24/7, hele jaar door buiten, hoe te realiseren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlous

24/7, hele jaar door buiten, hoe te realiseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 15:48

Ik lees hier op bokt altijd dat er heel veel mensen hun paard 24/7 buiten hebben, zowel in de winter als in de zomer. Ik vroeg me af hoe jullie dit realiseren hier in nederland?
Staan ze gewoon op het land? Of in een paddock? Of anders? En wat voor schuilstal heb je dan? En hoe doe je het met hooi?
Een heleboel vragen, ik hoop zo zelf wat ideeen te krijgen om m'n ponies 24/7 buiten te kunnen laten. Of desnoods alleen overdag.

Graag reacties :D

MaanNaam

Re: 24/7, hele jaar door buiten, hoe te realiseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:50

lekker in de wei met voor de een een schuilstalletje en voor de andere een stal waar ze zo in en uit kan als ze wil :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:54

Marlous schreef:
Ik lees hier op bokt altijd dat er heel veel mensen hun paard 24/7 buiten hebben, zowel in de winter als in de zomer. Ik vroeg me af hoe jullie dit realiseren hier in nederland?
Staan ze gewoon op het land? Of in een paddock? Of anders? En wat voor schuilstal heb je dan? En hoe doe je het met hooi?
Een heleboel vragen, ik hoop zo zelf wat ideeen te krijgen om m'n ponies 24/7 buiten te kunnen laten. Of desnoods alleen overdag.

Graag reacties :D

bij mijn stalhouder, 2 van hem en mijn pony :) (hij een tuigermerrie en een welsh ruintje (een b'tje/kleine c) en ik mijn fjordje, grote C)
hij heeft een goede bak, een even grote ''paddock'' en aan de stallen zit een uitloop van ook ongeveer een bak groot :)
we hebben dus 3 in stukken te delen, ''zandplaatsen''
en hij heeft weides
de paarden gaan van ongeveer 9 tot 5 (zomer 6/7) de wei op
daarna op de ''uitloop''
de directe uitloop van de stallen zijn met betonplaten
alle dieren hebben een apparte stal
het voer (brok/hooi) wordt gegeven in de eigen stallen, brok eten ze direct op dus dat is geregeld, en het hooi gaan ze bij elkaar pikken :))

ik ben slecht in de ''opbouw'' uitleggen := als je nog vraagjes hebt, gewoon stellen ;)

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 16:08

jesvoltige schreef:
lekker in de wei met voor de een een schuilstalletje en voor de andere een stal waar ze zo in en uit kan als ze wil :D

Hoe groot is dat land dan? En hoe hou je dat goed? Of ligt dat gewoon aan de regio waar je woont ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:13

het was niet aan mij gericht, maar een weide goed houden ligt aan de bodemsoort, en verschilt ook van plaats tot plaats! een vriend van mij heeft een lage weide, bij hem wordt het dus ontzettend gauw kapot getrapt
''wij'' hebben een hoger gelegen weide, dus amper kale stukken en eigenlijk geen ''omgewoelde'' stukken :)

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 16:16

Naaltje schreef:
het was niet aan mij gericht, maar een weide goed houden ligt aan de bodemsoort, en verschilt ook van plaats tot plaats! een vriend van mij heeft een lage weide, bij hem wordt het dus ontzettend gauw kapot getrapt
''wij'' hebben een hoger gelegen weide, dus amper kale stukken en eigenlijk geen ''omgewoelde'' stukken :)

Dus, eigenlijk heb ik 2 opties, of een paddock maken .. of verhuizen? :P

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:17

onze stalling staat op het land,ervoor liggen tegels en dan begint de klei,1 gedeelte gebruiken we als winterwei,dat mogen ze ook stuk lopen.2 andere delen gebruiken we vanaf ongeveer april en wisselen dan om en om.Het winterland wordt dan met rust gelaten tot oktober of zo.Met verplaatsbare paaltjes zorgen we dat ze altijd bij de stal kunnen komen.Bij heel slecht weer staan ze heus wel eens een nacht op stal.Het bevalt ons en de paarden uitstekend.groetjes...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:19

wij hebben een tinker en eensoort shet 24/7 buiten met een niet te groote wei. we nemen elke winter 1 stuk van de wei dat kapot mag daar mogen ze heel de winter op de andere liefst helemaal niet maar we treffen ze wel eens aan op het verkeerde stuk. Wel hebben ze een schuilstal met tegels ervoor waar ze altijd opmogen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:20

ik weet niet hoe jouw wei eruit ziet ;)
ik zeg alleen wat ik zelf geconstateerd heb natuurlijk he :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:25

