stomme manenvraag: waarom vallen ze zoals ze vallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lottel

stomme manenvraag: waarom vallen ze zoals ze vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 22:42

iets wat ik me afvraag:
waarom vallen manen van paarden zoals ze vallen?
ik heb een tinker waarvan de ene week de manen keurig netjes aan 1 kant vallen, zonder dat ik er iets aan hoef te doen, en de andere week vallen de manen aan de linker en rechterkant van haar hals. Als je het dan naar 1 kant borstelt en ze schudt 1 keer, ligt het weer precies als tevoren.
Hoe kan dat? heeft dat nou iets te maken met trainen op bepaalde kanten of denk ik tever.
jullie zullen wel denken: die heeft tijd over! *D maar ik vraag het me nu al zo lang af!
Laatst bijgewerkt door Judje op 09-03-09 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

ikenindi

Re: stomme manenvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:52

ik heb wel eens gehoord dat de plek van de manen waarop ze de andere kant op hangen tot aan de schoft moet worden `gemeten` en dan gespiegeld worden vanaf de schoft. daar zou het paard dan last van zijn rug hebben...

verder vind ik het geen stomme vraag, maar wel een leuke ;)

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:02

Tsjah....daar zou je heel lang over na kunnen denken maar ik denkt gewoon; Als hij rustig slaapt en rustig in de stal/op de wie doet dat het dan netjes blijft zitten, en als hij druk doet dat het dan lelijk gaat zitten? Dat kan ik ook best fout hebben :+

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:38

PP > VSW

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:59

Mijn paard heeft dat ook, komt gewoon omdat al zijn manen naturel naar links liggen maar 1 pluk naturel ook naar rechts :+ . Ik weet het, het is echt raar maar die pluk die zowel naar links als naar rechts valt is veel dikker dan de rest van zijn manen omdat hij daar meer manen heeft. Net zoals dat je paarden hebt die manen hebben aan beide kanten van hun hals heeft mijn paard 1 pluk die naar beide kanten valt.
Regelmatig vlechten helpt wel om alles naar 1 kant te laten vallen :)

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:12

ik denk ook dat het aan het weer ligt,

mijn paardje heeft er ook idd last van,
maar als jij onder de douche vandaan komt, en kamt je haren even, en je doet je scheiden scheef, dat zit het de volgende dag nog zo.

en das bij paarden denk ik ook, als het regend worden de manen nat en als er dan een pluk links en een pluk rechts hangt zal er ook zo blijven zitten,

en met het slapen kan het ook komen dat ze lang op dat pluk hebben gelegen.
maarja ik weet ook niet prescies idd. wel een leuke vraag trouwens :P

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:10

ik vind het een goede vraag,want ik heb een merrie die toen ze anderhalf jaar oud was,haar manen rechts had en een half jaar later tot aan nu,links.Ik vroeg me dat dus ook af.Ik borstel ze weleens de andere kant op,maar even schudden en ze vallen weer terug.Ik ben benieuwd naar de antwoorden.groetjes...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:56

denk dat het er een beetje aan ligt welke kant de haarzakjes opgericht staan??
Bij ed wissellen de manen halverwegen van de ene naar de andere kant , en bij de schoft liggen ze weer naar de ene kant?
ach ja, persoonlijk vind ik het wel prima :+
denk trouwens dat een bredere manenkam sneller meerdere kanten op gaat dan een smalle

MisteryHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:42

Ik heb vaker dit gehoord over manen.
Zodra de manen aan links hangen, rijden ze beter op de linkerhand, en dus zo ook met rechts, dus eigenlijk als je een paard hebt waarbij de manen verdeeld zijn of aan alle 2 de kanten hangt, is je paard in evenwicht, dit kan wel kloppen, heb er vaker opgelet met rijden, en het klopt wel,...

_Lonneke

Re: stomme manenvraag: waarom vallen ze zoals ze vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:36

vind het wel een leuke vraag, het verhaal van het rijden klopt bij mij niet, want links is haar slechte kant (kijkt het liefst naar buiten) maar de manen hangen wel altijd naar links.
ik denk indd dat het ook aan de haarzakjes ligt, maar 100% zeker zou ik het ook niet weten :P

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:40

Heeft dit niet net als bij krullen bij mensen te maken met de quartiaire structuur van de eiwitten in het haar? Dus zwavelbruggen etc. tussen verschillende eiwitten? Bij mijn pony zit d'r haar al vanaf d'r geboorte hetzelfde: heel d'r manenkam naar rechts en één stomme dikke rotpluk naar links :+

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:45

MisteryHorse schreef:
Zodra de manen aan links hangen, rijden ze beter op de linkerhand, en dus zo ook met rechts, dus eigenlijk als je een paard hebt waarbij de manen verdeeld zijn of aan alle 2 de kanten hangt, is je paard in evenwicht, dit kan wel kloppen, heb er vaker opgelet met rijden, en het klopt wel,...

