Vraag: verlichting buitenbak 20 x 40m

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinks

Vraag: verlichting buitenbak 20 x 40m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 21:30

Voor mijn buitenbak van 20 x 40 m wil ik graag verlichting maken op een degelijke manier. Hiervoor ben ik op zoek naar tips en heb ik een paar vraagjes.

Hoeveel lichtpunten heb je ongeveer nodig om toch op een redelijke manier te kunnen rijden in het donker?

Hoeveel watt heeft/hebben deze lichtpunten dan?

Hoe plaats je een paal van 11 meter op "eenvoudige" wijze stevig in de grond? Alleen al het omhoog krijgen is al een hele happening...

Op welke wijze voorzien jullie de lamp(en) van stroom? grondkabel door de grond o.i.d.?

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:36

Wij hebben één lamp van 400 W(, maar dan wel een speciale) die ze ook in de bouw gebruiken bij grote bouwlokaties, dus niet eentje van de Gamma oid. Deze zorgt dat er voldoende licht is voor onze bak van 20 x 40 m om te kunnen rijden. De armatuur en lamp zijn best prijzig maar dan heb je aan één voldoende met een laag stroomverbruik, dus beter voor het milieu. Ik bestelde een reserve lamp en omdat ze apart besteld moesten worden zei ik, doe er dan maar twee... om later te ontdekken dat ze 95 euro per stuk waren, slik.... maar wij hebben licht.

Alabaster

Re: Vraag: verlichting buitenbak 20 x 40m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:47

Zorg in elk geval dat de stroom kabels goed worden gelegd. Ik heb op een stal gestaan waar dat zo joebidoebie was aangelegt dat de paarden die er langs liepen zelfs schocken door de grond heen kregen, of de aardlek sprong eruit als je de verlichting aanzetten die aardlek heeft gelukkig een keer een paarden leven gered want al het draad ligt boven de grond en een paard hapte erin.. gelukkig sprong de aardlek eruit anders had ie niet meer geleeft denk ik.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:50

Houdt er rekening mee dat dit als landschapsvervuiling wordt gezien en de gemeente moeilijk kan doen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:59

Wij hebben indertijd via de gemeente 4 oude lantarenpalen gekocht met van die buizen erin.
Dat is een energie zuinige oplossing.
Helaas heeft Nikka gelijk en moet je een aanvraag bij de gemeente indienen (en die maken er tegenwoordig een hobby van om lastig te doen als het met paarden te maken heeft lijkt wel :Y) ).

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:06

Klopt, je hebt een vergunning nodig.
Als verllichting kun je de Hqi gasontladingslamp 400 watt nemen.
Deze zou ik 2 plaatsen, dat kan bij A en C. Of 15 meter uit de hoek op de lange zijdes.
Wil je echt super top verlichting kun je er ook nog 2 extra tegenover op de lange zijde neer zetten.

Het plaatsen doe je door met een grondboor een gat op maat te maken. Zet daar een halve pvc buis in.
Daar kun je de onderkant van de paal tegen aan drukken. En dan kun je de paal optillen met een kraantje en zakt hij vanzelf in het gat.

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 10:13

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Ik heb een aantal jaren geleden al 4 lantaarnpalen gekregen... (zo'n 11 meter lang)

Het plaatsen aan beide korte zijdes is bij ons helaas niet mogelijk want de achterste korte zijde grenst aan grond die we aan de buurman verhuren en die zet daar zijn mais op en ploegen langs zo'n paal is niet echt een aanrader. :D

Met de lampen die bij deze lantaarnpalen horen is het wel noodzakelijk om ze alle 4 te plaatsen. Maar ik zal al dolgelukkig zijn als ik er 1 in de grond heb. Is ook minder lelijk dan 4. Bovendien wordt hier druk verbouwd dus is er momenteel wat minder tijd om uitgebreid 4 palen in de grond te zetten.

Maar goed stel je zou er 4 plaatsen dan is het dus het handigste op de lange zijde 15 meter uit de hoek.

Gelukkig hebben we wel een shovel met palletvorken dus dan is dat idee met de PVC buis in combinatie met de shovel waarschijnlijk wel mogelijk.

Ik zou dan overigens gewoon een sleuf gaan graven met goede grondkabel erin want wat heb je eraan als je in het donker rijd en de lamp gaat uit door kortsluiting. haha. Dat wordt paniek in het kippenhok.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:16

Of dat met jouw lampen ook 15 meter is weet ik niet. Je moet dan kijken hoe ver weg ze stralen.
11 meter is overigens flink lang.

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 10:16

Oh ja betreffende die vergunning zal ik wel eens anoniem gaan bellen naar de gemeente. hihi

Toen wij de bak aan het graven waren (zonder te denken aan een vergunning) stopte er een auto!! Daarin een man van de provincie en 1 van de AID! Beetje overdreven maar goed we moesten direct stoppen. De gemeente erbij etc. En de bak ligt er alsnog. Gemeente dacht er gelukkig wat anders over dan de provincie en AID.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:54

Tinks schreef:
Oh ja betreffende die vergunning zal ik wel eens anoniem gaan bellen naar de gemeente. hihi

Toen wij de bak aan het graven waren (zonder te denken aan een vergunning) stopte er een auto!! Daarin een man van de provincie en 1 van de AID! Beetje overdreven maar goed we moesten direct stoppen. De gemeente erbij etc. En de bak ligt er alsnog. Gemeente dacht er gelukkig wat anders over dan de provincie en AID.

