Hoeveel hooi per hectare?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angie_ke

Hoeveel hooi per hectare?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 20:52

Tja, ik was echt aan het twijfelen bij welke categorie ik dit topic zou openen...

Ik vroeg me af hoeveel kleine balen hooi er, gemiddeld, van een hectare land afkomen? Iemand enige ervaring mee?
Ik heb er werkelijk geen flauw idee van! Gemiddeld hé, ik verwacht geen exacte cijfers ;)

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:34

Daar is geen juist antwoord op te verzinnen....

Belangrijke punten zijn,

- hoelang is het gras als het gemaaid wordt?

- hoe dik staat het erop. Van een nieuw ingezaaide wei komt lang niet zoveel af als een wei die al lekker dicht begroeit is. Kale plekken brengen natuurlijk geen hooi op en ga zo maar door....

Als ik een minimale schatting moet doen dan zeg ik dat je toch wel zo rond de 100 balen uit kan komen maar goed dat is afhankelijk van vele factoren.

_janet_

Re: Hoeveel hooi per hectare?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:37

het is ook afhankelijk van welke snee het is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:16

Weet hier iemand die had het over 400 baaltjes van 17/18 kg van zandgrond geen kunstmest. Weet niet precies hoe groot het stuk land was, maar rond de 1 hectare zat het wel.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:21

Angie_ke schreef:
Tja, ik was echt aan het twijfelen bij welke categorie ik dit topic zou openen...

Ik vroeg me af hoeveel kleine balen hooi er, gemiddeld, van een hectare land afkomen? Iemand enige ervaring mee?
Ik heb er werkelijk geen flauw idee van! Gemiddeld hé, ik verwacht geen exacte cijfers ;)

Hoi Angie, wij haalden jaarlijks ongeveer 250 pakjes eraf... 1 pakje weegt zeker zo'n 20 kilo.
Gras staat dan ongeveer kniehoog bij maaien.
Dit land was niet zwaar bemest. Om het jaar laten injecteren, en zo af en toe beetje kunstmest bijgooien.
Maar: alleen als het echt nodig was. Wij haalden maar 1 x hooi eraf.... werd het weer lang mochten de buurschapen dit opeten.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:35

Tinks schreef:
Daar is geen juist antwoord op te verzinnen....

Belangrijke punten zijn,

- hoelang is het gras als het gemaaid wordt?

- hoe dik staat het erop. Van een nieuw ingezaaide wei komt lang niet zoveel af als een wei die al lekker dicht begroeit is. Kale plekken brengen natuurlijk geen hooi op en ga zo maar door....

Als ik een minimale schatting moet doen dan zeg ik dat je toch wel zo rond de 100 balen uit kan komen maar goed dat is afhankelijk van vele factoren.

En nog een paar aanvullende factoren.

* Welk soort gras is het?
* Hoe vaak is het al gemaaid en vooral wanneer is de eerste snede eraf gegaan?
* Hoe groot wil je de balen hebben? Kleine balen zijn, afhankelijk van de loonwerker, tussen de 10 en 20 kg.
* Laat je ze vast persen (touwtjes eraf snijden en het blijft als een baksteen bij elkaar = weinig balen) of zijn ze erg los geperst (touwtjes eraf en het ligt meteen door de hele stal heen = veel balen)?
* Hoe lang heeft het gras gedroogd en is er op het laatste moment nog een regenbui gevallen? Veel vocht geeft veel zware balen van mindere kwaliteit en dus weinig voedingswaarde.

En zo kan ik nog wel even doorgaan :D

Zoals je ziet zijn er een hoop exacte gegevens nodig om een juiste schatting te kunnen geven over hoeveel balen jij van jouw land af kan halen.
Je vraagt om een gemiddelde. Dat zal waarschijnlijk ergens tussen de 50 en 400 liggen :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:48

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 10:49

Ok, hangt er dus erg vanaf blijkbaar :)

Ik zal het zelf moeten ondervinden dan... Alleen vind ik 50 maar héél weinig hoor ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:05

Ik heb afgelopen jaar voor het eerst zelf gehooid. En de score is 64 baaltjes van een halve hectare.
Dit jaar zal ik er waarschijnlijk veel meer hebben, want door al dat schudden enzo komt het graszaad op je land en dat groeit het jaar erop ook vrolijk mee met de rest!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:20

Bij mij op stal, 1,5 hectare land, kleigrond, eerste snee, vorig jaar rond de 400 kleine pakjes hooi.
Land is dik bezaaid, bedoel: staat veel gras per vierkante meter.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:44

Op kleigrond haal je veelal meer hooi dan op andere grondsoorten. Kleigrond is zeer voedzaam en bied dikke graszoden.
Ik woon nu op zand/veengrond en daar is het allemaal even wat minder dan op de klei, voordeel wel is dat er in de winter het hele jaar door buiten gelopen kan worden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:50

ik had 60 pakjes van ongeveer halve hectare
erg dun ingezaaid gras, gras was kniehoogte
welke grassoort weet ik zo niet. was wel pas eerste jaar dat er gras stond, nadat er gehooid is geworden is het voller geworden
verbaasde me nog dat er vrij veel pakjes afkwamen aangezien echt niet veel gras stond

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 08:28

Hogeboom schreef:
Op kleigrond haal je veelal meer hooi dan op andere grondsoorten. Kleigrond is zeer voedzaam en bied dikke graszoden.
Ik woon nu op zand/veengrond en daar is het allemaal even wat minder dan op de klei, voordeel wel is dat er in de winter het hele jaar door buiten gelopen kan worden.

Hier lopen ze ook gehele jaar door op land.
Wordt in de winter wel wat kapot gelopen (is grote lap), maar herstelt mooi in voorjaar :)

hanslemmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:16

Van 1 ha 100 is redelijk weinig

ik denk ongeveer 145 als het een beetje goed gras is goed vol eropstaat geen plekken in het land waar minder staat en het de eerste snede is.

als je maar 1 ha hebt en je hebt er 2 paarden op lopen hoef je er eigenlijk geen hooi van te verwachten dat houden de paarden wel kaal
Laatst bijgewerkt door Martine op 21-04-13 21:39, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:11

kleigrond, van de 2.5 hectare hooi ik zo'n 1.5hectare, daar komen tussen de 32-40pakken van 300-400kg vanaf + nog de 2e snede die helemaal aan het weer ligt...

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:24

Wij hooien van 1 tot 1.5 hectare, de paarden lopen hier trouwens nooit (heeft nog nooit een paard op gelopen). Wij zitten in een moor gebied en halen tussen de 22 en 24 groten balen en ook zoals hier boven staat beschreven is de tweede snede zeer weer afhankelijk. Net voor de winter laten wij het land bemesten dus 1 keer per jaar.