zoals de titel al een beetje aangeeft heb ik een probleem met het scheren van de oorharen van mijn paard. ik heb een friese merrie van 8 die het scheren bij haar oren doodeng vind. ook knippen wil niet lukken (ik doe scheer het liever omdat ze zo druk doet met haar hoofd dat ik bang ben om haar te prikken met de schaar). op het moment dat ik 2 handen naar haar oor doe word ze al helemaal bang. (met 1 hand vind ze ht wel goed) dit heeft ze altijd al eng gevonden. ik weet niet of er vroeger iets gebeurd is dus ik weet ook niet wat haar reden is om zo bang te worden.
ik heb het scheren al op alle mogelijke manieren gebropeerd. door een snoepje uit mijn hand te laten pakken met het scheeraparaat vlakbij haar oor (maar dankantelt ze haar hoofd om hem te ontwjken) door haar kort vast te houden en dan met het schaaraparaat bij haar oor dan gaat ze draaien en ook haar hoofd kantelen. ik heb het met rustig tegen haar praten geprobeert ik heb het streng geprobeert echt niks werkt. als ik haar baard scheer is er niks aan de hand dat heeft ze ook nooit eng gevonden. ze staat dan helemaal los en blijft dan geduldig staan. weet iemand hoe ik mijn paard kan leren dat ze niet bang hoeft te zijn. want iedere keer een gevecht om de oren te scheren vind ik te stressvol voor mijn paard en word ik zelf ook niet vrolijk van. (ik ben zelf trouwens maar 1.61 meter dus als zij haar hoofd in de lucht doet kom ik er helemaal niet meer bij
)