Zaagsel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palominotje

Zaagsel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 19:57

Ik heb een vraag aan jullie,
ik hoor wel eens dat als je op een kleine prive stal staat en die hebben geen mesthoop
dat je dan geen stro mag gebruiken?
IVM vergunning?
Hoe gaat dat bij jullie in zijn werk?
Zaagsel of stro?
Wie komt mest ophalen dan?

colunder

Re: Zaagsel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:11

Bij de meeste stallen mag je juist geen zaagsel gebruiken ,omdat die mest moeilijk kwijt te raken is.
Stromest is het makkelijkst kwijt te raken.

Wij mogen alle stalbedekkingen gebruiken,de boer gooit 1 keer per jaar de mesthoop over de moestuinen die hij verhuurt en ploegt het onder.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:13

Bij ons gebruiken ze het alle 2 eigenlijk.
Het stro laten we ophalen door een boer in de buurt die het met plezier komt halen ! :D
Wat ze nu juist met dat zaagsel doen weet ik niet juist.
Ik heb het al eens iemand in de wei zien gooien maar dat is niet echt oké denk ik!

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:30

bij ons mag zaagsel juist niet

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:37

Klopt stro is veel makkeliker om kwijt te raken.
Ik ken een kleine privéstal die wel zaagsel hebben, die gewoon alles in hun grote groene containers doen. Dat kan ook..

Zaagselmest kan ook gewoon op het land gestrooid worden hoor Phoebe_ dat doen zat boeren..

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:26

Ik sta nu ook op zaagsel. Makkelijk bij te houden met mesten, en volgens mij wordt dat eens per jaar ook gewoon uitgereden over het weiland...

MisteryHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:37

Over het algemeen hebben wij stro, omdat dat goedkoper is, maar het zaagsel neemt veel beter op en houd je meer van over, en de mesthoop ligt dan niet gelijk helemaal vol, dus ik zou voor zaagsel gaan,,,

mek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:42

ik weet niks van t moeten hebben van een vergunning vanwege t stro..

tevens gaat mij voorkeur uit op zaagsel. mn paard eet dit niet op! (zware koliek gehad van stro)

T scheelt idd op de mesthoop, en je ziet duidelijk wat vies is, en wat niet :P makkelijk en snel mesten!

bij mij gaat t gewoon op me mesthoop.. waar ook stro ligt..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:45

zaagsel of stro maakt niet uit qua vergunning. Boeren hebben wel liever stro of vlas dan zaagsel (heeft iets te maken met de snelheid dat het vergaat en de verzuring die het teweeg brengt). Als jet het laat verwerken maakt het meestal niet uit wat je gebruikt. Bij ons komt een verwerkingsbedrijf alle mest halen en meeste paarden staan op stro een 5-tal op houtkrullen en 2 op vlas.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:03

Snadrem schreef:
Ik sta nu ook op zaagsel. Makkelijk bij te houden met mesten, en volgens mij wordt dat eens per jaar ook gewoon uitgereden over het weiland...

Nog even nagevraagd, gaat niet over het weiland van de paarden maar wordt uitgereden over een ander weiland verderop.

Dior65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:14

Wij staan ook op zaagsel en inderdaad de Boer rijdt het ook uit op het land en dat gaat al jaren prima.