Dit is bij mijn verzorgpony's precies andersom: De pony die ze links heeft liggen is makkelijker op rechts en de pony waarbij ze rechts hangen is makkelijker op links.. Een andere pony van stal die ik zo nu en dan ook wel eens rijd, heeft ze ook links hangen en is ook makkelijker op rechts.
Wel grappige theorie trouwens ;)

lottel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 19:07

moeilijk hé, ik kom er ook niet echt aan uit....

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:25

Ik denk dat paarden gewoon net als mensen weerborstels hebben waardoor de manen soms 2 kanten opvallen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:54

Jups gewoon kruinen net als wij er een paar op ons hoofd hebben, hebben paarden die ook

Kijk als ik mijn haar een scheve scheiding doe blijft het zitten, maar kam ik het naar achter en schud een beetje dan valt het toch weer recht door mijn kruinen ;) Das te vergelijken met de manen die jij naar 1 kant kamt

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:58

Goede vraag, ik zie het meer zo: Als jij op staat, zit je haar ook niet perfect in de juiste krul toch? (meestal dan :+ )

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:02

MisteryHorse schreef:

dus als ik mijn paard zijn manen evenwijdig splits , hoe zit het dan ? word hij dan evenwichtiger ? En wat als de manen rechtop staan

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:21

Bonte dat gaat over hoe het van nature bij je paardje valt

hahaa konden we ons paard maar even rechtmaken zo! :D

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:43

Goede vraag...
Mijn pony heeft haar manen naar rechts en is ook van nature rechtsgebogen. Links is haar moeilijke kant.
Maar het zou ook best kunnen dat de manen gewoon 1 kant op groeien, zoals bij een kruin, ik heb geen idee! :D

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 09:00

Volgens mij zijn het net als bij mensen, kruintjes, de groei van de manen is bepaald door hoe de haarzakjes liggen. Je kan nog zo je beste doen, maar het kruintje bepaalt altijd welke kant ze op gaan.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:06

Tja, dat is bij mensen toch ook zo, de een heeft meer een scheiding/pony naar rechts, ander naar links, en dat ze dan last van de rug zouden hebben op die plek geloof ik echt niet :=. En wij hebben ook bijvoorbeeld kruinen in de haren, daardoor valt het ook anders bij iedereen (gelukkig maar) en dat is bij paarden natuurlijk ook.
Maargoed, je kunt het wel veranderen door ze nat te maken en dan een tijdje vlechten erin te doen (kan wel 2 maand duren als het niet langer is voordat het echt goed blijft zitten).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:09

ukoldaatje schreef:
Volgens mij zijn het net als bij mensen, kruintjes, de groei van de manen is bepaald door hoe de haarzakjes liggen. Je kan nog zo je beste doen, maar het kruintje bepaalt altijd welke kant ze op gaan.

maar dat is niet waar. als ik ze een kant op vlecht blijven ze aan die kant hangen...

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:11

Toevallig vroeg ik me dit vanmiddag ook af, ik denk dat dit door de schoft kom ofzo?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:08

ikenindi schreef:
ukoldaatje schreef:

maar dat is niet waar. als ik ze een kant op vlecht blijven ze aan die kant hangen...

een vlecht :7. dat is wel veel anders dan een pluk losse haren :). die zijn te stevig om de richting op te vallen waarop ze moetenvallen.
Citaat:
Kijk als ik mijn haar een scheve scheiding doe blijft het zitten, maar kam ik het naar achter en schud een beetje dan valt het toch weer recht door mijn kruinen Das te vergelijken met de manen die jij naar 1 kant kamt

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:20

_Bonte_ schreef:
MisteryHorse schreef:

dus als ik mijn paard zijn manen evenwijdig splits , hoe zit het dan ? word hij dan evenwichtiger ? En wat als de manen rechtop staan

Lijkt me echt grote onzin :P Ik ken bijna geen enkel paard dat ze aan beide kanten draagt, en bij ons op stal staan echt superveel paarden.. zouden die dan allemaal uit evenwicht zijn lijkt mij niet.