Hoe doe jij dat als je geen bak hebt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ukoldaatje

Hoe doe jij dat als je geen bak hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 09:02

Hallo allemaal,

Ook al ben ik ontzettend verwent met de paarden aan huis van mijn ouders, buitenboxen met paddock en 2 weien die ik huur van de buurman...

maaaaaaar...ik heb geen bak!!

En er is op rijafstand geen bak die ik kan huren....plus...ik heb geen eigen trailer, en de auto die dat zou kunnen trekken is van mijn ouders...

Nu rij ik ook voornamelijk lange buitenritten en heb geen hoge verwachtingen van mijn fjord, maar eens in de 14 dagen zou ik graag willen lessen. Vorig jaar ben ik gewoon gaan lessen op een ander paard, maar dan zat het me dwars dat mijn eigen paard in de wei stond te staan en ik me uit de naad aan het werken was op een paard van een ander. (waar ik overigens 15km met de auto voor moest rijden).

Nu oefen ik in de wei mijn dressuur, af en toe een kruisje springen, maar als het regent is het al te glad..
Ze staat op ijzers ivm mijn lange buitenritten. Ik durf ook in die wei niet de galop te trainen, die schiet er bij in.

Hoe doen jullie dat als je geen mogelijkheden tot een bak in de buurt heb?

Ben hier zo benieuwd naar. En les je dan ook bv gewoon in de wei?

Is de ondergrond dan niet te glad en durf je daar dan de galop in te trainen?

Fhryso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:17

jeetje moeilijk ook als je geen bak in de burt hebt, ik zal het je niet kunnen zeggen.

yarrah

Re: Hoe doe jij dat als je geen bak hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:33

Ik heb wel een bak, maar die is in de zomer loodzwaar en dan rij ik in het bos of op een parkeerplaats (gras) in de buurt.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:13

Geen enkele bak in de buurt en ook geen dichtsbijzijnde manege?
Heb je misschien vrienden met een trailer die hem weleens uit zouden willen lenen?
Dan kun je 1 keer in de zoveel tijd toch een beetje in de bak rijden.
Heb zelf ook eerst geen bak gehad maar nu hebben we stuk land naast ons huis gehuurd met bak.
Succes *D

admiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:17

Wij hebben wel een buitenbak op de stal waar ik sta maar als het slecht weer is ga ik naar de club in de buurt, daar kan ik binnen rijden.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:19

er zit in zierikzee een stal met een bak hoor. ik weet alleen idd niet of die de bak verhuren als je wil weten waar pb maar even

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:19

toen wij nog geen buitenbak hadden reed ik ook gewoon in de weide.Ook lessen.
Of ik zocht een mooie open stuk op in het bos of een veldje.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:23

Ik reed altijd in de wei. Daar hadden we in een hoek een stuk van 20x40 afgezet met bordjes. Dat ging prima, ik trainde daar alles (voornamelijk dressuur, soms springen) en had niet snel last van gladde bodem. Mijn pony had dan ook geen ijzers. De hoefslag werd al snel gras-vrij door het vele rijden. Les had ik in de bak van de ponyclub 5 km verderop.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:42

heb je ook geen mogelijkheid om een stukje land af te zetten en daar zand of houtsnippers in te doen?
dat je zelf een bak maakt?
of mag dat niet van de geen waar je het land van huurt.
hmm lastig hoor als je geen bak heb

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 13:43

Relien schreef:
er zit in zierikzee een stal met een bak hoor. ik weet alleen idd niet of die de bak verhuren als je wil weten waar pb maar even

Hey, Zierikzee is van waar mijn paard staat 12km..dan moet ik 12 km heen, uurtje rijden en 12 km terug...vind ik nogal wat voor mijn paardje.

Manege Balans zit in Dreischor en dat is ook 10km van huis vandaan. Dat is de dichtstbijzijnde manege.