Wij hebben momenteel voor 2 paardjes een stuk land (droge zandgrond) van 0,8 ha, helaas zonder schuilstal maar iets beschut door bos en bossages. Afgelopen winter hebben ze het hele weiland mogen gebruiken. Twee weken geleden is de boel gesleept en zal nu nog bemest en gekalkt moeten worden.

Vervolgens wordt het in 3 delen afgezet: vooraan een paddock van 40 x 50 m en 2 stukken weiland van elk 25 m breed en zo'n 100 m diep. Deze weilandjes kunnen we met behulp van prikpaaltjes steeds toegankelijker maken. Als de ene helft op is, gaat dat dicht en krijgen ze de andere kant op basis van strookbegrazing.

Ze krijgen momenteel 2x daags ruwvoer bijgevoerd. Eén keer per dag een berg voordroog en één keer per dag hooi. We hebben een 1000 liter vat bij de wei staan waar we drinkwater van tappen.

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:25

Marlous schreef:
jesvoltige schreef:

Hoe groot is dat land dan? En hoe hou je dat goed? Of ligt dat gewoon aan de regio waar je woont ;)

in totaal 2,3 hectare, waar ze `s winters geheel gebruik van maken, `s zomers hangt de groote van het land van de groote van de buikies af :+
wij hebben mazzel dat ons land (ter vergelijking met omliggend land) vrij hoog licht dus van nattigheid heeft het niet snel last, verder scheelt het ook dat doordat ze 24/7 buitenstaan de paarden niet giga gek doen (als ze veel op stal staan razen ze vaak meestal flink uit in de wei)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:27

Dat is ook ontzettend regiobepalend! Hier in de randstad is dat heel moeilijk te realiseren. Ik zou het ook wel willen, maar het lijkt wel onvindbaar.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:27

Hier staan ze (= 2 fjordenmerries, 1 fjordenjaarling en 2 shetjes) 24/7 op het land. Dit is het grootste dat we hebben. Ze gaan er begin november op en komen er begin/half maart weer vanaf. Het land is ongeveer 2,5 ha. Hooi heb ik deze winter maar heel summier bijgevoerd. Meer dan 6 baaltjes hebben ze niet gehad.
Er is geen schuilstal, maar er is genoeg beschutting van de houtwallen en singels. Je ziet ze gewoon iedere dag genieten van de ruimte en de vrijheid die ze hebben.

Het hooi dat we voeren doen we in hooikisten (hier op bokt gekocht bij tante_t, kun je even op zoeken voor foto's), zo waait het nergens heen, maar kan ieder paard er rustig van eten. Verder hebben wij altijd een liksteen hangen en krijgen ze met zijn allen 1 kg merriebrok (met name voor de jaarling en de drachtige fjordenmerrie).

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:32

Bij mij staan de 2 haflingers ook 24/7 op het land. Inmiddels door de regen wel wat blub maar gelukkig valt het heel erg mee. Ze mogen bewust het hele land gebruiken. En het gras bij ons begint er al weer door te komen gelukkig.

Schuilstal is verhard met tegels, stuk ervoor ook.
Ik heb de stal zo dat ze een stuk hebben waar ze royaal kunnen staan en een stuk waar ik bij kan en zij alleen met hun hoofd. Daar worden ze ook gevoerd.
Sta ik droog en niet tussen de dringende paardjes.

Voeren doe ik 2x pd nu. Beide keren goed veel ruwvoer (voordroog en hooi). Afgelopen winter ook nog wat brokken bijgevoerd en met de strenge vorst zelfs 3x pd gevoerd omdat ze vrij schraal waren toen ze bij me kwamen in oktober.
Verder hangt er ook altijd een liksteen in de schuilstal waar alleen onze jongste gebruik van maakt.

