Wat met weiland doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

Wat met weiland doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 14:04

We hebben sinds kort een weiland en daar hebben eerder koeien opgestaan.
Het is nogal verwaarloost. Heeft iemand adviezen over hoe we het land het beste kunnen verzorgen.
Bijvoorbeeld met welke mest, bemesten?
En kalk?

Alvast bedankt!!

shan

Re: Wat met weiland doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:08

Miraza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:17

Je kan naar bijv. de Welkoop gaan om te vragen wat natuurlijke bemesting is voor op je land want je moet wel oppassen met die gemische spullen! Ook kun je daar gelijk kijken of ze spullen hebben om het onkruid eruit te houden! Onderzoek het weiland goed of er geen giftige planten staan en als die er staan moet je die WEL met gemische middelen plat spuiten, je paarden mogen dan een tijdje niet in de wei komen... suc6!

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 15:46

Zo'n onderzoek kost nogal wat zie ik.
Ga wel na de welkoop haha :P

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:53

LadyDaily schreef:
Zo'n onderzoek kost nogal wat zie ik.
Ga wel na de welkoop haha :P

Het kost je nog veel meer als je het niet laat doen.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 16:51

Wat kan er mis gaan dan?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:04

Gezien het feit dat je er blijkbaar helemaal geen verstand van hebt, (geeft op zich helemaal niets) ongeveer alles. ;)

Het is gewoon verstandig om wat grondmonsters te nemen en een bemestingsadvies te vragen.
Je kunt dan gericht te werk gaan en haalt de kosten van het bemonsteren er zo weer uit.

Tweede optie is het de boer vragen van wie het land is geweest, hij kent zijn eigen grond het beste.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 07:51

Helemaal met shan eens; er kan vanalles misgaan.
Vraag sowieso de vorige eigenaar alle info die hij maar geven kan, dat is altijd goed. Een winkel die meststoffen verkoopt is nooit onafhankelijk en kunnen je vanalles aansmeren, ook spullen die je helemaal niet nodig hebt. Een grondmonster nemen lijkt duur, maar hoeft maar eens in de 4 jaar (!). Daarnaast ben je dan veel gerichter bezig, wat dus goedkoper is en ook beter voor de gezondheid van je paard.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 06:52

Maar ik wil eigelijk gewoon weten wat jullie met je land doen?
Welke bemesting en hoe groeit het gras.
En is klak wel aan te raden?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 08:11

De optie om naar de Welkoop te gaan, is een lachertje. Die weten NIETS van een goed weidebeleid af. Je kunt het best contact opnemen met de plaatselijke loonwerker en hém om advies vragen.
Zij weten alles van bemesting, zaaien, maaien en soms ook over afrasteren.
Mijn advies luid dus ook: bel de lokale loonwerker!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:54

Aangezien er koeien op het weiland hebben gestaan, is het weiland waarschijnlijk ingezaaid met 'koeiengras', dat is vet gras zonder kruiden. Dit is eigenlijk niet geschikt voor paarden.

Persoonlijk zou ik het weiland opnieuw inzaaien met een speciaal paardengrasmengsel. Verder bemesten wij het weiland jaarlijks met rundermest (injecteren, maar wel een beperkte hoeveelheid) en we gebruiken in het najaar kalk (tegen verzuring). Maar we laten ook regelmatig een grondmonster onderzoeken, zodat we weten hoe we het weiland in goede staat kunnen houden.
Aan de hand van het grondmoster blijkt dat we soms allerlei korrels of poeder over het weiland moeten strooien. Vraag me niet wat voor soorten, daar hou ik me niet zo mee bezig.

Maar een goed graszaad en een grondmonster zijn echt zeker aan te raden!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:39

LadyDaily schreef:
Maar ik wil eigelijk gewoon weten wat jullie met je land doen?
Welke bemesting en hoe groeit het gras.
En is klak wel aan te raden?

Je kunt ook niet nadoen wat anderen doen.
Het ligt voor een groot deel ook aan de gronsoort.

Je hebt zandgronden, klei, veen, löss en al deze grondsoorten moeten op een andere manier behandeld worden.
Zo zul je op de ene grondsoort jaarlijks moeten bekalken terwijl dat op een andere grondsoort weer helemaal niet nodig is.
Verder ligt het natuurlijk aan het evt. 'achterstallig onderhoud' en moet je er rekening mee houden dat de behoefte van een paard anders is dan de behoefte van een melkkoe.

