Hoe ouder paard leren alleen te zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Hoe ouder paard leren alleen te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 09:11

Mijn paard is bijna 20 jaar oud en heeft altijd met vriendjes op stal of in de wei gestaan. Sinds kort pacht ik een eigen stuk stal met land. Pallas, mijn paard, staat met mijn jongere paard en Fries van een vriendin. Toen Pallas 15 jaar was, heeft hij geleerd, dat hij ook alleen met mij op buitenrit kan. Na een jaar trainen, lukt dit heel goed en Pallas vind het zelfs leuk met mij ook alleen onderweg te zijn. Met het jongere paard paard zal ik later ook gaan rijden en we maken nu ook al wandelingen. Tot nu toe, heb ik Pallas altijd bij de wandelingen erbij gehad, maar het wordt tijd, dat ik ook alleen met Aragon en de Fries een wandeling maak. We hebben dit reeds een keer geprobeerd en zijn 500m weggeweest. Pallas oer-angst is om alleen te zijn en toen wij weggingen met Aragon en de Fries, heeft hij alleen gegaloppeerd, was zeer onrustig en heeft zich kapot gezweet. HIj had eten en heel veel hooi. Wij waren slecht 5 minuten onderweg. Hoe kan ik mijn oudere paard dit aanleren? Gewoon doen, zo heb ik het ook bij mijn jongere paard Aragon gedaan, als we met de Fries en Pallas weggingen, maar Aragon heeft dat gewoon geaccepteerd, bij Pallas is dit een andere verhaal. Waar kan ik goede tips vinden, op mijn paard te leren, dat hij een paar uur alleen moet zijn en we altijd terugkomen, zonder dat er ongelukken gebeuren.

Janneke148

Re: Hoe ouder paard leren alleen te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:13

Hier ben ik ook mee bezig!
Bij mij gaat het de goede kant op,
Heb in het begin het ene paard uit de wei gehaald, en ergens erbuiten neergezet waar de ander hem nog wel kon zien.
Daarna stukjes lopen, maar nog steeds dat ze elkaar kunnen zien. Verschillende situaties geoefent (mijn paard in de bak, hij op stal, stukjes lopen enz.) Dat ze niet bij elkaar zijn maar elkaar wel kunnen zien/ruiken/horen.
Daarna een stukje gelopen met een gedeelte dat ze elkaar niet zien maar wel kunnen horen. De weg ligt langs de wei dus op een gegeven moment zagen ze elkaar wel weer. Iets verder gaan lopen, maar steeds weer op tijd terug.

Het gaat steeds beter maar denk dat er paarden blijven die dat nooit zullen leren, het blijft natuurlijk ook een kuddedier die niet alleen zou moeten staan. Maar als je gaat rijden met de ander is dat wel zo prettig als dat wel lukt.

Misschien een shetje erbij in de wei?

Succes!