Wanneer weide bemesten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Wanneer weide bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 09:18

Wanneer kan je het beste een paardenwei bemesten (in dit geval met paardenkunstmest). Omdat ik aanstaande maandag (16 maart) hulp kan krijgen, wilde ik mijn weide dan bemesten. Is dit OK, of is het weer nog te koud?

joyce B

Re: Wanneer weide bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:38

de mest heeft alleen zin als de temperatuur hoog genoeg is voor het gras om te groeien. Anders is het niet goed voor de grond (uitspoeling) en weggegooid geld.
Kijk naar het gras en de temperaturen. Als het overdag boven de 10 graden is kan het gras groeien.
Op de zakken kunstmest staat soms een bemestingsadvies met daarin de 1e x mesten en de 2e keer mesten. Ik meende dat bij mij april/mei als 1e keer erop stond, en dan juni/juli de 2e keer, maar zou dat kunnen nakijken. Maar het hangt dus meer af van de temperatuur, dan een absolute datum.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 09:46

Joyce B: bedankt voor het advies. Nee, helaas is het nog niet zo warm hier (woon bij Keulen in Duitsland). Ik ga ook nog een keer op de verpakking kijken.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:56

Bij ons gebeurd deze week het eerste stuk al.. Hopelijk is het niet te koud

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:00

Mocht je je echt willen verdiepen in de achtergronden dan heb ik wel wat leuke linkjes :
- http://www.louisbolk.org/downloads/1545.pdf
- http://www.blgg.nl/sites/nmi/nl/nmi.nsf ... 20tsom.pdf
- http://www.greenkeeper.nl/pdf/Detempera ... r11996.pdf
- http://www.nutrinorm.nl/nl-nl/Kennisban ... sland.aspx

Verder kan je niet echt stellen dat bijvoorbeeld dat zodra het boven de 10 graad is, het gras gaat groeien, maar meer een periode van goed weer in aankomst. Dat hangt dus meer van de situatie af.

Je zou ook eens contact kunnen opnemen met wat loonwerkers / boeren in je omgeving, die hebben vaak de ervaring en know-how om je te adviseren en helpen met wat in jouw omgeving gebruikelijk is en wat je dus wel als ongeveer richtlijn kunt aanhouden.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:42

joyce B schreef:
de mest heeft alleen zin als de temperatuur hoog genoeg is voor het gras om te groeien. Anders is het niet goed voor de grond (uitspoeling) en weggegooid geld.
Kijk naar het gras en de temperaturen. Als het overdag boven de 10 graden is kan het gras groeien.
Op de zakken kunstmest staat soms een bemestingsadvies met daarin de 1e x mesten en de 2e keer mesten. Ik meende dat bij mij april/mei als 1e keer erop stond, en dan juni/juli de 2e keer, maar zou dat kunnen nakijken. Maar het hangt dus meer af van de temperatuur, dan een absolute datum.

Het gaat niet om de actuele temperatuur maar om de temperatuursom. Laat TS zich eerst eens verdiepen in weidebeheer voor er aan te beginnen.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:38

Bij een temperatuur vanaf 12 graden en een flinke regenbui nadat je kunstmest hebt gestrooid bied het beste resulaat.

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:01

Voor kunstmest lijkt het mij persoonlijk wat vroeg...

Dit is eerder de tijd voor vaste mest aangezien deze nog een inwerktijd nodig heeft.

Vooral een paardenwei waar de paarden in mogen eten van het voorjaar is het vroeg. In het begin van het seizoen heeft het gras meestal al voldoende kracht van zichzelf. Voor een echte boer is het nooit krachtig genoeg maar voor paarden moet je met het nieuwe verse flink bemeste gras toch heel erg oppassen! ok op dit tijdstip gaat bijna alle kunstmest al verloren voordat het opgenomen kan worden door het gras.

Boeren doen op dit moment ook nog weinig, hooguit wat bemesten om de gierkelder leeg te krijgen.... Maar het zal niet lang meer duren....