De vader van een vriend van me heeft een boerderij en daar 3 paarden op de weide staan. Er is al een aantal jaren niks meer met deze paarden gedaan. Ze staan zomer en winter op de weide, zonder de mogelijkheid beschutting te zoeken en zonder deken. Ze hebben wat ik zag wel een wintervacht maar zien er verder erg smerig uit, hoeven zijn onverzorgt, staarten van alle 3 zijn een grote klit. En eten krijgen ze in een hoek van de weide waar ze 15 cm weg zakken in de modder. Ze krijgen verder wel goed te eten, zijn totaal niet mager. Heb het idee beetje dat de boer het wel goed bedoelt maar de paarden bekijkt alsof het bij de rest van het vee (koeien) horen. En stuk onwetendheid over de zorg.
Inmiddels weet ik dat ik welkom ben om de paarden te komen verzorgen. Er is op de boerderij genoeg ruimte om geschikte stalling te creeren.
Maar hoe ga ik dit alles goed aanpakken, zonder de boer tegen de schenen te schoppen. En wat zijn wat basis dingen waar ik bij de paarden op moet letten qua gezondheid, vacht, huid enz enz....
Ik dek nog niet met dit weer dat het slim is de paarden eens flink af te sproeien, nu ze nog in hun wintervacht zitten en geen binnen verblijf hebben.....?
ik denk eigenlijk dat je vooral niet te veel moet doen. het enige echt teken van verwaarlozing is hier dat hun hoeven onverzorgt zijn(worden ze wel bekapt of helemaal niet)
voor de rest denk ik dat deze paarden wel eens gelukkig kunnen zijn dan het gemiddelde nederlandse paard...
overigens, die van mij staan ook vaak in de blup, zijn vreselijk vies(waarom moet je dan ook in de modder gaan rollen/kruipen, terwijl het ook op het "droge" kan) staarten zitten hier en daar ook in de klit, en een tijd geleden was mn ruin ook niet bekapt omdat hij en de hoefsmid eventjes niet samen door 1 deur konden.
het enige waar je ze wel in kan ondersteunen is het wegborstelen van de wintervacht, en voor de rest denk ik eigenlijk dat ze het best redden
sazsie
Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-09 19:56
Ik weet niet beter dat paarden op een weide altijd beschutting moeten kunnen zoeken voor regen, wind, neerslag en in de zomer de hete zon?
Voor zover ik weet worden de hoeven maar eenmaal per jaar gekapt.
er is geen wet die zegt dat er altijd beschutting moet zijn, zo ja, dan mag je hier in de buurt nog heel wat mensen aangeven voor dierenmishandeling.
maar als ze 1 keer per jaar worden bekapt is het wel minder trouwens! hoe zien de hoeven eruit?(hoeveel cm te lang?kunnen ze er op lopen zonder al te veel problemen)
Als ze dag en nacht buiten staan dan kun je beter niet poetsen, of hooguit met een harde borstel het ergste vuil eraf halen. Anders poets je het huidvet eraf.
sazsie
Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-09 14:00
Ik wil er ook niet mee zeggen dat het dieren mishandeling is. Ben alleen benieuwd naar hoe ik het voor de paarden aangenamer kan maken.
Mede omdat de boer (de eigenaar) het ook prima vind en ik het leuk en fijn vind om voor deze dieren te zorgen. En ja zoals mijn eerste indruk is, zijn ze qua aandacht verwaarloosd, al krijgen ze wel goed te eten. Maar dat is dan verder ook alles. Een van de paarden heeft bijv geen haar meer rondom zijn ogen en zo een ander wat andere kale plekken. Belangrijkste voor mij is dat deze paarden geen ongemakken hebben. En anders wil ik deze oplossen. Al heb ik daar verder niet heel veel ervaring in, heb nooit een eigen paard gehad. Rijd al wel heel wat jaartjes op een manege.
Fhryso
Geplaatst: 07-03-09 16:02
blijft moeilijk wat je hier mee moet'. je kan wel nu alle 3 de paarden opknappen, maar is na een tijdje toch weer hetzelfde.
sommige besteden nou helemaal niks aan hun paarden, terwijl een ander moeite doet
Goed dat je je een beetje om deze dieren wilt bekommeren! Belangrijk is denk ik een keer goed ontwormen en dit daarna elke acht weken volhouden, dan ben je ws. die kale plekken ook zo kwijt. Inderdaad laten bekappen als de hoeven te lang worden. Als je het gedaan kunt krijgen: een plekje in de wei met beschutting tegen regen en felle zon is altijd fijn. En verder: ga ook iets met ze doen wat je zelf leuk vind, lekker poetsen (maak je niet druk om het wegpoetsen van het huidvet, dat lukt echt niet! ), wandelen of longeren, en misschien kun je er wel eentje gaan rijden! Staart kun je nu wel wassen en uitpluizen, met de vacht zou ik gewoon nog wachten, over een paar weken krijgen ze een nieuwe! Veel plezier met je paardjes!
Voor mij zit er inderdaad een deel ontspanning bij en feit dat ik het gewoon heerlijk vind met deze dieren bezig te zijn. Heb even in de wei bij ze gestaan en ondanks dat er al aantal jaren niks met ze is gedaan, kwamen ze wel meteen naar me toe. Er is vroeger wel op gereden, dus wie weet dat dat in toekomst een optie is om te gaan proberen. Alleen echter komt dan het volgende probleem, zadels ed zijn gestolen en er is dus geen passend rij matriaal. Om nu zelf veel geld uit te geven aan een zadel voor ander mans paard, heb ik mijn twijfels over. Plus moet een zadel wel goed passen, een tweedehands van marktplaats vind ik ook een risico.
In ieder geval bedankt voor de tips, ik zal eens achter dat ontwormen aan gaan en er achter zien te komen, wanneer ze voor het laatst bekapt zijn. En dat beschutte plekje in de wei vind ik persoonlijk wel belangrijk.
detour
Geplaatst: 07-03-09 23:29
Kun je niet rechtstreeks aan de boer vragen wat er gedaan is qua medische handelingen? Wanneer ontwormd, geent, etc? Wanneer ze in handen zijn geweest? Ze klinken lekker vol en komen naar je toe. paar postieve dingen. Wat mag je van de eigenaar doen met de dieren? bedenk wel dat je niet weet hoe ze reageren als je ze poetst e.d., hoe reageren ze daar op? etc. helaas is het niet makkelijk even een beschutting te plaatsen in de wei.. Er mag nl een hoop net van gemeentes.