Nu is er in Bruinisse een stal, stal scheldemonde (oid)...een hele luxe handels/pensionstal, weet niet of zij aan buitenstaanders (lees fjord) de bak verhuren..(zij hebben alle facaliteiten)..Zal ze eens mailen.
Dit is drie of 4 km bij me vandaag, dat is natuurlijk goed te doen.

Nu is de wei aardig te rijden, maar als er een plensbui overheen komt is het spekgladjes..

Trailer lenen kan, maar ik vind het erg bezwaarlijk om trailers te lenen, als er dan iets stuk gaat oid. Moet ik alleen ook nog lief naar mijn pa kijken of ik zijn Rav4 mag lenen...trailer past niet achter mijn fordkaatje. Zou er ook 1 kunnen huren uiteraard, maar die vind je ook niet zo makkelijk.

Ga om te beginnen die nieuwe stal eens mailen, kijken of ik daar verder kom...

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 13:45

caspar2007 schreef:
heb je ook geen mogelijkheid om een stukje land af te zetten en daar zand of houtsnippers in te doen?
dat je zelf een bak maakt?
of mag dat niet van de geen waar je het land van huurt.
hmm lastig hoor als je geen bak heb

Dat heb ik idd gedaan toen ik mijn fjord 7 jaar geleden heb ingereden, een stuk afgezet en door de buurman (eigenaar van het land) de hoefslag met zand laten vullen..

Misschien moet ik dat weer maar vragen..gaat dan weer wel van het gras af..kiezen tussen 2 kwaden.

Nou ja, dan maar eerder hooi bij voeren. Zal het eens gaan navragen bij de buurman!! En dan die ene handelsstal eens mailen..

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:57

kijk is altijd handig als je een stukje met zand mag beleggen.
dan kan je gewoon rijden.
mocht je een keer niet zoveel tijd hebben om naar die stal te gaan.
ik weet natuurlijk niet hoe groot het land is.
maar bij ons worden ze ook vrij snel bijgevoert hoor.
en ik sta op een boerderij met een flink stuk land.
oke staan ook best wel wat paarden op.
bedenk wel dat die stal geld kan vragen voor het lenen van de rijbak
tenminste dat is hier wel zo.
dan moet je een x bedrag betalen elke maand
en dan nog de kosten voor trailer en brandstof om erheen te gaan.
(is natuurlijk alleen maar een opsomming van de dingen waar je tegen aan loopt)
hopelijk vind je wat
al is 3 km ook niet ver.
kan je lekker met je paard erheen lopen als het droog is.
is hij meteen warm gestapt

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:00

Ja precies, komen altijd kosten bij!

Zal mijn man dan even lief moeten aankijken...die moet me bijsponsoren...

Het is ook veel praktischer om aan huis te kunnen lessen en trainen.

Er zijn veel voordelen van je paard aan huis (of in mijn geval bij mijn ouders), maar er zijn ook meer dan genoeg nadelen...

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:11

ik heb ook geen bak, ben begonnen met een stuk wei af te zetten van 20x40 om in te gaan rijden en die als paddock dienst doet.
in de tussentijd is al het gras eruit gelopen lijkt het een beetje op een rijbak :D

als het geregend heeft dan kan de bodem inderdaad glad zijn en dan rij ik niet of alleen in stap/ draf net wat kan en soms is de "bak" echt te nat dan rij ik wel eens in de wei maar daar galoppeer ik meestal niet (bang dat ze uitglijd)

ik les gewoon in mijn home made bakje of in de wei,

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:13

Misschien als de bak niet lukt,kalkoenen in de ijzers doen?

Dan heb je toch meer grip op nat gras.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:16

@claud31; das ook een oplossing ja!!

En komt wel goed uit, smid komt een dezer dagen weer!!
Dan kan ik mbv zand in mijn weitje een bakje maken en thuis lessen!!