Ze een grote waterkuip die ik vullen moet. Nu de vorst weg is kan ik ze weer voorzien van water in het land zonder te hoeven slepen. Hebben tappunten gemaakt en daar kan een automatische drinkbak aan.

Zomers krijgen ze minder weide ivm teveel buik.
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 06-03-09 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:32

Mijn pony's hebben een schuilstal, een deel is box (in en uit loop) het andere deel gebruik ik voor opslag, hooi en voer. Grenzend aan de stal heb ik een paccock, met zand, daar staan ze bij slecht weer en de wei is verder in 2e gedeelt. Dus een gedeelte voor en een gedeelte achter het paddock, zo kan steeds een deel dicht om bij te komen. In de winter heb ik altijd maar een stuk wei open en in het voorjaar, word de hele weide gesleept, en gemest. Dan moeten ze een paar dagen na het slepen in het paddock blijven, en dan worden de 2 delen om de beurt gemest, waardoor ze steeds op een stuk kunnen lopen.

Ik heb 3 bijna 4 mini shetten op een wei van 1500 m2 daarvan is een stuk van 15 bij 15 paddock.

Mijn pony's krijgen onbeperkt hooi in een grote speciekuip. Verder heb ik 2 ligbaden onder de regenpijp staan voor water, deze maak ik regelmatig helemaal leeg en schoon en ik neem dan nieuw water mee in jerrycans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:38

Paddock van 14*20, gewoon grond (klei = blubber in winter). Paar hoge stukken, paar lage stukken. Bij het hek is er een betonplaat gestort. Bij de overgang stal - paddock is er zand gestort. Paarden kunnen zelf in en uit hun stallen (2x 4,5*5,2 m).

Op de wei gaan ze van april tot september/oktober gelang het weer. En dan tussen de 2 en 5 u per dag gezien ik een zeer vette grasweide heb.

Krachtvoer / hooi. Ik voer ze dus in principe op stal, nu in de winter betekent dat beiden op stal, de ene in de ene stal, en de ander in de andere stal. Hooi stort ik bij de eerste voor dr neus gezien die haar brokken het eerst opheeft. Je kan bij mij trouwens alleen via de eerste stal naar de tweede stal, en de tweede stal leidt naar buiten.

In de zomer hetzelfde principe maar dan voer ik er eentje buiten bij het hek / betonplaat, en krijgt de ander brok op stal. Ze kunnen niet naast mekaar krachtvoer vreten, dan wordt het knokken, maar hooi eten ze wel samen. Soms als er een veulen bijloopt en ze worden erg agressief naar elkaar, dan maak ik twee hooibulten.

Hooi krijgen ze in principe gewoon losgestort op de grond. Soms hang ik wel eens een hooinet op als ik hele dag thuis ben / er zicht op is, en ze wat langzamer moeten eten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:41

Grote schuilstal met een lekker bed van stro en zaagsel daaraan nog een extra overkapping met beton en dan de wei. Verdeeld in 3 stukken. Hooi heb ik binnen in de stal in 2 ruiven waar ze van bovenaf uit moeten eten dan in de wei 3 auto banden met hooi erin. In principe hebben ze ook 24/7 hooi. Ik heb geen paddock/bak oid alleen wei :) . Ik heb trouwens klei grond wat dus een mega troep geeft. Daarom ook de wei in 3 delen zodat niks helemaal kapot gelopen wordt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:55

Mijn paard staat samen met een shetlander in een weide van 60 are.

De weide is in drie stukken verdeeld: twee grote stukken (links en rechts) en in het midden van die twee grote stukken, nog een kleiner stuk (grote van een piste) afgezet. Twee schuilstallen, één voor de rechtse, grote wei, één voor de kleine wei en linkse grote wei. Elke schuilstal heeft ook regenpijpen/dakgoot, dus rond elke stal staan zo'n twee à drie drinktonnen, geen gesleep dus met water van de ene wei naar de andere. Voor droge periodes/vriesweer is er een pomp die centraal staat.

