Wanneer breekt een stalhalster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Wanneer breekt een stalhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 13:05

Hey,

Ik heb al eens gelezen dat een stalhalster makkelijk breekt als het paard eraan trekt?

Ik stel deze vraag omdat ik dikwijls ga wandelen met mijn mini met een stalhalster. Zeker de eerste 500 meter doet ze altijd echt gek van vrolijkheid. Ze kan dan echt gaan trekken. Ik houd natuurlijk stand, maar soms ben ik heel even bang dat het stalhalster zou breken en ze dan weg loopt.

Na die eerste 500 meter is ze overigens zo mak als een lammetje hoor. Er mag dan een hele carnavalsstoet passeren, dan is ze heel erg braaf en rustig en loopt ze netjes mee met los touw.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:06

Nee hoor, een halster breekt echt niet tijdens het wandelen!

Hooguit als je paard vaststaat aan de muur en gaat hangen ofzo, hoewel het dan vaak eerder de touwen zijn.
Je kunt noooit zoveel tegenkracht zetten dat het breekt; dat redt je niet tegen een paard.
Wees niet bang :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:07

Daar van knapt het niet.
Het kan knappen als een paard dat vast staat er vol met het gewicht in gaat hangen. En zelfs dan knapt het vaak niet eens.
Dus ga maar lekker zonder zorgen wandelen. Veel plezier.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:07

Een halster van gemiddelde kwaliteit braakt echt niet zomaar als je paard een keer trekt aan de hand. Ik heb wel eens meegemaakt dat het brak terwijl een paard vaststond en ging hangen.Maar dan komt er wel een heel andere druk op. En bovendien zit het halster dan nog wel om. Wandelen is dus geen probleem.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 13:10

Jamaar het is wel een minipaard hé. Een groot paard heeft veel meer macht natuurlijk.

Als mijn mini trekt, moet ik mij dus schrap zetten, maar ik houd haar heus wel en ze kan mij bv. niet omver trekken of zo ... Dus in die zin is er wel veel druk dacht ik zo.

Het is niet dat die metalen ringen dan kunnen breken of zo? Of de stof van het halster?
Meestal is het dus het touw dat breekt, als het al zou breken?

kazary

Re: Wanneer breekt een stalhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:11

Als het bij een groot paard niet eens knapt, verwacht jij dan serieus dat het bij een mini wel knapt?

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 13:12

Weet niet, daarom vraag ik het... :o
Maar goed jullie hebben mij gerustgesteld!
kazary schreef:
Als het bij een groot paard niet eens knapt, verwacht jij dan serieus dat het bij een mini wel knapt?

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:36

op het moment dat jou mini trekt beweeg je toch een beetje mee met je handen dit kan je gewoon niet vermijden. daardoor kan er nooit zoveel druk op komen dat het kapot getrokken word. vooral niet omdat een mini geen 500 kilo weegt (tenminste dat neem ik aan :+ ) dan zou een paard echt vast moeten staan en vol met zijn gewicht erin gaan hangen dan zou het kunnen breken. ik heb wel eens vaker gezien dat paarden gingen hangen en daarvan heb ik maar 1 keer meegemaakt dat de ring van het halster brak en dat duurde wel even (de eigenaar was zo handig om weg te rennen i.p.v. het paard te kalemeren) en dat was een redelijk zwaar gebouwd paard die met al zijn kracht en gewischt aan dat halster hing. dus wees gerust jou mini zal dat niet voor elkaar krijgen tijdens het wandelen

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:48

Als je pony tijdens het wandelen gaat trekken en je hebt gewoon een normaal halster gaat die niet zo maar stuk, ik denk zalfs dat je halstertouw nog eerder stuk gaat. Het halster breekt meestal wel als het paard vast staat aan een halster+touw en dan uit het niets gaat hangen in de touwen (met volle gewicht uiteraat) en dan het halster sneller breekt als het touw (voor het hangen is uiteraat een paardenknoop uitgevonden).

Maar echt je moet heelwat doen voor je een halster gebroken krijgt! En ik heb echt al heel wat sterke trekende paarden aan de wandel gehad en nog nooit een halster gebroken. (had wel een keer met een splinternieuw halster dat het ringetje niet goed gelast was en die gewoon zo losging, staat het paard gewoon nog braaf met een half afgezakt halster :') )

MisteryHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:27

Hangt er maar net vanaf, hoe je maar met zijn halster omgaat, als ie er veel mee rotzooit of andere paarden zitten eraan te trekken... Tja...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:45

Neem anders een touwhalstertje: ubersterk en ze hebben ook niet de neiging er zo hard in te hangen.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:28

Halsters van mini's knappen mogelijk wel eerder!

Ik heb althans een veulen gefokt en daarvoor alleen halsters kunnen vinden waarbij het ringetje waar je het touw aan bevestigd was vastgemaakt door een stuk stof dicht te stikken. (Klinkt wazig maar als je het ziet snap je wat ik bedoel...) Stikseltjes trok mn veulentje al zo door midden bij een keertje schrikken en die deed echt niet moedwillig gek... Halsters waarbij die ring op de normale manier vastzit knappen daarentegen echt niet zomaar.

