Grootte weiland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Grootte weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 23:35

Hallo,

Ik wist dat er ergens een soort van rekensommetje of geheugensteuntje was, maar die heb ik niet kunnen vinden. Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.

Op diverse sites heb ik een advertentie geplaatst dat ik een weiland zoek.
Nu eindelijk heb ik reactie gehad, de grootte van het weiland lijkt ons voldoende voor dag en nacht weidegang in de zomer en winter. Maar ik kan jullie hulp wel gebruiken hierbij.

Ik heb 3 pony's met een stokmaat 1.15 meter, 1.40 meter en 1.50 meter.
Wat zou dan een 'ideale' grootte zijn van het weiland of ongeveer? Hoe reken ik dit uit?

En misschien telt dit ook wel mee in het rekensommetje of geheugensteun. Mijn twee kleinste mogen in de lente/zomer periode absoluut niet op veel gras staan en liever bijgevoerd worden met hooi. Dit op advies van de dierenarts omdat zij zeer slecht tegen de eiwitten zouden kunnen. In de lente en zomerperiode staan zij dan ook altijd op een korter en kleiner stukje gras.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:12

Van wat voor rassen zijn de pony's?

Op heel kort gras zetten is ook niet goed voor de kleinsten. Doordat het gras zo kort is gaat het proberen om zo snel mogelijk aan te groeien. Door fotosynthese en de bijkomende suikers worden juist stoffen aangemaakt die schadelijk zijn voor gevoelige pony's. Het best is dan een paddock/uitloopje. Op paardnatuurlijk staat ook ergens een meter die aangeeft hoe hoog het risico per dag is. Als je die in de gaten houdt en je zet ze even op gras als het risico laag is moet het goed te doen zijn.

Hoe groot het land moet zijn hangt af van de kwaliteit en de mogelijkheid van een stalletje en/of uitloop.

In de zomer red je het met 1 ha prima, maar in de winter is dat krap als je geen andere mogelijkheid hebt. Je wilt immers niet dat de gehele weide een modderpoel wordt dus zet je in de winter een stuk af.

Het mooiste is om een schuilstal te hebben waarbij je ervoor een stukje betegeld zodat ze met 3 paarden uit de blub staan en daar een uitloopje voor, evt. van gras of als je dat liever hebt (met oog op het voorjaar en de 2 kleinsten) zand.

Op die manier hou je het land droog en heb je er de minste problemen mee. Als je de kans hebt zou ik de verhouding op iets minder dan 3/4 weiland en iets meer dan 1/4 schuilstal/uitloop doen.

De vaak gebruikte regel is 0,5 ha per paard of voor 2 shetjes.

mienmien

Re: Grootte weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:17

wij gaan altijd uit van een halve hectare per paard. (als het om een klein aantal paarden gaat tenminste) en om dagelijkse weidegang van een flink aantal uren.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 11:35

De rassen het gaat om een Welshje, dat is de kleinste. De middelste is een ?Nrps? beiden zijn een sober ras. Deze twee hebben de overgevoeligheid en de aanleg om snel te dik te worden.
En de grootste is een 20 jarige ranke, geen overgevoeligheid en eerder de aanleg om snel af te vallen.

Een schuilstal komt er zover ik heb begrepen wel op dat stukje, dat is een schuilstal van +- 6x6 meter.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:49

normaal rekent men 1/2 ha per paard. In de zomer is dat normaal gesproken ruim voldoende, in de winter moet je bijvoeren want dan groeit het gras niet en is het heel snel op.

Als je ze dag en nacht zomer en winter op de wei wilt hebben is het belangrijker hoe de grondsoort is, dan hoe groot het precies is. Als je grond nat en zacht is, dan vertrappen ze de grond heel snel en wordt het een dikke modderboel en heb je het jaar daarop waarschijnlijk nog minder gras en slechtere zode. Ook met veel grond. (wij hebben 4 paarden op 3ha en kan ze er echt niet 24/7 in de winter ophouden)

Is het stevige, droge zandgrond, dan kun je, mits je voldoende bijvoert, met veel minder grond toe. Maar richting de 1ha is toch wel snel wat je nodig hebt als je ze ook 's winters op het gras wilt houden.
Heb je er een zandpaddock bij die je kunt gebruiken in erg natte perioden, dan kun je met minder misschien ook uit de voeten.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:50

1/2 ha per paard :oo Is dit de ruimte die ze nodig hebben of om niet bij te voeren?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:52

weideperiode, om niet bij te voeren en dag en nacht op de wei

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:51

Marchador schreef:
Hallo,

Ik wist dat er ergens een soort van rekensommetje of geheugensteuntje was, maar die heb ik niet kunnen vinden. Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.

Op diverse sites heb ik een advertentie geplaatst dat ik een weiland zoek.
Nu eindelijk heb ik reactie gehad, de grootte van het weiland lijkt ons voldoende voor dag en nacht weidegang in de zomer en winter. Maar ik kan jullie hulp wel gebruiken hierbij.

Ik heb 3 pony's met een stokmaat 1.15 meter, 1.40 meter en 1.50 meter.
Wat zou dan een 'ideale' grootte zijn van het weiland of ongeveer? Hoe reken ik dit uit?

En misschien telt dit ook wel mee in het rekensommetje of geheugensteun. Mijn twee kleinste mogen in de lente/zomer periode absoluut niet op veel gras staan en liever bijgevoerd worden met hooi. Dit op advies van de dierenarts omdat zij zeer slecht tegen de eiwitten zouden kunnen. In de lente en zomerperiode staan zij dan ook altijd op een korter en kleiner stukje gras.

Als je het echt wilt uitrekenen kan dat, mits je meer gegevens hebt. Kies je voor de makkelijkste weg zonder rekenen dan moet je uitgaan van minimaal 1 hectare.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 13:13

MadamX en wat voor gegevens praat je dan over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:11

In principe kun je uitgaan van minimaal een kwart hectare per paard : http://www.bokt.nl/wiki/Weide

Jij zal dus grofweg wel mooi af zijn met een wei van 1 hectare. Is het de bedoeling dat ze fulltime op de wei komen of heb je ook de beschikking tot een paddock?

Persoonlijk zweer ik bij paddocks met een open stal. Paarden kunnen dan toch 24/7 buiten, gecontroleerd voer ontvangen, en in de zomer zet je ze voor een aantal uur na wat opbouwen op de wei (heb zelf een zeer vette grasweide, dus bij mij komen ze er niet zo heel lang op)

Overigens is 6x6 wel erg klein voor 3 pony's, ook al zijn ze niet zo groot, die maat is meer iets voor 2 pony's. Kan die niet groter?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 17:26

6 bij 6 is de maat van 4 standaard boxen van 3 bij 3 ;) (3x3=9m2, 6x6=36m2, 36:9=4 )
Ruim zat dus voor 3 pony's...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 18:02

Bedankt weer voor de reacties. Ik ben vandaag wezen kijken en het was een heel mooi stukje voor 3 pony's. Maar helaas gaat dit niet door. De beste man vroeg er en hoofdprijs voor :(:)

In ieder geval alle reacties zijn nog steeds welkom!