We wisselen de paarden af tussen de twee grote weides, waarbij ze ook telkens toegang krijgen tot de kleine weide. Als de twee grote weides rust nodig hebben (door bekalking, bemesting, of tijdens modderige periodes) staan ze enkel op de kleine weide. Tijdens de winter mogen ze één van de grote weides 'kapotlopen', de kleine weide en andere grote weide blijven ze af zodat die goed zijn voor de lente.

Op die manier houden we altijd genoeg gras voor hun twee tijdens de lente/zomer/herfst. Wel krijgen ze altijd nog wat hooi aangeboden in de schuilstal. Tijdens de winter krijgen ze elke dag ong. twee balen hooi bijgevoerd en ze eten nog wat grasjes die er staan. Het hooi krijgen ze uit (zelfgemaakte) hooiruiven (op de grond) en een hooinet. Dit staat dus altijd binnen zodat het niet nat wordt van de regen en er niet teveel geknoeid wordt.

De weides houden we mooi door elke dag alle poep te kuisen, onkruid te verwijderen, kalken, mesten,... vooral elke dag poep weghalen en de weides genoeg tijd geven om op adem te komen doet al veel.

Voor de schuilstallen is ook een bestraat stuk waar ze in het slechtste geval (moesten de weides opeens in een moeras veranderen ofzo :P ) met hun twee kunnen opstaan. Al de weides staan met elkaar in verbinding door poortjes. We hebben dus geen paddock, ergens vind ik dat wel jammer, maar ik huur de wei dus daar is niet veel aan te veranderen. Moest het mijn eigen wei zijn, zou ik waarschijnlijk van de kleine wei een paddock maken, zodat ze daar beter staan in de winter/modderige periodes, want nu wordt het gras meestal heel kort gegeten en krijg je bij de poortjes modder.

edit: ze staan dus 24/7 buiten, zomer en winter, met de mogelijkheid in de schuilstal te gaan staan.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:23

Ik heb de pony's op de wei lopen tot ik zie dat ze hem kapot gaan lopen, dan gaan ze op een zandstuk.
Nu staan ze sowieso op het zandstuk omdat ik het gras wil laten groeien zodat ze er half april weer in kunnen.
Als het heel slecht weer is staan ze op een stukje bij de stal met de stallen open zodat ze naar binnen kunnen als ze willen.
Hooi/voordroog krijgen ze in grote manden van betongaas,1 keer per dag gooi ik daar zoveel in zodat ik zeker weet dat ze er tot de volgende dag genoeg aan hebben.
Om de wei een beetje netjes te houden en om wormbesmetting te voorkomen schep ik elke dag de mest weg.
Mijn wei ligt op zandgrond!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 17:50

Hier natte grond. Ze lopen het in natte tijden tot kniediep stuk als ze gaan rennen of een stuk te intensief belopen.

We hebben 3ha weiland en in de zomer gebruiken we met 4 paarden ongeveer de helft om te grazen (strookbegrazing en omweiden) en de andere helft om te hooien. Als na de laatste keer maaien in augustus of september het gras weer wat bijgegroeid is, is het gras om de rest van de winter een paar uur per dag van te kunnen grazen zolang het land het toelaat. Het stuk dat in de zomer intensief begraasd is heeft dan even tijd om bij te komen.

We hebben, onmisbaar in ons geval, een paddock met schuilstal. De paddock is ongeveer voor de helft bestraat, andere helft zand. Op die manier hebben ze altijd genoeg plek om droog te staan als het zand te nat en modderig is, en daar voeren we ook het hooi in bakken. De bestrating wordt indien nodig elke dag geveegd en ontdaan van gemorst hooi. Paddock en schuilstal en weide worden elke dag uitgemest.

We hebben ook nog een rijbak van 20 bij 60 die goed gedraineerd is en waar ze in erg natte perioden dat ze niet op het land kunnen toch af en toe even lekker uit kunnen rennen.
Vooral aan het eind van de winter is het land erg nat en komt die rijbak erg van pas.

