oorharen scheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjeempie

oorharen scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 15:41

hallo

zoals de titel al een beetje aangeeft heb ik een probleem met het scheren van de oorharen van mijn paard. ik heb een friese merrie van 8 die het scheren bij haar oren doodeng vind. ook knippen wil niet lukken (ik doe scheer het liever omdat ze zo druk doet met haar hoofd dat ik bang ben om haar te prikken met de schaar). op het moment dat ik 2 handen naar haar oor doe word ze al helemaal bang. (met 1 hand vind ze ht wel goed) dit heeft ze altijd al eng gevonden. ik weet niet of er vroeger iets gebeurd is dus ik weet ook niet wat haar reden is om zo bang te worden.

ik heb het scheren al op alle mogelijke manieren gebropeerd. door een snoepje uit mijn hand te laten pakken met het scheeraparaat vlakbij haar oor (maar dankantelt ze haar hoofd om hem te ontwjken) door haar kort vast te houden en dan met het schaaraparaat bij haar oor dan gaat ze draaien en ook haar hoofd kantelen. ik heb het met rustig tegen haar praten geprobeert ik heb het streng geprobeert echt niks werkt. als ik haar baard scheer is er niks aan de hand dat heeft ze ook nooit eng gevonden. ze staat dan helemaal los en blijft dan geduldig staan. weet iemand hoe ik mijn paard kan leren dat ze niet bang hoeft te zijn. want iedere keer een gevecht om de oren te scheren vind ik te stressvol voor mijn paard en word ik zelf ook niet vrolijk van. (ik ben zelf trouwens maar 1.61 meter dus als zij haar hoofd in de lucht doet kom ik er helemaal niet meer bij :+ )

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:44

die van mij is iedere winter helemaal geschoren op haar pluis oortjes na :+
als je een praam om haar lip draait zal het zeker lukken,maar die van mij mag s winters met pluis oortjes staan.
denk niet dat je het haar zal kunnen leren met de scheer machine,zoals jij het omschrijft is ze er echt bang van.
je hebt scharen die afgebogen zijn he,probeer het daar eens mee,heel voor zichtig en met heeeeeel veel geduld.
succes.

Sjeempie

Re: oorharen scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 15:48

heeeeel veel geduld heb ik daarbij echt wel nodig :+ maar goed ik vind het ook gewoon zielig dat ze zo panisch reageert. ik kan het wel eens proberen met praam of met zo een schaar. bedankt voor de tips

Fhryso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:56

Ik knip ze altijd, scheren vinden ze toch eng dat geluid.
Nooit problemen gehad dat het niet netjes was.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 16:02

het knippen vind ze dus ook eng en als ze dan zo onrustig doet ben ik bang dat ik haar per ongeluk prik met de schaar. maar mischien is zo een gebogen schaar zoals amazone77 beschreef dan wel een idee. ze vind het namelijk ook eng als ik met 2 handen naar haar oren ga terwijl ik niks in mijn handen heb. (ik vermoed dat er vroeger een aantal ernstige gebeurtenissen in haar leven zijn gewwest die haar enorm getraumatiseerd hebben. ze is namelijk ook bang voor andere paarden en de trailer vind ze ook erg angstaanjagend. ze is heel eenkennig naar mij toe maar dat ik haar oren knip of scheer vind ze bij mij helaas dus ook erg eng)

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:14

Als ze het scheren eng vind, doe het dan met een schaar.
bespaar je je paardje wat onnodige angst.:P
Als je haar hoofd stil houd, op een moment dat ze rustig is, zal het best lukken met de schaar.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:21

Zet haar met een zijde tegen een muur, pak een krukje en een gebogen schaar met ronde punt.
De oren knijp je dicht en alles wat uitsteekt knip je er af.

Ga ook eens voor de lol zo staan en aai dan haar oren masseer de basis van de oren en hou er dan weer mee op en beloon haar. Je kunt ook met een gesloten schaar in de buurt van haar oren proberen te komen..
Ze vind het eng dus als je dit een paar keer per week doet en je houd het even vol dan leert ze vanzelf dat jij geen monster bent die haar oren er af wilt knippen.
Gewoon rustig oefenen

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 20:25

mrie schreef:
Zet haar met een zijde tegen een muur, pak een krukje en een gebogen schaar met ronde punt.
De oren knijp je dicht en alles wat uitsteekt knip je er af.

Ga ook eens voor de lol zo staan en aai dan haar oren masseer de basis van de oren en hou er dan weer mee op en beloon haar. Je kunt ook met een gesloten schaar in de buurt van haar oren proberen te komen..
Ze vind het eng dus als je dit een paar keer per week doet en je houd het even vol dan leert ze vanzelf dat jij geen monster bent die haar oren er af wilt knippen.
Gewoon rustig oefenen

bedankt voor de tip dit kan ik wel gaan oefenen ja :j

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:36

Paarden die het eng vinden doe ik altijd met z`n 2en en praam op..
Paard tegen een muur aan zetten en zelf op krukje.. Met handpalm iets het oor dicht drukken voorzichtig gaan scheren/knippen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:05

Tja ik vind een praam voor zoiets dus veel te ver gaan. een praam is bij mij voor noodgevallen, als de veearts iets moet of de tandarts....
Gewoon met rust kom ik vaak veel verder...