hane kam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Trismo

hane kam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 10:53

Mijn kwpn merrie heeft half lange manen (tot aan de onder kant van de hals)
Ik wil er graag een hane kam van maken ,
Net zo als bij een fjord.

Hoe doe ik dit?
Normaal knip ik haar manen bij

aslo

Re: hane kam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:58

Weet je het zeker? Maar goed, zal denk ik aan de dikte (breedte) van de manenkam af hangen. Bij een Fjord is die nl. vrij breed, dus ook veel manen waardoor deze makkelijk(er) overeind blijven staan. Ik weet zeker dat het bij onze KWPN'r niet zou lukken, want is gewoon te smal. Manen gaan dan toch hangen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:16

Ik heb het bij mijn KWPN'er ook in een hanekam, gaat nooit meer terug naar lang!!!

Ze heeft wel vrij dikke en stugge manen, dat scheelt denk ik een hoop. Ik las - toen ik het destijds zo wilde knippen - dat ik dan alles af zou moeten scheren, maar dat vond ik wel erg radicaal. Ik heb het toen in fases gedaan. Eerst kort geknipt (handbreedte ongeveer), een paar dagen later tot zo'n 4 a 5cm afgekort. Het zag er toen nog niet echt uit, want op sommige plekken hadden de manen nog neiging om te gaan liggen. Met L'Oreal Remix heb ik het toen telkens omhoog gezet :') Gewoon een klein beetje erin en recht omhoog kammen.

Na verloop van tijd bleven de manen vanzelf mooi omhoog staan, en intussen heb ik een stoere, stevige, brede hanekam zonder ooit te hebben hoeven scheren.

Hier is het weer net geknipt: http://i192.photobucket.com/albums/z101 ... /foto3.jpg

Trismo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 12:25

Snadrem schreef:
Ik heb het bij mijn KWPN'er ook in een hanekam, gaat nooit meer terug naar lang!!!

Ze heeft wel vrij dikke en stugge manen, dat scheelt denk ik een hoop. Ik las - toen ik het destijds zo wilde knippen - dat ik dan alles af zou moeten scheren, maar dat vond ik wel erg radicaal. Ik heb het toen in fases gedaan. Eerst kort geknipt (handbreedte ongeveer), een paar dagen later tot zo'n 4 a 5cm afgekort. Het zag er toen nog niet echt uit, want op sommige plekken hadden de manen nog neiging om te gaan liggen. Met L'Oreal Remix heb ik het toen telkens omhoog gezet :') Gewoon een klein beetje erin en recht omhoog kammen.

Na verloop van tijd bleven de manen vanzelf mooi omhoog staan, en intussen heb ik een stoere, stevige, brede hanekam zonder ooit te hebben hoeven scheren.

Hier is het weer net geknipt: http://i192.photobucket.com/albums/z101 ... /foto3.jpg

Ik zou hem dan wat hoger willen hebben net zo als een fjord ,

Ik zal wel ff een plaatje google waar de lengte op staat die ik graag zou willen hebben

Trismo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 12:27

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:27

De manen zijn bij Zelano normaal gesproken ook een stukje langer ;) Ongeveer een handbreedte, recht omhoog. Bij een Fjord hoort het geloof ik ook een handbreedte te zijn.

Ik had ze daar alleen veel te kort geknipt := Ik was scheef begonnen, en toen ik uiteindelijk klaar was met corrigeren konden we zo het leger in :D

Trismo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 12:28

Snadrem schreef:
De manen zijn bij Zelano normaal gesproken ook een stukje langer ;) Ongeveer een handbreedte, recht omhoog. Bij een Fjord hoort het geloof ik ook een handbreedte te zijn.

Ik had ze daar alleen veel te kort geknipt := Ik was scheef begonnen, en toen ik uiteindelijk klaar was met corrigeren konden we zo het leger in :D

Okee.

De mijne heeft alleen wel vrij dun maar wel volle manen , kan wel ff foto zoeken

Trismo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 12:31

Afbeelding

Zo knip ik het normaal

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:32

de voorbeeld foto die jij laat zien trismo is een fjord kruising (maar wel een erg leuke trouwens) , dus waarschijnlijk heeft dat paard van zichzelf een brede kam
ben bang dat je dit bij een kwpn-er niet gaat lukken zo mooi rond en hoog

