Bakje / paddock zonder te graven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Bakje / paddock zonder te graven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 16:13

Ik vraag me wat af. Heb totaal geen kaas gegeten van bakken enzo , en er zijn zoveel mogelijkheden...

In theorie roept men dat het het beste is om bij de aanleg van een bak / paddock eerst de grond een stuk af
te graven. En dan dmv. drainagebuizen , puin , e.d. te gaan werken zodat je een mooi waterdoorlatend geheel krijgt.

Maar in de de praktijk hoor je altijd veel gedonder met die drainage , het slibt na een paar jaar alsnog dicht enzo.

Ik denk dan. Is het niet gewoon makkelijker om die laag zand gewoon bovenop het land te gooien , verhard randje eromheen
zodat het niet uitgelopen wordt , en het water zakt dan vanzelf wel door het zand heen naar de lager gelegen grond.
Water wil en gaat toch naar het laagste punt.

Desnoods maak je bvb. een greppeltje om de bak heen en gebruik je die klei die uit dat greppeltje komt , meteen als omlijsting
voor het zand. Heb je 2 vliegen in 1 klap : een mooie rand om het zand binnen de bak te houden , en nog een extra slootje
voor het opvangen van overtollig regenwater uit de bak en het weiland eromheen.

Enige mogelijke probleem dat ik in dit idee zie , is dat het zand na verloop van tijd vermengd gaat worden met de klei eronder.
Maargoed dan leg je een gronddoek o.i.d. eronder en dan heb je dat probleem ook niet meer :)

Dit lijkt mij zo een ideale oplossing voor een simpel bakje , maar ongetwijfeld mis ik ergens iets.
Anders zou een dergelijke manier wel veel vaker gebruikt worden ipv. al dat gedoe met die drainage enzo :P

Weten jullie wellicht waarom het op deze manier niet goed zal werken....? Waar maak ik de denkfout ? :)

fjordnina

Re: Bakje / paddock zonder te graven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:02

Jouw methode wordt gedeeltelijk toegepast: het zand wordt niet opgebracht (kost het nodige en is dus niet zo goedkoop), maar de grond wordt gewoon omgekeerd. Zelfde resultaat, maar dan goedkoper. Het hoeft daarnaast dus ook niet met de aarde te mengen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:50

Grondzeil er onder zou ik denk ik niet doen, het lijkt me dan dat je makkelijker gaat glijden als de bodem niet diep genoeg is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:54

Door het gras niet weg te halen kan het water door het zand niet zo snel wegtrekken als wanneer je de aarde wel weg haalt.
De bak zal dus erg lang nat blijven.
Een geultje heeft dan alleen nut voor het vocht langs de randen.

Keren (mits de laag aarde niet te dik is) is de simpelste oplossing. Natuurlijk kun je dit maar één keer doen. Je zult dus daarna altijd moeten afgraven of regelmatig laten lostrekken en schoon zan storten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:57

pmarena schreef:
Ik denk dan. Is het niet gewoon makkelijker om die laag zand gewoon bovenop het land te gooien , verhard randje eromheen
zodat het niet uitgelopen wordt , en het water zakt dan vanzelf wel door het zand heen naar de lager gelegen grond.
Water wil en gaat toch naar het laagste punt.

Zand blijft niet liggen, dat 'verlopen' ze overal heen, naar de stal, uit de paddock, naar de randen. Dus zo'n verhard randje gaat uiteindelijk toch weinig zin hebben.

Daarnaast : als het verzadigd is, dan is het verzadigd, dus het water kan dan gewoon nergens heen, of wat als jouw paddock dan toch op een laag gelegen punt blijkt te liggen? Zeker als je op kleigrond zit is het gewoon heel lastig om het water weg te krijgen, wij werken hier ook veel met geultjes graven en pompen soms zelfs water weg.

Jouw optie kan trouwens wel werken, maar volgens mij wel op andere gronden. Op kleigrond wil dat gewoon niet bijvoorbeeld. Klei heeft nl als voor en als nadeel dat het water vasthoudt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:59

Op zand werkt het ook niet.
Mijn Buuf heeft een kleine paddock niet om laten keren maar er zo zand bovenop laten storten. Het is daar dus al snel een moddoerpoel en het water blijft er veel langer op staan als in de grote paddock.
En bij ons heb je hooguit 40 cm zwarte zand/aarde (veluwe).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:02

Ik weet van een kennis/vriendin in Drenthe dat het daar wel best aardig werkte, die had het ook alleen omgekeerd, en bij flinke droogte was de bak wel wat zwaar, maar verder best aardig te doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:03

Oh het omkeren werkt ook wel, maar ' niet omkeren en zand er op' werkt niet ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 23:13

Zee-klei keren heeft niet zo gek veel nut ;)

Waarom blijft de bak nat dan ? Als je gewoon alleen aarde (met gras :P ) hebt dat een stukje hoger ligt dan het omliggende land , dan is dat toch ook aanzienlijk droger omdat de nattigheid naar het laagste punt gaat ?

Dat is dus het punt dat ik niet snap , bij zand moet dat juist nog makkelijker werken zou je denken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 07:04

Maar wat gebeurt er als je zand op een natte ondergrond dondert? Dat zakt door de klei heen en vermengt. En als het nat is, dan is de grond eronder ook nat. Het bestaat gewoon niet dat een grond geen nattigheid heeft omdat het allemaal 'weggezakt' zou zijn naar lagere gronden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 09:32

Nouja , natuurlijk is het dan wel nat , maar niet zo nat dat er constant plassen liggen want dat zakt naar een dieper stuk , dat zie je in de wei toch ook ? We hebben bvb. in de wei , langs de randen een opgehoogd stuk , omdat daar wel eens een auto overheen moest naar de achterliggende wei van de buren.

