wat zouden jullie betalen voor...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

wat zouden jullie betalen voor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 19:11

Hey medebokkers,

na lang speuren is het (misschien) eindelijk zo ver... Een eigen weiland, nou ja wel huren, maar toch :D . Dit heeft voor mij veel emotionele waarde, want als dit doorgaat, kan ik mijn allereerste paard terug krijgen, die nu geblesseerd en bijna 19 is en nooit meer gereden mag worden. Als ik hem kan nemen, dan weet ik tenminste zeker dat hij nooit meer de handel in gaat, dat is zo'n fijn gevoel.

a.s zaterdag hebben we een afspraak om te gaan kijken naar het land en dingen te bespreken.
Nu hebben we het nog helemaal niet gehad over een huur prijs ofzo, maar heb zelf geen idee wat reeel is om te betalen. Daarom zou ik graag jullie meningen willen weten.

Ik heb nog niet heel veel info, want het is allemaal heel snel gegaan... maar dit weet ik wel

1. 1ha
2. oude varkenschuur als uitloopstal
3. fijne omgeving (we kennen de straat toevallig)
4. genoeg toezicht, dus niet helemaal in ergen in de boesssssssch

dit weet ik niet
1. omheind of niet
2. hoe is de watervoorziening (kraan - maar verder??)

wat zouden jullie per maand willen betalen als het nog niet (paardvriendelijk) omheind is?
en wat zouden betalen als het al wel omheind is?

ben benieuwd en hoop dat ik zo een beetje een richtlijn kan opbouwen. alvast bedankt.

PollyBarney

Re: wat zouden jullie betalen voor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:33

Hoi
Ik heb een weiland gehad omheind en met stal erop.
Ik betaalde toen 75 euro per maand.

Groetjes

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:23

Ik betaal 70 euro voor een halve hectare met schuurtje met daarin 2 stallen een zadelkamer en een voerhok.
verder heb ik stromend water en elektriciteit.
De mest kan op de mesthoop en die wordt door de boer afgevoerd.
ook wordt de wei 1 keer per jaar geinjecteerd.
Ik heb echt mazzel met mijn plekje(ik heb 3 pony's).
Voor 1 hectare met goede omheining en inloop stal zou ik maximaal 100 a 150 euro per maand betalen.
Heb je daar ook stroom??,het lijkt me toch wel fijn als je verlichting hebt en stroom op je heining kan zetten.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:48

Tip, zorg dat je de weide in zijn geheel kan huren voor een vast jaarlijks bedrag..stel je kan pensionklantjes krijgen, dan kun je op die manier wat de kosten drukken ;)

Ik weet niet in welke omgeving je zit, prijzen verschillen heel erg qua regio's..
Wat voor grondsoort is het? Is het erg nat in de winter? Heb je een paddock dan waar ze droog kunnen staan etcetc?
Wie zorgt voor de mestafvoer?
Wie zorgt voor het stroom? Is er elektra?
wie zorgt voor onderhoud weiland?
Wie zorgt voor onderhoud omheining en stal? (denk aan lekkages, nieuw dak, nieuw hek, etcetc)
Wie zorgt voor de sloten uitbaggeren?
Wie betaald de belastingen?

Succes :) en ik ga duimen voor je! Tis zo leuk eigen weide, veel werk, maar zo ontzettend de moeite waard :)

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:17

Ik zou ook inderdaad proberen een prijs per jaar af te spreken, dit om te voorkomen dat je halverwege het jaar er ineens weer uit gegooit word! Verder om het te huren en er van uitgaande dat er stroom en water is zou ik ook niet meer dan 100/150 euro per maand betalen. Ook zou ik goeie afspraken maken over de kosten van de omheining etc. Niet dat jij de hele omheining betaald en vervolgens als je er uit gegooid word jij alles kwijt bent. Ik zou hier hele goeie afspraken over maken! Succes ermee!
Wel super trouwens dat je zo je paardje een fijne oude dag wilt en kunt geven! :)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:10

PP > VSW

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:12

ik vind zonder hek 60 per maand redelijk als het paard bewoonbaar is

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:18

Denk dat het vooral belangrijk is om te weten in welke regio we moeten denken..?

Mocht de lokatie in de randstad zijn heb ik er zonder fatsoenlijk hek € 0.00 voor over, met fatsoenlijk hek wel rond de €150.- per maand.

Mocht het buiten de randstad liggen, heb ik er zonder fatsoenlijk hek ook €0.00 voor over en met fatsoenlijk het onder de €90.- (en dan denk ik dat ik nog vrij royaal denk, aangezien ik een echte randstadter ben ;) )

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:21

wij betalen 81 euro per maand voor een halve hectare, hartje arnhem.
Hier zat dan wel niks bij, geen vergunning, geen water niks.

Als je het uitrekent naar de kosten die erbij kwamen kom je op dik extra 15.000 uit om de stal te bouwen, vergunning te regelen, water aan laten leggen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 10:26

regio - breda / tilburg en dan in een inimini klein dorpje :) hier is best veel land ter beschikking maar had best veel moeite met iemand te vinden die het ook wil verhuren, de meeste zetten liever mais, of houden koeien.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:46

je zou aan een bekende boer kunnen vragen wat in jullie regio een redelijke huurprijs per ha is. Dat is meestal voor kaal land, evt. met mestrechten.

Als je land van een boer huurt, kun je verschillende afspraken maken. Als hij het land op papier houdt om zijn mest te mogen uitrijden, betaal je een lagere huurprijs dan wanneer dat niet kan. Als het van een particulier is, is het maar net hoe commercieel diegene ingesteld is. Is hij blij van het onderhoud af te zijn en moet je alles zelf regelen? Of wil hij flink verdienen aan een stukje land dat over is?

Voor kaal land betaal je in het Noorden als huurprijs al snel 500 a 600 euro per jaar. Dit is met stal en water, dus daar kan de prijs van omhoog gaan.

Inderdaad kun je beter vaste huurprijs per jaar afspreken en dat je zelf dan mag bepalen of je er meerdere paarden (evt redelijk maximum ivm overbelasten grond) mag houden en kunt onderverhuren waardoor je je eigen kosten kunt drukken. Dan houd je ook in de hand hoeveel paarden er staan en kun je zorgen dat het niet overgraasd wordt zodat je weinig hoeft bij te voeren. Redelijke prijs kun je voor jezelf bepalen aan hand van kosten van pensionstalling voor je paard, inclusief voer etc. en wat je nu kwijt zou zijn aan huur, strooisel en ruwvoer samen. Is dat hoger, en kun je geen kosten delen door onder te verhuren, dan is het gewoon niet rendabel om zelf te huren.