Hoevaak met jong (3,5) paard bezig zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Hoevaak met jong (3,5) paard bezig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 09:50

Zoals mijn titel al zegt, hoevaak moet je minimaal bezig zijn (niet alleen rijden oid), met een 3,5 jarig paard?
Ik moet namelijk nu gaan beslissen of ik door wil gaan met dit jonge paard, of dat we hem gaan verkopen.

Ik ben bezig met het inrijden (met goede hulp) van mijn "jeugdliefde" buiten hem, heb ik zelf nog een oudere pony.

Nu loopt ik met mijn oudere pony vast op haar leeftijd, na bijna 6 jaar is het meer "omdat het moet" geworden dan leukigheid.
Omdat het eigenlijk altijd wel hetzelfde is, omdat ik alles al met haar beleefd heb.
Dit wilt natuurlijk absoluut niet zeggen dat ik haar weg doe of als 2e wil zien, ze blijft altijd mijn nummer 1.

Met mijn "jeugdliefde" (verzorg hem al sinds hij 4 maanden oud was, en heb hem alles geleert wat hij nu kent), merk ik dat er een hele nieuwe wereld voor me open gaat nu we langzaam met het echte werk bezig gaan, en dat ik echt weer plezier en ontspanning in het wezen paard voel.

Vandaar mijn vraag wat is het minimum tijd dat je in een jong paard moet steken?, ik doe ze nu om de dag (ene dag de jongere, de andere dag de oudere) omdat mijn oudere pony het werk elke dag na een vakantie nog niet aankan, daarbuiten poets en wandel ik ook gewoon nog.

Dit wil ik opbouwen naar beide 4/5 keer een uur per week aan het werk zetten per paard (heb hier de tijd ook voor), en de andere dagen gewoon poetsen, wandelen, rust etc.

Beide paarden komen gewoon overdag op de wei.

Is dit genoeg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:00

Je moet niks, het is wat je zelf wilt :)

Besteed je tijd en aandacht en arbeid zo aan de paarden zoals jij verkiest. Ik heb er zelf ook twee stuks, in vakanties / zomer etc. rij ik in principe ook elk paard om de dag / twee dagen. Ik neem nl geregeld ook de ene als handpaard mee met de ander. Wat en met wie ik aan de gang ga verschilt per waar ik zin in heb, welke er moet lopen, hoe het weer is, hoe de conditie is, hoe de rij-omstandigheden zijn. Bijv. met drukke oogst-toestanden ga ik alleen met m'n Haf op stap, omdat die rustiger is.

Wel krijgen ze beiden dagelijks hun gewone aandacht, een aai over de bol, de normale verzorging qua voeren en op de wei zetten, eens hoeven controleren oid. En als ik in stal ben (ze hebben twee open stallen met een paddock, ze staan dus samen in 1 ruimte) dan zorg ik bewust dat ze beiden apart hun aandacht krijgen.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:14

Ik vind 3 x per week zat voor een 3,5 jarige. Het is niet alleen het lichamelijke maar ook geestelijk moeten ze alles verwerken. In die drie keer zou ik in iedergeval een keer een ontspannen buitenritje verwerken als dit kan. Naast die 3 keer zou je af en toe eens kunnen longeren (hooguit 15 min) of aan de hand wandelen. Een paard van 3,5 is nog maar een kind en moet zich lichamelijk en geestelijk kunnen ontwikkelen. Tussen de 4 en 5 jaar oud zou je dit kunnen opvoeren naar 4 x in de week maar hou het vooral leuk en afwisselend.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 13:34

eversdijk schreef:
Ik vind 3 x per week zat voor een 3,5 jarige. Het is niet alleen het lichamelijke maar ook geestelijk moeten ze alles verwerken. In die drie keer zou ik in iedergeval een keer een ontspannen buitenritje verwerken als dit kan. Naast die 3 keer zou je af en toe eens kunnen longeren (hooguit 15 min) of aan de hand wandelen. Een paard van 3,5 is nog maar een kind en moet zich lichamelijk en geestelijk kunnen ontwikkelen. Tussen de 4 en 5 jaar oud zou je dit kunnen opvoeren naar 4 x in de week maar hou het vooral leuk en afwisselend.

Nee, dat denk ik niet... (in ieder geval niet bij dit paard).
Ik denk dat het vooral bij dit paard veel meer baat heeft om 4/5 keer een 20/30 minuten iets te doen, dan 3 keer een uur.
Hij is erg werkwillig en moet daarvoor ook voor zichzelf beschermt worden, ik merk ook dat als je 1,5 uur iets wilt doen met hem, dat hij dit geweldig vind, maar dan wel overwerkt word.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:38

waar spreek je over,alleen over rijden?
of wil je ook andere dingen in zijn training mee pakken zoals longeren,grondwerk enz.
Als je naar 4 of 5 keer rijden wilt vind ik het echt teveel helemaal als dit een uur is. Je paard is nog niet uitgegroeid en kan dit lichamelijk helemaal nog niet behappen. laat staan geestelijk.
heb je het over andere dingen in combinatie met rijden, zeg ik ja waarom niet.
Ik vind je om de dag schema dan een goed systeem al zou ik ook een beetje kijken naar waar jezelf zin in hebt die dag.