Je ziet verder behalve de hoogte , geen verschil qua grond / gras , het is mooi 1 geheel.

Maar er ligt nooit een plas want dat zakt allemaal naar het lagere stuk ernaast. Natuurlijk is het wel nat als het regent of direct daarna , maar het water zoekt toch al heel snel het laagste punt op en dat is naast de verhoging.

En het water in dat lagere deel van de wei zoekt dan weer de geultjes en "putten" in de wei op.

Dus met "opliggende" klei werkt het eigenlijk al goed om een droger stuk te creëren. Dan moet dat met opliggend zand of tapijtsnippers o.i.d. toch ook werken ? Daar moet het water nog iets sneller doorheen sijpelen zelfs en wellicht kun je het ook iets onder afschot aanleggen zo'n bakje , of vanuit het midden iets aflopend naar de zijkanten zodat het nog beter "afsijpelt" naar buiten toe.

Enige probleem dat ik dus zie is dat als de paarden er kuilen in gaan trappen , het zand met de klei gaat vermengen. Maar daarvoor kun je dan een goed doek ertussen doen zodat dat vermengen niet kan.

Ik kan me idd. wel voorstellen dat het bij een verhoging in het land zelf , makkelijker afstroomt omdat dat hard is zeg maar.

En dat het dan bij zand gewoon eronder blijft liggen , op de laag klei die op gelijke hoogte ligt als de rest van de klei zeg maar.

Maar daar zou een greppeltje dan al kunnen helpen , of je zou juist eerst een extra laag grond erop moeten leggen om het geheel van klei op te hogen tov. de rest van de klei :P

Ik bedoel : als ik gewoon kijk naar de verhoogde strookjes van het weiland hier , dan is dat 100x droger dan die irritante gedraineerde stukken die steeds gaan verstoppen :n

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:00

Ik wil hier thuis combinatie van beide gaan proberen. Wil mijn paddock iets vergroten, paar meter, en dat niet apart laten keren omdat het te klein is, dus in verhouding te duur. Wil iemand met een kraantje sleuven laten graven in het stukje gras, die gleuven opvullen met drainagezand en een drainagebuis, en dan vervolgens ophogen met zand wat opgesloten ligt (dus boven maaiveld omliggende weiland) en liefst wat scheef aflopend. Ben heel benieuwd hoe dat zich gaat houden.

Verder heb ik in het weiland ook heuveltjes en greppeltjes en dat maakt inderdaad ook al veel verschil.
In de bak had ik de grond eerst alleen omgezet, maar dat was niet voldoende na een jaar. Toen werd hij steeds natter.
Afgelopen najaar is hij gedraineerd en met een pomp wordt het water ook echt weggepompt de sloot in en sinds die tijd is mijn bak heel goed droog te houden. Afvoer van water zodat nieuw water gelijk dieper weg kan zakken is dus wel belangrijk bij een hoge grondwaterstand of slechte doorlatendheid van de grond.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:14

hoe dik is de laag wat je wilt opbrengen? ik heb voor 2.5 jaar terug mijn paddock op laten hogen omdat er veel zand weg was gelopen. daar was 1 vrachtwagen voldoende voor maar je bent gauw wat zand nodig denk ik?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:23

Citaat:
Enige probleem dat ik dus zie is dat als de paarden er kuilen in gaan trappen , het zand met de klei gaat vermengen. Maar daarvoor kun je dan een goed doek ertussen doen zodat dat vermengen niet kan.

Zo is het bij mijn paddock gedaan.

Eerst een doek en toen zand. dat is vorig jaar best goed gegaan en dit jaar was het een grote bagger zooi. Halverwege de winter is er zand afgehaald en nieuw bijgedaan, dit bleef 4 weken redelijk en toen was het weer een bende. Met de kruiwagen om stront te ruimen kom je er niet in en ik al helemaal niet met mijn rug :( .

Zand bovenop de klei wordt nog erger...heb ik ook ervaring mee. dan staat je paard straks zo vastgezogen dat hij zijn hoeven eraf trekt.

Wij opperen nu om een deel van de paddock te laten verharden (betonplaten, stenen weet ik veel wat) en dan een klein deel zand om te liggen. Maar de stalhouder is er nog niet voor te porren ivm de kosten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:53

ik wil het in elk geval een cm of 20 ophogen, liefst nog wat hoger. Maar dus ook eerst sleuven vullen met drainagezand.
Voor mijzelf reken ik dat ik met elke kuub zand tot max 10m2 10cm op kan hogen, zal iets inderdaad zijn omdat het losgestort is natuurlijk. Dus met 2 vrachtwagens van 15 kuub zand, moet ik toch een heel eind komen met zo'n 75m2 en nog wat aanvullen van de rest van de paddock.

Ik krijg van het weekend 3m3 deels grof/scherp vloerzand, deels straatzand, ben heel benieuwd hoeveel effect dat heeft. Bij mij graven ze kuilen in de paddock en ze lopen veel weg, dus kon wel wat zand gebruiken en dit was ergens over...

Ik overweeg van die bodemroosters om diep wegzakken en vermengen door het lopen wat te verminderen. Zit te wachten op een prijsopgave. Dat is echter wel een flinke kostenpost, kun je heel wat zand voor op laten brengen...