Zonder de schuilstal en bestrating zou ik de paarden hier niet 24/7 hele jaar buiten kunnen houden omdat ze door de natte, zachte grond en hoge grondwaterstand dan nergens droog zouden kunnen staan en liggen.vHeb ook nog 2 stallen in een kapschuur waar 2vd 4 paarden in kunnen overnachten als het buiten echt erg nat is en ze niet droog kunnen liggen buiten. De schuilstal is geschikt voor 2 paarden, dus op die manier heeft elk paard voldoende ruimte om binnen te staan.
foto's

In de toekomst komt er nog een extra grote inloopstal bij en nog een extra plein met bestrating zodat ze veel meer verharde loopruimte hebben en ik de wei kan sparen zonder de paarden teveel hoef te laten inleveren op bewegingsruimte.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 17:56

Ik woon in de randstad en hier staan zat paarden het hele jaar dag en nacht buiten ;)
Onze paardjes staan in de modder. Schuilstal mag niet van de gemeente, maar ze hebben wel veel bomen voor beschutting. Op andere stukken van ons land staat nu alweer lekker gras waar ze straks weer op kunnen :) .

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:38

Ik beantwoord deze vraag namens een kennis van mij. Zij heeft de paarden ook 24/7 buiten staan.

Ze hebben een best groot stuk land wat opgedeeld is in 4 stukken. 3 stukken land en 1 ander stuk.

Dit stuk is volledig van beton met een gedeelte zand (iets minder dan de helft van dit stuk) en een schuilstal.

In de zomer staan de hekken dusdanig open dat altijd dit verharde stuk en een weiland te bereiken is en in de winter staat alles dicht zodat ze alleen op het verharde stuk kunnen. Hier staan dan 4 paarden op en in de zomer nog 2 geiten erbij.

Ik kan er eventueel wel een foto van vragen.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:29

Wij hebben de paarden ook 24/7 het hele jaar door buiten staan. Maar in de winter gaan ze 's nachts op stal, maar dan worden ze 's avonds pas laat binnen gezet en 's ochtends vroeg er weer uit. Dit vooral voor het voeren, want ze kunnen niet met zn 3-en tegelijk gevoerd worden, dan worden de 2 kleinste weggetrapt van hun voer, ookal staan ze méters uit elkaar. Dat werkt gewoonweg niet.
Ze staan 's zomers altijd op de wei(hoe we het deze zomer gaan doen weten we nog niet, 1 van de pony's mag niet meer op de wei ivm de suikers uit het gras, daar raakt ze hoefbevangen van). We hebben de weide in 3 stukken opgedeeld en dan wisselen we om de zoveel tijd van stuk zodat het gras weer kan aangroeien.
En in de winter staan ze veel in de bak(buitenbak natuurlijk). En af en toe in de wei. In de bak krijgen ze dan gewoon kuil bijgevoerd. Naast de standaard biks natuurlijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:35

Wij hebben een kudde van 6 paarden (3 Shets, een draver, een Andalusier en een Fjord/IJslander/Haflinger type) 24/7 buiten staan. Op veengrond, meerdere hectares (er is in totaal 16 hectare). In de zomer staan ze op een ander stuk dan in de winter. Rondom de voerbak is het opgehoogd en ligt zand. Er is de hele dag toezicht en het bijvoeren van ruwvoer in de winter gebeurt 2x daags door de staleigenaren (die wonen erbij of desnoods onszelf). Verder komen er geen vreemden bij de groep, ze staan ook niet aan de weg ofzo. Gaat prima en de paarden zijn zeer tevreden.

Straks gaan ze naar een ander stuk land, waar ze het grootste gedeelte van het jaar staan en dan wordt het wintergedeelte weer rechtgetrokken en met rust gelaten. Het gras staat er altijd heel snel weer op.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:12

Schuilstal van 3x3 en weiland van zo'n 2 á 3 (?) HA.
Daar maak ik en een stalgenoot zomer en winter gebruik van.
Nu is het in de lengte voor de helft afgezet.
In de winter gaat er bijna een hele baal per dag doorheen, dus 1 of 2 gevulde hooinetten in de stal en de rest in de wei.

Zomer word er ook steeds afgezet omdat ze anders alles kaalvreten en grote piggy's worden

:D

Vind dat ze dr heerlijk bij staan, geen gezeik ook met stalhouders maar gewoon samen alles regelen