Kruidenmengsel vind ik vaak zonde van het geld, veel van de kruiden slaan nl. niet aan, dit houdt weer verband met oa de grondsoort, voedingstoestand, zuurgraad en vochtigheidsgraad van de bodem.
Als je niet met chemische middelen (hoeft te) spuiten dan verschijnen de kruiden die zich daar thuisvoelen vanzelf.
Helaas ontkom je er niet altijd aan om te spuiten, zeker in weides waar lang niets aan gedaan is.

Verder zal er op een wat natter perceel meer uitspoeling plaats vinden van bepaalde mineralen en voedingstoffen dan op drogere percelen.
Dit geldt ook weer voor zandgronden,
En zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.

Nouja zoals je kunt lezen een zeer complexe materie, dus doen wat een ander ook doet heeft niet zoveel zin zul je wel begrijpen.
.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:43

Bij ons geven wij de stalen aan AVEVE. Uiteraard dien je dan wel je meststoffen bij AVEVE te kopen, maar dat is lekker dichtbij. Wij laten toch jaarlijks zo'n analyse van de stalen doen, om dan te kijken hoe we moeten kalken/strooien.

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:06

Ik zou de oude eigenaar even om advies vragen, en dan inderdaad de boel laten ploegen en opnieuw inzaaien met een paardenmengsel.
Als je geluk hebt doet de oude eigenaar dat voor je of vind je zoals wij een naaste buur(boer) die dat voor je wil doen.
En anders ben je met een loonwerker ook goed uit! Je zult er wel wat voor over moeten hebben.
Ook je afrastering zal je moeten veranderen, meestal heeft een koeienweide punt draad wat dus absoluut ongeschikt voor een paarden wei is.

Onze wei is vorig jaar april opnieuw aangelegd.
Ik heb vanaf dat het gras 7 cm hoog stond het gras 1 a 2 maal in de week gebloot ( is toppen afsnijden) zo word je grasmat sterker en wortelt het gras sneller vast. Wij konden al vrij snel ons paard in de weide zetten. Ook je onkruid krijgt zo geen kans zich te ontwikkelen en put uit. In het najaar kalk strooien. Wij mesten het eerste jaar niet maar doen dit einde van het jaar wel met eigen mest ( jaar oud) of met koeienmest. Ik ben geen voorstander van kunstmest. Ook al omdat mijn paard licht eczeem heeft en het voor een eczemer af te raden is kunstmest te gebruiken.

Vervolgens hebben we sinds gisteren de wei opgedeeld in drie stukken zodat het gras kan groeien en de dames hier straks heerlijk gras ter beschikking hebben.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 08:56

Laat een bodemmonster nemen en pas daar je bemesting op aan. een bodemonderzoek gaat 5 jaar mee en je kan er ziektes mee voorkomen als je de bemesting afstemt op wat het land nodig heeft. Een weiland kan nog zo verwaarloosd zijn maar er kan nog steeds heel veel vet eiwit in het gras zitten en dan vraag je je straks af waarom je pony/paard toch zo kreupel is. Goedkoop is niet altijd verstandig met dit soort dingen. Als je de grasmat gaat opknappen zul je wel moeten bloten, op deze manier maai je het onkruid ertussen uit maar dat moet je wel meerdere keren in de week doen. Zijn er veel kale plekken zul je ook moeten doorzaaien.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 15:50

Dankje wel iedereen! :D
Ik denk dat we het volgend jaar gaan omploegen en nieuw graszaad.
Helaas kan dat dit jaar nog niet, omdat ze rond april van de oude wei moeten.
En ze dan wel gras moeten hebben vind ik :P
Maar iedereen bedankt.
Hier heb ik echt wel wat aan vooral voor volgend jaar :D

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:08

Als je paarden op een kooienwei zet krijg je automatische kruiden ;-) ... maar als kooien gestaan hebben, zal je waarschijnlijk geen mest nodig hebben in het begin. Je zegt de wei verwaarloost is, maar paarden doen juist het best op een wat arme wei. Anders worden ze echt te dik op ons vetten NL gras! Eerlijk gezegd, zorg voor een goede omheining en kijk het aan voor 1 seizoen (behalve kruiskruid eruit halen). Tegen de winter weet je wel wat je moet doen... want iedereen zal aan komen waaien met advies!