Welke stal kiezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trakehners

Welke stal kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 08:52

Ik ben van plan mijn paardje te verhuizen van pensionstalling. Op de huidige pensionplaats gaan de paarden zeer onregelmatig op de wei, buitenpiste is vaak een modderpoel en buitenrijden kan enkel op straat, eerste stuk langs een vrij drukke weg.
Mijn paard is een dressuurpaardvan 4,5jaar en 1,70m groot.

Heb al heel wat stallen bezocht maar kom er niet uit.

Stal 1 :- uiterst rustige ligging aan de rand van een uitgestrekt natuurgebied, zeer goede uitrijmogelijkheden
- stal 3x3, strooisel=vlas, betonnen muren en traliedeur zonder hoofdluik
- winter op wei van 9u tot 17u eventueel met vriendjes
- zomer indien gewenst 24u op wei
- buitenpiste 20X40 met Rijnzand en een longeerbak
- krachtvoer/hooi afgestemd op behoeften per paard
- solarium komt nog

Stal 2 :- gelegen langs een bos, goede uitrijmogelijkheden
- stal 3x4, strooisel= stro, 4 betonnen muren, houten deur met luik, paard kan dus hoofd buitenhangen (in de gang)
- enkel op de wei tijdens mesten stallen (max 1u per dag en alleen)
- drukke manege
- sluitingsdag, dan mag er niemand komen ( dit is vaak op mijn vrije dag)
- binnenpiste 20X40, buitenpiste 20X60 in het bos
- krachtvoer/hooi

Stal 3 :- gelegen aan een vrij drukke weg, vrijwel geen uitrijmogelijkheden
- stal 3x4, strooisel=stro, stallen beton en traliewerk met een raampje dat steeds open is naar buiten toe
- weidegang enkele uren per dag eventueel met vriendjes
- binnenpiste 20X50, buitenpaddock(in winter niet berijdbaar)
- krachtvoer/hooi
- solarium

Welke stal zouden jullie kiezen en waarom?

dolor

Re: Welke stal kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 08:58

ik zou voor stal 1 kiezen. paard komt lekker veel buiten, wat ik persoonlijk heel erg belangrijk vindt. fijne uitrijmogelijkheden wat ook erg leuk is en ik neem aan dat de buitenbak ook gewoon goed is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:01

Stal 1 is wat weidegang betreft het beste, alleen een box van 3x3 voor een paard van 1.70 is zo sneu en ook nog geen luik.
Als ik enkel keus had uit deze drie zou ik in mijn geval voor 1 gaan.
Maar dat kan niemand voor jouw beslissen, jouw wensen zijn misschien anders dan die van mij.

Stal 3 lijkt ook goed, alleen weer minder weidegang en dat zou voor mij geen optie zijn.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:04

Ik zou kiezen voor stal 1, ze komen er lekker veel buiten (vind ik erg belangrijk) en mooie uitrijmogelijkheden is ook mooi meegenomen! De overige stallen zouden voor mij meteen afvallen om de reden dat ze er niet genoeg buiten komen. Stal 2 zou voor mij helemaal een no-go zijn i.v.m. de sluitingsdag! De stallen bij stal 1 klinken niet echt top, en vrij klein voor zo'n groot paard maar dat nadeel weegt niet op tegen de nadelen van de andere stallen vind ik!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:04

Ik zou ook voor stal 1 kiezen.

Goede uitrijmogelijkheden en lekker veel buiten.
Dat ie niet met zn hoofd buiten de stal kan is dan geen probleem omdat ie zowel in de winter als in de zomer lekker buiten staat.
De bak lijkt me ook goed te rijden en het voer wordt per paard afgestemd wat in mijn oren ook erg belangrijk klinkt :)

Zoals mijn Jesito zegt:
"Een box van 3x3 voor een paard van 170cm is zo sneu en ook nog een zonder luik" - Dit vind ik dan weer een minder probleem bij deze stal omdat je paard lekker veel buiten komt (dat is voor mij een nummer 1 prioriteit)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:28

Stal 1, nadeel is dat hij geen luik heeft en de stal wat aan de kleine kant is, maar daar tegenover staat dat het paard 's zomers 24/7 buiten kan staan (zou ik dus voor kiezen in dat geval) en ook 's winters de hele dag naar buiten kan met andere paarden.

Uitrijdmogelijkheden vind ik verder belangrijker dan een binnenbak. Als de buitenbak bij stal 1 goed is, kun je daar een groot deel van het jaar mee toe.

trakehners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 11:04

Alvst bedankt voor de reacties.
Meerdere kiezen toch duidelijk voor stal 1.
Persoonlijk vind ik deze ook de beste, ik heb het alleen wat moeilijk met de kleine stal. Nu staat mijn paard in een stal van 5 op 3,5.
Ik hecht er veel belang aan dat mijn paardje dagelijks voldoende buitenkomt, dus voldoende op de wei. De piste bij stal 1 is wel OK, wat klein, maar je kan wel lekker in het bos je paard gaan loswerken en uitstappen.
Bij stal 2 heb ik ook een probleem met de sluitingsdag en te weinig weidegang.
Bij stal 3 is dan weer enkel pistewerk mogelijk, voor een paard steeds hetzelfde.

Nog even nadenken, maar waarschijnlijk wordt het toch stal 1.