hakselen van stro hoe stof te verwijderen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

hakselen van stro hoe stof te verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 10:36

Als je nou zelf stro verbouwt en je wilt dit hakselen, om te gebruiken als bodembedekker in de stal, hoe kan je dan het best het stof verwijderen? Tarwestro en koolzaadstro is vrij stoffig van nature, dus minder goed voor de luchtwegen van het paard.
Als je in Nederland balen stro koopt is het meeste stof al verwijdert. Maar hoe kun je dit dus zelf (op grote schaal) doen?

Caira

Re: hakselen van stro hoe stof te verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:41

Geen idee hoe dat verwijdert wordt. Wij halen het stro zelf bij de stroboer van het land, kan me niet indenken dat er tussen het persen van het stro en het ophalen van ons, nog schoongemaakt wordt. Toch is ons stro absoluut niet stoffig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:46

Wedervraag : Als je goed stro hebt, waarom zou je het dan willen verhakselen? :+

Gewoon goed stro is nauwelijks stoffig. Verhakselen gebeurt dmv een hakselaar. (vaak een machine voor achter de trekker te hangen. Hoe fijner je hakselt, hoe meer kleine deeltjes en dus 'stof'. Je zou dus grote balen daarin kunnen zetten en kort voor gebruik hakselen en er dan in 'spuiten'.

Je kan ook bij het dorsen van het graan de hakselaar al op de combine zetten, dan komt het er ook gehakseld uit, en kan je het dus gehakseld persen, maar denk dat je dan meer verlies hebt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:50

Ik ging er eigenlijk vanuit dat ze gecombined stro bedoelde, kan me namelijk idd niet indenken dat je het stro op het land al wilt hakselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:53

Toch zijn er mensen die het doen, je kan de hakselaar op de combine nl op verschillende standen instellen. Wij telen dus ook zelf, en stro wat we zelf willen aanhouden stellen we op zo lang mogelijk. Dat vind ik namelijk fijn in gebruik. Stro wat de loonwerker komt ophalen mag meestal al iets fijner.

Maar ik begrijp het even niet geheel. Gecombined stro is imo 'normaal' stro, dus niet gehakseld, terwijl jij dat wel gelijk stelt? Dus dat gehakseld stro gewoon stro is? Gehakseld is in mijn optiek stengeltjes van een cm of 5-10 lang.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:56

Ja ik snap wat je bedoelt. Maar ik bedoel dat ik ervan uitging dat TS gecombined stro bedoelt en niet gehakseld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:01

Aha, ik denk dat ik idd snap waarom jij dat dacht, maar vond het onlogisch. Immers, als je stro verbouwt dan oogst je het ook, en dan heb je automatisch al gecombined stro, want dat is het restproduct nadat je het graan geoogst had. Terwijl TS nog een stap eerder zit, van hoe krijg ik het graan naar stro.

In dat geval : gewoon voor goede omstandigheden zorgen, snel persen en binnenhalen. Iig niet laten natregenen. Lekker grof combinen, en als je het wilt hakselen gewoon doen voor je de stallen opstrooit.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:53

het stro van het land wil ik fijner hebben (dus gehakseld) omdat het dan minder stof zou bevatten (na het schoonmaken dus) en meer vocht op kan nemen. Het volgende las ik namelijk op internet:
Het voordeel van gehakseld stro is dat het stofarm is (het stof wordt zo goed als mogelijk tijdens het hakselen verwijdert) en beter vocht opneemt waardoor er minder volume mest overblijft.

Dus ik bedoel hoe je het stof dan tijdens het hakselen verwijdert?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:06

vincentlover schreef:
het stro van het land wil ik fijner hebben (dus gehakseld) omdat het dan minder stof zou bevatten (na het schoonmaken dus) en meer vocht op kan nemen. Het volgende las ik namelijk op internet:
Het voordeel van gehakseld stro is dat het stofarm is (het stof wordt zo goed als mogelijk tijdens het hakselen verwijdert) en beter vocht opneemt waardoor er minder volume mest overblijft.

Je moet niet alles geloven wat op internet staat.
Lees ook goed wat Maya al schreef.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 10:10

madamX schreef:
vincentlover schreef:

Je moet niet alles geloven wat op internet staat.
Lees ook goed wat Maya al schreef.

ja sorry, maar ik volg het niet helemaal. Het klopt toch dat gehakseld stro meer vocht opneemt?
Maar het is dan dus wel stoffiger... En daar kun je weinig aan doen dan? begrijp ik het zo goed?