Nu heeft het beestje maat 'pony' en zit de ring op de normale manier (wat dat ook moge zijn) bevestigd en blijft alles opeens heel...

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:04

Ik heb tot nu toe halsters eigenlijk alleen nog maar kapot zien gaan op de gespen als ze er in gaan hangen. Het nylon zelf houdt het toch aardig vol.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:06

Als ik mijn pony vast zet onder het hoeven krabben gaat hij ook hangen, het halster is nog steeds heel dus het knapt niet zo snel hoor ;) ..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:07

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:10

Ongeveer 6 jaar geleden was iemand op de manege zo snugger een paard aan het halster onbewaakt aan een trailer vast te zetten. Arm beest is met halster en trailer gaan lopen. Uiteindelijk is het touw gebroken en niet het halster. Dus het hangt wel af denk ik van de kwaliteit.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:29

Ik denk dat jij eerder de lucht in zal vliegen dan dat het halster zal breken. ;) :)

Bij vasthangen is het inderdaad iets anders. Dan wordt er niet meegegeven en komt er veel gewicht op (als paard veel weegt).
Er stond ooit in bit eens een test, dat breken viel nog goed mee.

Hoe kan een paard met een trailer gaan lopen? Normaal hangt een trailer toch aan een auto?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:34

eerlijk gezegt heb ik liever een halster wat snel breekt trouwens( mede door het linkje hierboven)
maar er zijn ook paarden die met de palen waar ze aan vast staan er vandoor gaan ipv dat het halster breekt...

naar mijn idee gaat een halster niet kapot als je ermee aan de hand loopt( alhoewel ik al wel een halster zo kapot heb zien gaan, maar die was ook niet zo wauwwie meer)
als je aan de hand loopt sta je zelf toch nooit helemaal stil, dus zal jij ook eerder meebewegen dan dat het halster breekt!

en anders is een touwhalster ook nog een optie(maar daar mag je je paard never nooit aan vastzetten!)

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:42

Zelfs een stevig kwaliteitshalster kan inderdaad breken. Het enige paard dat ik ken dat dat altijd voor elkaar kreeg, was het mijne. 1.73 en een beer van een paard op dat moment. Ik heb door de jaren met hem heel wat halsters en touwen gesloopt, maar nooit is er een kapot gegaan aan de hand. Altijd als hij vaststond aan een ring die niet meegaf. (Het stomme bij hem was dat het 99 keer goed ging en de 100ste keer foute boel was en hij alles in een ruk kapot kreeg*zelfs die grote rubberen staven, die eerst heel eng dus worden en dan kapot schieten*)

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:53

Mijn oude pony heeft zijn halster nooit kunnen breken, maar wel halstertouwen als zij ging hangen of trekken.

Enige wat stuk ging bij halster was dat haakje om je halster vast te maken en niks anders.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:26

Meestal breken eerder de musketons
Tenminste dat is wat ik een paar keer heb gezien en zelf meegemaakt met verzorgpaardje.

Een keer bij een stalgenote toen, toen brak het halster zelf. Was een leren halster en deze was geknapt bij zo'n gaatje waar je het kunt verstellen.

Ach bovenstaand topic, echt verschrikkelijk
Da's ook echt een gouden reden om het af te laten, veel te bang dat zoiets gebeurd

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:27

Mijn leren halster is gebroken toen mijn 420kg appaloosa er aan ging hangen tijdens het verzorgen van zijn castratiewond. Toen was er echt wel even paniek en pijn bij hem, maar zomaar breken doet een halster niet :n

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:36

Vorig weekend tijdens het wandelen is mijn stalhalster gebroken, maar meneer deed dan ook erg gek, en het was al een wat ouder halster. Ik heb het halster ( omdat ik midden in het bos stond) met het halstertouw geïmproviseerd gemaakt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:45

houvanponies schreef:
Als je pony tijdens het wandelen gaat trekken en je hebt gewoon een normaal halster gaat die niet zo maar stuk, ik denk zalfs dat je halstertouw nog eerder stuk gaat. Het halster breekt meestal wel als het paard vast staat aan een halster+touw en dan uit het niets gaat hangen in de touwen (met volle gewicht uiteraat) en dan het halster sneller breekt als het touw (voor het hangen is uiteraat een paardenknoop uitgevonden).

Een touwhalster gaat juist niet kapot. ;) De ijzeren onderdelen van het halster breken, en die heeft een halstertouw niet.

En een paardenknoop? Die krijg ik dus juist nooit los als de mijne gaat hangen. Heb al verschillende touwen kapot moeten snijden omdat ze niet meer los te krijgen waren.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:03

Neem een gewoon halster, zeker geen lederen want die breken nogal eens.