Wees maar blij met zo'n gemeente :D .
Bij ons zijn ze een stuk lastiger.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:02

Ik heb bij de BAM een oude snelweglantaarn gehaald. Kosten: welgeteld 2 bakken bier een een vlaai... Geweldig dus!!
Het neerzetten was heel simpel. Ik kreeg er een happer te leen bij, waarmee je de grond simpel in een rond gat weg kan halen. Dan met de knikloader (of tractor, of heftruck) paal omhoog en dat heb je makkelijk met 2 man binnen 5 minuten klaar.
De electra zat er nog allemaal in, echter bleek dat de lamp niet genoeg vermogen had en heb ik voor 150 euro een sportveldlamp erop laten zetten. Ik heb 1 lichtpunt voor mijn bak van 20x40m en dat is voor mij voldoende. De mast is ca. 7 meter hoog.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:51

het klinkt heel veel werk maar als je wat handjes hebt (man of 4) heb je de palen zo neergezet. Wij hebben 2 palen van 7 meter op stal en binnen een 3 kwartier hebben we ze afgelopen zomer verplaatst met 3 man.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:17

En die put voor de paal heb ik overigens in een kwartier helemaal zelf uitgestoken. Was wel zwaar werk, maar o zo leuk als je hem klaar hebt en de paal staat!

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 21:10

Ok dan heb ik al heel veel info. Het lijkt inderdaad mega veel werk... maar dat valt dus kennelijk mee. Ik heb een complete set van 4 palen incl. lampen maar ik dacht 1 paal scheeld heel veel werk en je bent aan grond kabel voor 4 palen vast net zoveel kwijt als een nieuwe sterke lamp voor 1 paal.

Laatste vraag alleen nog, hoe diep plaatsen jullie zo'n lantaarnpaal in de grond?

Bij mij zijn ze 11 meter lang dus dat kan een heel stuk de grond in maar wat is technisch gezien een acceptabele diepte?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:35

Bak bij mijn oude verzorgpaardje had twee lichtpunten langs één lange zijde.. Heel goed te doen, genoeg licht..

Voorheen was dat één lichtpunt aan de korte zijde, maar daar had je echt te weinig aan.. Denk dat die bak ook 20x40 was...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:12

Langs de snelweg staan ze ook maar op 1.5m diepte en bij mij thuis ook. Die palen zijn ook ca. 8 tot 10m boven de grond.
Die van mij hebben we een stukje afgezaagd en is ca. 7m boven de grond.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:18

Hier staan ze ook op ongeveer 1,5 meter diep. en 6 meter ongeveer boven de grond.
Ook oude masten van langs de weg. Dieper stonden ze voorheen ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:27

Heb op een stal gestaan waar ook 2 lichtpunten lagen langs 1 lange zijde. Was prima te doen.
Op mijn huidige stal staan er op beide lange zijdes 2 lichtpunten, 4 in totaal dus. Dit geeft echt een super goed licht en het lijkt net of je binnen rijd. Je hebt dan ook geen last van schaduwen en zelfs lesgeven is prima te doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:05

Allemaal leuk, lief en aardig, maar soms is het zinvol even na te denken over wat je doet en hoe dat het beste gaat.
Google even op dialux, download het programma, zoek bij het merk van de lamp naar de database voor de lamp van je keuze en laat het programma voor je uitrekenen wat de beste opstelling is. Het is het verschil tussen een aardig verlichte bak en een zeer goed verlichte bak. 9.5 mtr lichtmasten voldoen prima, maar let erop dat de lampen niet te veel omgeving verlichten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:04

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:11

Hey! Stuur mij anders even een PB met specifieke vragen.
Ik zit min of meer in dit werk, heb al aan diverse bokkers opmaat oplossingen verkocht en kan eventueel de masten ook zetten voor je op een verantwoorde wijze.

Geschikte armaturen zijn ook te leveren.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:12

kazary schreef:
Of 15 meter uit de hoek op de lange zijdes.

Dit moet denk ik 10m zijn?
Als je dan 2 op de lange zijde hebt komt het toch beter uit?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:03

Ik ga wel mee in wat de meesten zeggen, maar het is uiteraard wel erg belangrijk om te weten wat je wilt doen bij de verlichting. Ik heb jaren met 1 sterke lamp gereden (stond op de korte zijde) en prima kunnen rijden. Nu heb ik er 2 op de lange zijde en heb nog meer dan voldoende, het probleem is alleen dat je dan niet kan springen.
Om te kunnen springen heb je toch echt lampen nodig die van 4 verschillende punten komen, om zo schaduwvorming te voorkomen en de paarden het goed kunnen blijven inschatten. Uiteraard kunnen 2 hele goeie lampen op de korte zijde ook.

Wij hebben ook oude lantaarnpalen en die zijn hoog genoeg. Heb je ook niet teveel verspilling van licht tot helemaal in de verte.