'los' blijven liggen..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:46

Ik vond die van ons al zwaar als ik een paar keer had gereden, maar deze is idd echt zwaar.

Idd, flinke laag zand weghalen, en dan slepen met trekker met sleep"ding" erachter

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:59

Het is minder gevaarlijk en zwaar voor je paard om er een laag uit te halen en er dan een harde laag onder te hebben, dan wanneer de bak veels te zwaar is zoals nu ;)
Het is in ieder geval de goedkoopste en op korte termijn snelste oplossing :)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:12

Heel goed nat houden, elke dag slepen en eventueel aanvullen met snippers.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:13

Ik zou de bovenlaag af laten graven en idd aanvullen met snippers.
om de dag slepen en goed nat houden.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:35

Onze bak was ook heel erg mul. Als hij gesleept was was ik blij als ik met 1 paard een half uur kon rijden. Nu wordt hij ongeveer 4x per week gesleept, rij er bijna dagelijks in met 2 paarden, hij is nu aardig aan het inklinken en hoeft steeds minder snel gesleept te worden.

Een oplossing is ook om wat zand eruit tehalen en een ander soort zand erbij in met een andere structuur.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 20:58

MelanieB schreef:
Ik vond die van ons al zwaar als ik een paar keer had gereden, maar deze is idd echt zwaar.

Idd, flinke laag zand weghalen, en dan slepen met trekker met sleep"ding" erachter

het probleem is alleen dat de trekker er niet doorheen komt, daarvoor is het al te zwaar :}

ik zal het eens bespreken om te vragen wat eronder ligt en of er een laag af kan. alleen 4x in de week slepen gaat écht teveel werk worden helaas. de eigenaar is vaak weg en heeft geen tijd en ik heb niet de nodige ervaring en ben nog te jong. verder is er eigelijk niemand die verder de bak kan slepen die er tijd voor heeft. anyway, ik ga het eens bespreken, bedankt voor de tips :)

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:42

wij zijn er nu ook mee bezig om er andere soort onder te mengen, staat nog in de proeffase, maar de bak wordt al minder mul :D.