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:35

Aan de foto te zien lijken die manen mij vrij dun.. ik denk dat het dan vrijwel onmogelijk is om die mooi overeind te krijgen, zodra het langer wordt dan een centimeter of 3/ 4, gaat het waarschijnlijk alle kanten op hangen. Mijn paard heeft hele dikke, stugge manen, die op lengte ook onmogelijk bol bleven staan in plaats van gewoon netjes naar beneden te hangen zoals bij jouw paard.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:58

zydeco schreef:
de voorbeeld foto die jij laat zien trismo is een fjord kruising (maar wel een erg leuke trouwens) , dus waarschijnlijk heeft dat paard van zichzelf een brede kam
ben bang dat je dit bij een kwpn-er niet gaat lukken zo mooi rond en hoog

Kan best hoor. :j
Vorige bijrijdpaard van m'n zusje (KWPN) had ook een Fjordenkapsel en zolang je het goed bijhield bleef het prachtig rechtop staan.
Wel zijn we begonnen met het goed kort af te knippen en daarna te laten groeien en goed bij te houden. Dan lukt het aardig. Maar ze moeten natuurlijk niet zulke heel dunne, zachte manen hebben van zichzelf. Dan gaat het niet lukken.

Nog lange manen:
http://img409.imageshack.us/img409/5778/koei175og1.jpg

Fjordenkapsel:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y8S8JTRB.jpg

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:02

he ik zie het dat het wel kan ja !!
en wat staat dat eigenlijk leuk zeg

toch denk ik vanaf de foto van het paardje van ts dat het niet gaat lukken
de manen lijken me vrij dun en sluik denk dat dat blijft hangen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:44

je krijgt het beste effect door het eerst te scheren, en daarna bij te houden :j

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:37

Zijn de manen van een kwpner niet te dun daarvoor? Maar is denk ik wel apart hahaha is een keer wat anders he

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:58

Dat kan prima met hele dunne manen. Mijn KWPN-er heeft ook hele dunne manen, hield ze altijd netjes bij door te knippen (van trekken werden ze alleen maar dunner), maar het bleef een zielig plukje manen wat langs haar hals hing.
Nu heeft ze sinds 4 jaar een mooie boog.

De eerste keer heb ik ze heel kort geknipt, met een schaar waarmee je schapen kan scheren. Sindsdien houd ik het netjes bij, de ene keer in een echte Fjordenboog, de andere keer wat rechter. Maar net waar ik zelf zin in heb. Zolang ze niet langer worden dan ongeveer een handbreedte gaan ze bij mijn paard niet hangen.

Even een foto zoeken:

Afbeelding
Hier zijn ze nog niet eens op z'n langst.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:19

Haha grappig, ik heb een fjord en die heeft lange manen. En jullie hebben andere rassen en willen een fjordenkapsel _O-

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:24

Nouja, het is niet echt "willen" :D. Mijn paard had een jaar of 5 geleden een stukje uit haar manen geschuurd (God knows why, ze heeft geen eczeem, is ook maar eenmalig geweest).

Er mistte ongeveer 15 cm, en toen de manen weer gingen groeien stond dat mooi rechtop. Ik vond dat geen gezicht, het ging ook niet hangen omdat het maar heel langzaam groeit bij haar. Toen heb ik de rest ook maar kort geknipt, en mijn al-op-leeftijd-zijnde merrie zag er meteen een stuk jonger uit! :D.

Sindsdien laten we het maar zo.

Hier zijn ze korter, kun je ook meteen zien hoe dun ze zijn, de zon schijnt er dwars door heen:
Afbeelding

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:27

Staat onwijs gaaf zeg!! Ik vind het altijd wel erg stoer staan, zo'n kam :) Ik vind lange manen ook echt geen gezicht bij mijn paard, daar wordt het echt zo'n boeren ploegpaard mee :') Niet dat daar iets mis mee is, maar het past niet bij haar uitstraling.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:43

Ik vind het ook prachtig! Freiberger paarden werden van oudsher altijd zo geknipt, alleen wordt daarbij ook de voorpluk weggeknipt. En dan niet in een klein kammetje, maar echt kort, kaal, helemaal foetsie! Dat vind ik dan weer niet mooi, vandaar dat mijn paard haar (overigens ook hele dunne) voorpluk nog wel heeft.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:10

Bij de mijne groeide het heel mooi (en best hoog!) nadat haar manen en voorlok helemaal waren afgeschoren. Het groeide dik terug en bleef overeindstaan tot een cm of 10, toen begon het te hellen. Je merkt vanzelf tot hoe hoog de hanenkam van jouw paard blijft, of je dus een 'fjordhoogte' haalt of niet. In de boktwiki staat hoe het bij fjorden geknipt wordt. Bij de onze is het eerst helemaal geschoren geweest (geen fjord overigens, maar een volbloed Akhal-Teke).
Ik denk dat handbreedte best haalbaar moet zijn, maar dat is afhankelijk van de dikte van de manenkam, uiteraard.