Kijk..zo worden we heel wat wijzer

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:27

Ik heb ook gen bak, maar alleen een wei. Ik rij en spring mijn paarden er ook altijd eigenlijk... Weer of geen weer. Staan wel op ijzers, maar heb nooit zo veel last van gladheid. Mss omdat mij rijhoekje een beetje stuk gereden is en een beetje hobbelig en om sommige plekken wat zand/ gras... Is niet o mooi straks meer, maar ja. Het functioneerd. Rijd ze ook wel veel in het bos. Rechtrichten, overgangen, buigingen, btj creatief zijn, kan allemaal.
En wel opletten met schroeven in je ijzers, dat je bij drogere grond korte gebruikt... Liever te kort als te lang. Heb ooit 1 keer een pony gezien die op te droge grond op te lange schroeven stond en in de barrage heel kort draaide maar heb voetje bleef staan... Moesten meisje vertellen dat we niets meer voor haar pony konden doen.
Wil je niet bang maken, schroeven is ook niets gevaarlijks aan. Alleen heel erg opletten met lange schroeven!! Korte voldoen eigenlijk altijd! Ook met thuis kleine kruisjes en hindernisjes springen...

PS: kort gras glijdt harder... dus je rij stukje niet te veel maaien.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:31

Vooral die ps is belangrijk!

Ik vraag wel effe advies van de hoefsmid..

en op zoek naar die letterbordjes die je in de grond kan duwen.

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:32

Ik heb ook pony's aan huis en geen bak. Ik rijd ook gewoon in de wei. Het stukje waarin ik rijd is helemaal kaal gevreten dus bijna zand. Als je paard goede hoeven heeft zou ik je ijzers eraf halen. Dan kun je als nog wel voorzichtig over de weg ;)

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:34

Ik heb ook geen eigen bak tot beschikking,maar ik mis dat ook niet echt,ik rijd toch voornamelijk buitenritjes, en af en toe 's in een bak van of de manege of van bekenden in de buurt ;)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:37

Inderdaad dat was ook het eerste wat ik dacht, gewoon even stiftgaten in de ijzers laten maken en als het glad is de stiften erin.

Ik heb wel een bak, maar in de zomer rijd ik bijna altijd in de wei omdat een bak dan heel erg stuift. En het glijden valt heel erg mee ik rijd altijd thuis zonder stiften en springen doen we ook gewoon zonder stiften. Maar dit is wel op een stuk waar heel weinig gras staat, beetje half zand half gras.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:41

Nou omdat ik grotendeels buitenrijd kan ik niet zonder ijzers helaas.. Ik ben altijd echt km aan het vreten en ik ben 3 jaar ijzerloos geweest en het was altijd wat met die hoeven. Sinds ze weer op ijzers staat loopt ze super.

Heb zelfs geklooid met hoefschoenen,marquis, die je in de kootholte ook kan oppompen, vreselijk, ik moest elke rit wel een keer of 3 eraf.
Schoen verloren...

Ik wil een a twee maal per week graag de basis oppakken en zorgen dat ze soepel links en rechts blijft. Oja en ik vind het leuk om af en toe een klein sprongetje te maken!

De polder is langerekt en op de dijken langs het water zie ik mezelf ook nog niet een volte verkleinen en verruimen hihihi..ik zeg maar wat nu...

edit: als ik het zo lees dan heb ik eigenlijk geen probleem hahahaha..gewoon stiftjes als het glad is en anders gewoon zonder in de wei dressuren.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:45

Het voordeel van van 1 weitje een bak maken door er zand te sorten is ook dat je bij slecht weer als de wei nat is en makkelijk kapot te lopen is je ze los kan gooien in die bak.. scheelt je een wei en schone voeten ;)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:47

ik heb zelf nu enkele maanden ook geen bak, ik rij heel af en toe bij een vriendin maar verder gewoon vooral zo goed mogelijk dressuurmatig buiten rijden xD

wilmatjJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:52

wij hadden eerst een bak maar die was niet gedraineerd.
dus stond steeds onderwater.
wij konden dus ook niet rijden:P haha
dus toen heb ik bijna niks gedaan.
nu is onze bak wel goed.
plus goeie bak in de buurt..
dus kan altijd wel wat.