Equidea

Re: Hoevaak met jong (3,5) paard bezig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 13:42

Rijden zijn we nog niet aan toe, voor nu is het tijdschema op hem gebaseerd en verloopt prima.
We zijn nu nog bezig met het longeerwerk, geduldig zadelmak maken etc.
Mijn vraag is meer voor daarna, zodra het échte werk gaat beginnen qua rijden (wel alles op zijn tijd natuurlijk).

Mijn moeder wilt hem namelijk verkopen, en ik krijg daarbij de eerste keuze, voor nu heb ik genoeg tijd voor bijde paarden.

Maar of dat daarna ook nog zo is, dat wil ik zeker weten, ik wil geen van beide paarden achter stellen namelijk.

Het is wel een paard waarbij je niet 2 weken maar even niet kunt komen, hij is makkelijk zolang je bezig blijft met hem, het is een beetje een ondeugd anders.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:42

De oude regel die het best werkt (vind ik)

3 jaar 3 dagen in de week ca 30 min
4 jaar 4 dagen in de week ca 30 min
5 jaar 5 dagen in de week ca 45 min

alles met afwisseling , longeren , niet te zwaar rijden, aan de hand oefenen...
Beestje is nog jong en hoeft echt nog geen uur te lopen onder het zadel.

Succes met je jonkie

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 13:44

daijano schreef:

Succes met je jonkie

Oke dit klinkt heel aannemelijk, als dit écht zo is, dan kan ik beide paarden met gemak onderhouden qua tijd.
Mij werd hier verteld dat het dagelijks een uur zou moeten, al vond ik dit zelf al veel teveel van het goede.

LeeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:47

Ha!
Wij werken met jonge paarden ook heel erg op het gemak, het is maar net hoe zo*n paard oppakt en zelf aangeeft het aan te kunnen. Het ene paard is het andere niet! Met een 3 jarige werken we gemiddeld 4 keer in de week, keer of 3 rijden (hooguit) en een keer longeren. Verder lekker buitenspelen of andere dingen mee doen...
Met onze 4 jarigen werken we vaak meer, omdat deze langzaamaan ook concours aan moeten kunnen...

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:52

Ik heb ook 2 paarden, dan wel 15 en 16 jaar, maar nog niet zo lang onder zadel gereden.
In de zomer rij of longeer ik om de dag: ene dag ene paard, andere dag andere paard. Nu ben ik wat fanatieker met m'n ene paard, waar ik ook mee op wedstrijd ga, maar rij/longeer max. 4 keer per week 45min. Ze moet ook heel veel nog leren en dan kan je wel een uur achter elkaar gaan rijden, maar dan leert ze echt niet beter van. (en ze heeft atrose, dus kan niet overvragen)
Kijk maar naar jezelf, als je een les op school volgt, na een half uur heb je meestal al moeite je aandacht erbij te houden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:52

daijano schreef:

Succes met je jonkie

ik ook!
Daarbij is minder ook niet erg.
Ze zijn nog in de groei en dus kun je niet zuinig genoeg zijn ;)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:07

daijano schreef:

Succes met je jonkie

Dit is idd ook de regel die ik altijd geleerd heb en ook een goede regel vind :)

Krol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:30

Zoals ik zelf het liefste doe bij jonge paarden die zadelmak gemaakt worden (en dan bedoel ik dus zadelmak als in zadel erop, ruiter erop en stuur erop krijgen) pak ik ze zo'n 4 tot 6 keer in de week niet langer dan een halfuurtje. Gaat niet zo zeer om het paard aan het werk te zetten maar meer om ze braaf te krijgen. Als ze na de eerste week(/eerste paar dagen) braaf zijn is het een kwestie van 3 of 4 keer in de week rijden op een rustige en redelijk ongedwongen manier. Gaat dan niet zozeer om het paard echt aan het werk te zetten maar gewoon om het paard makkelijk te maken met het rijden. Pas na een maandje onder het zadel kun je ze wel harder aan het werk zetten. Dit verschilt natuurlijk heel erg per paard maar dat is gewoon een kwestie van aanvoelen of goede begeleiding.

