verhuis stal naar weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katje80

verhuis stal naar weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 13:50

Volgende maand verhuist mijn 11-jarige ruin van een "voltijdse" stalling naar een weide.
De weide beschikt over een afsluitbare stal (op zand) en 4 hectare weide Hij komt hierop te staan met een onbekende merrie.
Het is de bedoeling dat hij 2 maal daags bijgevoerd wordt met krachtvoer en verder nog hooi krijgt.

Op dit moment staat hij volledig op stal, zonder weidegang, enkel beweging als ik hem dagelijks rijd.
Hij krijgt daar ook 2x daags krachtvoer en hooi en staat op stro.

Heeft iemand tips zodat ik de overgang op de best mogelijke manier kan laten verlopen. Bedankt!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:54

Mijn paard stond op stal en ging van de 1 op andere dag 24 uur de wei op.Was in januarie dus kreeg hij wel een deken op,maar het moest vanwege zijn gezondheid.Ik heb nooit gemerkt dat hij er last van had.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:58

Poeh, wat een overgang voor je paard zeg (wel een fijne, dat wel). 9 van de 10 keer verlopen dit soort dingen toch goed, al had het handiger geweest het op te bouwen natuurlijk.

Het eerste waar ik aan denk is om te kijken of het tussen de twee paarden wel klikt, zo niet, dan zou ik ze de eerste tijd apart zetten door de weide in tweeën te delen.

Is het de bedoeling dat de stal als schuilstal fungeert? Als de twee paarden het niet goed kunnen vinden dan kan het voorkomen dat de één niet mag schuilen en telkens weggejaagd wordt (ook bij het hooi bv.), dat zou ik dus wel even in de gaten houden.

En ik denk persoonlijk dat twee maal daags krachtvoer veel te veel is voor een paard dat 24/7 op gras staat, dat zou ik echt minderen (hang wel een liksteen in de wei).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:19

Ik zou haast zeggen: zorg dat ie zo snel mogelijk die kant op gaat! Het gras begint in april weer te groeien, en als je je paard daar in één keer 24/7 op zet, loop je wel een risico door de grote overgang (hoefbevangen enz). Maar nu zijn de weilanden nog kaal, en kan je paard geleidelijk wennen aan gras.
Nú moet je zeker nog hooi en beetje krachtvoer bijvoeren, maar straks zal dat minder worden en zul je ws. je wei moeten splitsen want 4 ha gras is wel heel erg veel voor 2 paarden.

Voor het overige sluit ik me bij Dani aan: eerst laten wennen, beetje opletten. Zo gauw als het kan samen hoor, want op 4 ha is plek genoeg voor 2....

bento1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:23

en let heel goed op als je de weide verdeeld dat je er geen prikkeldraad omheinig tussen de twee paarden is.
ik ben ooit zo stom geweest..en mijn ruin heeft met de voorbenen geslagen over de draad heen naar het ander paard en is toen blijven hangen.
had toen een flinke lelijke wond met heel wat hectingen.

was echt super dom van me!!

veel suc6 maar denkt dat het wel gaat lukken!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:23

Inderdaad, slimme dat je het nu doet. Het weer wordt wat zachter, warmer, dus dat schilt weer. En het gras is nu nog niet lang! Of de paarden elkaar niet mogen of wel, zal wel meevallen. Ze moeten het met elkaar doen dus dat zal wel even ''vechten'' worden wie de baas is, maar daarna zou dat wel goed moeten gaan. Even in de gaten houden of er een niet alles op eet, vind ik wel slim. Verder kei goed, fijn voor je paard! Don't worry :D

katje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 14:29

Bedankt voor jullie reacties

Het is de bedoeling dat hij per 01/04 naar de weide verhuist. Op dit moment is de weide opgesplitst is 2 stukken van +/- 2 ha, en zal zo ook blijven voor de rest van de tijd. Zo kunnen we ze afwisselen en kan het ene stuk wat rusten.

De 2 stallen zijn stallen die afgesloten kunnen worden, maar waar de 2 paarden via het middenstuk wel contact kunnen hebben. Ik veronderstel dat het in het begin het beste zal zijn dat ze voor het voederen elk apart in hun stal komen te staan. Kwestie van wennen en problemen onderling te vermijden?

Verder is mijn paard nog geschoren begin februari, nu veronderstel ik dat het begin april met en goed deken geen probleem zal zijn om ineens volledig buiten te staan?

joyce B

Re: verhuis stal naar weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:06

2 ha voor 2 paarden is in de zomer ook nog veel te veel...
Zou zodra het gras begint te groeien gewoon die 2 ha in 3 of 4 stukken verdelen of strook begrazing toepassen en dan een kaalgegeten stuk weer afzetten om bij te groeien. Die andere 2 ha kun je dan 1 of 2x laten maaien voor ruwvoer, en waarschijnlijk ook nog wel een deel van die andere 2 ha.

Ik heb hier 4 paarden op 3ha weide. Zomers gebruik ik voor die 4 paarden ongeveer 1,5 ha met strookbegrazing om te dag en nacht te kunnen grazen, maar dan wordt het wel bemest.
Als het niet bemest wordt, maar je maar de helft van het aantal paarden hebt, zou je toch ook met ongeveer dezelfde hoeveelheid toe moeten kunnen?

Als het goed is gaat je paard straks zijn zomervacht krijgen.
Maar met een goede all-weatherdeken, afgestemd op hoeveel haar die heeft en de temperatuur, is dag en nacht buiten normaal gesproken geen probleem.

marshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:36

Ons paard gaat vanaf vandaag ook de wei op maar de staleigenaar gaat dat opbouwen met een uurtje per dag. Is dat dan zinvol of kan ze net zo goed meteen de hele dag naar buiten? Ze is niet ziek of zo, heeft alleen de hele winter natuurlijk binnen gestaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 07:27

Nee hoor lekker naar buiten dat kan gewoon.

marshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:18

Ik vond het al vreemd, ik bedoel, wennen aan nieuw voer, dat moet je opbouwen, maar naar buiten, daar kon ik me niks bij voorstellen.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:43

lekker na buiten is goed, hij weet niet wat hem overkomt hahaha grapje.

luviwantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:42

Ik den kniet dat het ernstig is.
Misschien als het koud is even een deken overdoen.\
En na het rijden natuurlijk.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:55

Stukjes wei afzetten,
en steeds om de week/paar dagen weer wat gras erbij!
ZOdat die niet in 1x teveel gras binnen krijgt/ eet!

Ik weet niet of je pony nu met deken op stal staat?
anders moet je dat natuurlijk ook afbouwen/ een deken op in de wei ;)