Ik vroeg me af wanneer jullie gaan beginnen met overweiden. Stukjes afzetten e.d.
Mijn 2 mini shetjes staan nu al heel de winter op mijn ene wei 1200 vierkante meter. Die uiteraard kaal is (krijgen hooi). En dan heb ik nog een wei van 1500 vierkante meter waar nu het gras alweer wat aan het groeien is. Zelf denk ik dat ze eind deze maand over kunnen. En dan geleidelijk weer over gaan op alleen gras eten.
Ik wil graag weten wanneer jullie de paarden naar de 'verse' wei doen. Groetjes Lisette
friesiszwart
Als het land nu kaal is zou ik zeggen zet een stuk af met voldoende bewegingsruimte en laat de rest van het land tot rust komen. Zodra de themperaturen weer hoog genoeg zijn het land bemesten en dan door middel van strook begrazing laten beweiden.
Hagar_Helga
Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-09 14:48
Bedankt voor de reactie, maar..... Ik vroeg hoe en wat jullie doen. Niet om tips
Deaglán
Geplaatst: 03-03-09 16:15
Ik heb mijn pony's afgelopen zondag pas een vers stuk gegeven zodat het oude stuk weer "behandeld" kan worden en bij kan trekken. Ik heb nu dus 3 verschillende stukken, 1 deel van het stuk wat ondertussen weer licht begroeid was (waar ze nu op staan), 1 deel wat dus licht begroeid is en wat nu verder mag groeien, 1 deel wat nu dus even goed behandeld moet worden kalken e.d.
Zou ze wel op een bewolkte dag overzetten (en de dag nadat je een vrij warme nacht hebt gehad) zodat je weinig fructaan e.d. in het gras hebt zitten. Da's weer 1 risico minder op hoefbevangenheid e.d.
Bij ons meestal rond half April,hangt er ook vanaf wat voor een weer het in maart is. Als het lang vriest duurt het wat langer voor er genoeg gras staat. Ook hangt het er hier vanaf waneer de boer het land laat injecteren.
Nicole85
Geplaatst: 04-03-09 08:34
Bij mij op stal zijn de paarden (en schotse hooglanders) vorige week op een nieuw en vers stuk gegaan. Hier lopen ze (alleen de paarden) meestal tot eind maart-half april op en krijgen dan weer een nieuwe lap.
Er is 3 hectare en 1,5 hectare wordt gebruikt om te hooien. Dit is recent bemest en laat men nu groeien tot juni. Na het hooien mogen de paarden in juni op dát stuk en dan wisselen de hooglanders ook weer. Dan kunnen de andere stukken weer bijkomen en wordt er weer voldoende gras gekweekt voor de winter.
Anoniem
Geplaatst: 04-03-09 19:46
Voorheen ging bij mij thuis eerst de koe(ien) een week of 2-3 voor de paarden op de grote weide (heb een vette graswei). Inmiddels hebben we die koe niet meer, dus dit jaar gaat het anders moeten.
Verder laat ik de paarden half maart aan de hand eens een kwartiertje grazen en dat zo opbouwen tot een uurtje. Ergens in april ongeveer zet ik kleine stukjes af op het erf waar ze korte tijd in kunnen grazen. Dit dan opbouwen tot het zo'n 2 á 2,5 uur is, daarna gaan ze op de grote grasweide. Dan zo'n 3 á 3,5 uur tot zeker in mei. En vanaf dan bouwen we het op naar 4-5 u per dag gelang de staat van de wei.
Bij mij komen ze dus niet fulltime op de wei omdat ie zeer vet is, en ik sobere paarden heb. Mijn paarden staan wel 24/7 op de paddock.
Een uitzondering is er wel als er een veulen bij loopt, dan zet ik veulen en moeders vaak voor meer uren op de dag op kleinere weitjes.
bij ons gaan de paarden pas de wei op als het gras lang zat is. Als ik het zelf zou moeten doen zou ik ook voor stripbegrazing kiezen en dan het stukje dat ze gehad hebben ook afzetten kan dan mooi weer tot rust komen.