LadyDaily schreef:Maar ik wil eigelijk gewoon weten wat jullie met je land doen?
Welke bemesting en hoe groeit het gras.
En is klak wel aan te raden?
Je kunt ook niet nadoen wat anderen doen.
Het ligt voor een groot deel ook aan de gronsoort.
Je hebt zandgronden, klei, veen, löss en al deze grondsoorten moeten op een andere manier behandeld worden.
Zo zul je op de ene grondsoort jaarlijks moeten bekalken terwijl dat op een andere grondsoort weer helemaal niet nodig is.
Verder ligt het natuurlijk aan het evt. 'achterstallig onderhoud' en moet je er rekening mee houden dat de behoefte van een paard anders is dan de behoefte van een melkkoe.
Kruidenmengsel vind ik vaak zonde van het geld, veel van de kruiden slaan nl. niet aan, dit houdt weer verband met oa de grondsoort, voedingstoestand, zuurgraad en vochtigheidsgraad van de bodem.
Als je niet met chemische middelen (hoeft te) spuiten dan verschijnen de kruiden die zich daar thuisvoelen vanzelf.
Helaas ontkom je er niet altijd aan om te spuiten, zeker in weides waar lang niets aan gedaan is.
Verder zal er op een wat natter perceel meer uitspoeling plaats vinden van bepaalde mineralen en voedingstoffen dan op drogere percelen.
Dit geldt ook weer voor zandgronden,
En zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.
Nouja zoals je kunt lezen een zeer complexe materie, dus doen wat een ander ook doet heeft niet zoveel zin zul je wel begrijpen.
.