Flax

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

festerbeau

Flax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 18:13

Wat is beter stro of flax??
Want bij ons op de manege staan de pensionpaarden of flax en de manegepaarden op stro..
Dus wat is nou beter??
gr.
festerbeau

colunder

Re: Flax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:28

Wat is Flax als ik het vragen mag???

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:47

Bedoel je soms vlas???

festerbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:50

ja dat bedoel ik!
'k weet niet hoe je het schrijft.. het is steeds weer anders:P

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:05

Mijn paarden staan gewoon op stro.Ik ben niet zo kapot van vlas maar dat is mijn mening.

festerbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 20:30

nou ik ook niet hoor! want er zijn steeds weer verschillende meningen over hoe je het nou uit moet mesten..

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:35

Mijn paard heeft op vlas gestaan, wat goed beviel. Ik deed iedere dag de drollen en 1x per week de natte plekken. Ze staat nu op een pensionstal op stro en ook dat gaat prima, ze eet er niet van, er wordt iedere dag uitgemest en blijft dus ook mooi schoon.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:33

IK heb de p;ony's eerst op stro gehad,was elke dag een puinhoop ondanks dat er elke dag een nieuwe baal bij ging(in 2 stallen).
Toen ben ik overgegaan op vlas,dat was een hele verbetering.
Wel beginnen met een dikke laag en alleen de mest eruit,als het nodig is een pak erbij.
Eens in de maand de natte plekken eruit scheppen.
Nu heb ik strokorrels en dat vind ik echt super fijn spul.
Neemt veel vocht op,mest makkelijk uit en je krijgt een hele veerkrachtige bodem.
Is bij mij goedkoper in gebruik dan stro of vlas.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:00

Wat beter is, is geloof ik vooral een kwestie van voorkeur. Zelf vind ik vlas veel fijner om uit te mesten: je kan gemakkelijk de mest er uit zeven en de natte plekken er uit scheppen, terwijl je met stro vaak al drie keer op en neer kan richting mesthoop met een volle kruiwagen.

Met vlas is het wel zo dat paarden het niet mogen eten. Als ze gewend zijn dat er wat eetbaars op de grond ligt - zoals stro - zullen ze bij een overgang op vlas vaak toch even een hap proberen, maar dat is na 1x proberen eigenlijk al wel afgeleerd :P (smaakt namelijk voor geen meter, aan de blikken te zien :D )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:15

Ik heb ook vlas gehad en bij mij aten ze het zolang het vers was. De eerste dagen vond ik het ook behoorlijk glad.
Uitmesten is wel makkelijk, maar als het langer ligt dan wordt de bodem van de stal ook zeiknat.
Verder kreeg het bij mijn paard niet de kans om een mooi strak bed te vormen omdat ze alles naar achter schraapte.

Ik ben nu ook over op strokorrels en die hebben alles wat ik bij vlas miste; strak bed, makkelijk uitmesten, droge bodem.