Wat zal ik doen m.b.t stalling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Wat zal ik doen m.b.t stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 19:16

Ik ben al een behoorlijke tijd op zoek naar een andere stal, omdat ik wil dat mijn paard iedere dag de wei opkomt op een veilige manier. En om nog wat redenen, die ik nu maar even niet ga vermelden.
Nu heb ik eindelijk wat gevonden, maar heb wel een nieuw probleem.

Gisteren bleek nml. dat mijn paard aan haar achterbeen peesklap heeft opgelopen (gelukkig niet al te zwaar), maar ze mag toch minimaal 6 weken niet loslopen.
Ik ben nu aan het twijfelen of ik haar van haar huidige stal moet weghalen.

Op beide stallen zijn er goede uitrij-mogelijkheden, wat momenteel best belangrijk is, omdat ik veel met mijn paard moet gaan stappen.

Op mijn huidige stal heeft ze een vrij grote stal, maar ze gedraagt zich daar behoorlijk gestressed. Ze heeft sind kort voernijd en slaat met haar achterbenen tegen de muur (iets wat ze nu juist niet moet doen)
Verder voeren ze daar op de meest onregelmatige tijden, waardoor ze nog vervelender wordt. Ze heeft nu wel altijd paarden bij zich in de buurt staan.

Op de eventueel nieuwe stal zou ze tijdelijk totdat de grote stal vrij komt in een betrekkelijk kleine stal moeten komen staan. Het voordeel is wel, dat ze met haar hoofd naar buiten kan, zodat ze een hoop frisse lucht krijgt en veel kan zien.

Ik ben alleen zo bang dat ze gek wordt als ze alleen moet staan, want dat kon ze voor 1,5 jaar geleden niet. Ze is inmiddels wel veel zelfstandiger geworden, maar ik weet niet of ze zich gedraagt als ze alleen staat.
(Volgens mij kan ze de andere paarden wel zien, als ze alleen op stal staat).

Wat zouden jullie doen?

Zolang ze geblesseerd is in de oude vertrouwde stal (waar het niet echt lekker gaat) laten staan of naar de nieuwe kleinere stal, terwijl ik daar ook niet weet hoe ze zich gaat gedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 19:20

pff, weer een moeilijke.

Maar als ze op haar oude stal steeds tegen de muur slaat, in hoeverre kan het dan verslechteren op de nieuwe stal?
Wat doet ze als ze alleen staat?
En waarom heeft ze nu voornijd, door misschien toch wel weer te veel drukte?

Moeilijk he
Ik heb er een paar maanden geleden ook zo mee getobt, want nergens is het natuurlijk perfect.
Daarom veel succes met je beslissing.
(Aan mij heb je ook geen niks Lachen )

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 19:22

Reken maar niet op die 6 weken bij een peesblessure, dat is het minimale dat je moet stappen. Bij mij werd ook eerst 6 weken gezegt maar dat werd 8 maanden!

Heb je geen mogelijkheid om later naar die nieuwe stal te gaan als je paard weer goed is? Ik zou het risico niet willen lopen dat ze onrustig alleen op stal komt te staan.

Jet

Berichten: 11993
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 00:54

Ik heb Marlou ook van stalling verhuisd, terwijl ze boxrust had. Marlou kon ook altijd heel slecht tegen alleen zijn, nu krijgt ze 3 schepjes Calmivet, door wat slobber, een uur voordat de anderen naar buiten gaan en ze staat wel wat te draaien in haar box, maar ze gaat niet uit haar dak en bij de nacontrole was haar been enorm verbeterd. Ik ben al met haar aan het stappen vanaf november, ze is nooit kreupel geweest, maar wel werd haar been af en toe weer dik en warm, maar ik heb het idee dat de rust op deze nieuwe stal haar gewoon heel goed doet, zelfs als ze alleen achter moet blijven.Ik denk dat als je moet wachten tot het over is en dan pas overgaan naar de nieuwe stal, je wel eens heel lang kunt moeten wachten, als ze steeds tegen de stalwand aanmept. Vraag anders aan je dierenarts hoe die tegenover die kalmerende korreltjes staat, al is het maar voor tijdelijk, een tijdje na je verhuizing van stal. Als je niet van stal verhuist is het misschien evengoed een idee, omdat ze dan misschien niet zo tegen de stalwand slaat. Veel succes in elk geval.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 01:37

Als bij ons een paard "stal" rust nodig heeft, zetten we hem/haar toch altijd buiten! We zetten een stuk op de paddock af -iets groter dan box-formaat- zodat ze niet moederziel alleen staan, toch lekker buiten zijn, maar niet veel kunnen bewegen Lachen ! Dat gaat hardstikke goed! Vraag eens op de nieuwe stal of je een stukje van de paddock mag afzetten, dat maakt de keus misschien wat makkelijker Knipoog Succes!!

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 19:00

Op mijn huidige stal is inderdaad altijd veel drukte.
Het is ook een handelsstal dus ze had geregeld steeds weer andere paarden naast zich staan. En dat geeft blijkbaar toch stress.
ze heeft nu aan weerszijden veulens staan en ze lijkt zich daar wat minder aan te ergeren. Ik geef ook wat kalmeringsdruppels bij, dus het lijkt beter te gaan.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 11:46

onregelmatig voeren levert geen voedernijd op. Ik ken mensen die onregelmatig voeren om eht gedram elke dag op een vast tijdstip te voorkomen. Dus er zit wel eens een uur verschil in.
Maar als het nog onregelmatiger wordt met voeren, dan is het wel fout.

Dat gedram in stal zou ik niet leuk vinden, straks ook nog 2 piephakken. Dat is op zich niet erg, maar lijkt wel lelijk (zeker op wedstrijden).

Een kleine stal is niet erg, maar dan wel graag direct gezelschap van andere paarden. Als paarden elkaar kunnen zien en besnuffelen zijn ze toch echt rustiger.

Wat de beste keus voor je is weet ik niet.