Om een duidelijk antwoord te geven op je vraag (naar mijn mening uiteraard):
Het gaat er minder om hoe vaak je bezig gaat maar meer op welke manier. Zolang je een paard de kans geeft alles te verwerken komt het allemaal vanzelf. Als je dus bang bent dat je te weinig tijd zou hebben voor je paard dan is dit dus geen probleem voor jou als je het mij vraagt. Als je 3 of 4 keer in de week tijd voor het paard hebt (naast de dagelijkse aandacht natuurlijk) kost je dat in totaal qua rijden maar zo'n 2 uur.

Veel succes met het paard :)

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:40

Daar gaat wel wat tijd inzitten ja maar 3 a 4x per week moet nu toch wel voldoende zijn.

Succes ermee maar dat komt vast wel goed ;)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:13

Mijn nu bijna 4jarige wordt ongeveer 4 tot 5x per week gereden. Hiervan 1x springles en 1x dressuurles van ca. 45 minuten (langer vind ik niet nodig) Dan nog thuis een keer longeren en een buitenritje.
Een gevarieerd programma, dus wel prettig te werken.
Ik geef hem ook wel eens een week tussendoor vakantie, om zijn hoofd fris te houden. Maar tijdens die vakantieweek merk ik wel dat hij zijn aandacht mist.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:04

daijano schreef:

Succes met je jonkie

Hier kan ik me dus echt niet in vinden :n

Het ligt per paard verschillend vind ik.
Mijn 3,5 jarige heeft niet genoeg een 3 keer per week rijden.
Daar moet ik toch zeker minstens 4 keer per week op gaan zitten, en als het gaat zit ik er zelfs 5 dagen op.
Anders kan ze haar ei echt niet kwijt :n
Er zullen ook genoeg 3,5 jarige zijn die aan 3 keer per week 20 minuten genoeg hebben.
Maar zoals ik al zei is dat per paard verschillend.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:55

Renske_W schreef:
Daar moet ik toch zeker minstens 4 keer per week op gaan zitten, en als het gaat zit ik er zelfs 5 dagen op. Anders kan ze haar ei echt niet kwijt :n
Er zullen ook genoeg 3,5 jarige zijn die aan 3 keer per week 20 minuten genoeg hebben.

Een driejarig moet 'haar ei kwijt' in de paddock of in de wei....als je er op zit, doe je dat om haar dingen te leren en om haar sterker te maken.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:25

ik vind dat het per paard verscilt. de een zal het geweldig vinden om voor je te werken pakt alles snel op en kan regelmatig werken goed aan en de ander heeft het tegenovergestelde of kan het werk gewooon minder goed aan. ik denk dat je gewoon goed naar je paard moet kijken en het werk een beetje moet afwisselen. ok hoe zwaar het werk is moet afgewisseld worden. zoalng je het leuk en ontspannen houd en je paard het goed kan volhouden denk ik dat je best regelmatig aan het werk kunt.

Fhryso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:58

ben het met vele eens, 3.5 jr is nog erg jong en moet veel met leeftijd genootjes optrekken of lekker nog vaak het land op, net als sommige zeggen 3x per week 30 minuten is zat.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:23

Kendra schreef:
Renske_W schreef:
Daar moet ik toch zeker minstens 4 keer per week op gaan zitten, en als het gaat zit ik er zelfs 5 dagen op. Anders kan ze haar ei echt niet kwijt :n

Een driejarig moet 'haar ei kwijt' in de paddock of in de wei....als je er op zit, doe je dat om haar dingen te leren en om haar sterker te maken.

Mijn 3 jarige komt dagelijks een aantal uren in de wei, en daarnaast ook nog in de stapmolen, maar de mijne is gewoon ontzettend vrolijk, als ik haar maar 3 keer in de week rij, rij ik niet zo fijn als dat ik haar 4 of 5 keer in de week oppak.
Als ik haar meer keer in de week rij, loopt ze constanter dan dat ik maar 3 keer zou rijden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:14

Nog helemaal niet rijden

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

geen enkel paard op deze aardbol, geen enkel ras, geen enkele uitzondering, is volwassen voor hij zes is - een half jaar meer of minder, misschien. Je kan honderdduizend dingen trainen met een paard, voor je erop kruipt - en dat doe je dus pas ergen tussen vier en zes.

Koop een step en ga steppen met je paard. Dan kan hij lekker rechtuit onbelast bewegen en wordt ondertussen ook nog eens verkeersmak

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:12

Mijn pony is ook 3,5 en ik doe zo'n 3x per week wat met hem.
Soms 4x maar dat is dan gewoon een keertje rustig longeren.
Ik rijd 2x en longeer ook 2x, meestal dan.

Het komt ook vaak zat voor dat ik 2 weken niet rijd en alleen maar longeer, momenteel hebben we even een korte pauze en ga ik hem wat meer longeren.

Ik denk dat 3x per week zat is voor zo'n jonkie, en dan wel rustig aan en ongeveer halfuurtje.
Het belangrijkste is om hem ook de kans te geven om alles in zijn hoofd te verwerken.